2009-05-04, 15:12
Medlem
Azzabrazzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
När truthers börjar ta upp "FBI och CIA hade fått förvarning om attackerna" så undrar jag alltid vad signal-to-noise faktorn är för terrorvarningar. Hur många varningar får en genomsnittlig underättelseorganisation som CIA, eller brottsbekämparmyndighet som FBI per år?

Någon truther som vet?

Fö är ju Dylan på gång med ytterligare en Loose Change. Final. Final. Final. Cut. Eller vad den kan komma att heta.
Jag ska inte påstå att jag vet, men min gissning är, inte särskilt många. Denna uppskattning gör jag av att dömma av hur ovanligt det är med terrordåd i Usa och det faktum att några aktiva terror celler, operativa på hemmaplan, bevisligen inte existerar. Förutom på tv då kanske. Du har väl sett sleeper cell? Scary stuff. Jag kan tänka mig att du och dina vakthundsvänner har kissat ner er rejält till detta propagandapekoral när ni krypit upp i tv-soffan med chipspåsen.

Man hade ju dessutom kunnat förvänta sig, att när de ändå var så upptagna med att jaga terrorister, att de också hade passat på gripit några. Jag menar när de ändå håller på liksom. Jag tycker så himla synd om FBI, CIA, NSA och allt vad heter, att de ska lägga ner så mycket hårt arbete och ändå komma så tomhänta. Dumma terrorister som gömmer sig så väl.
Citera
2009-05-04, 15:48
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azzabrazza
Jag ska inte påstå att jag vet, men min gissning är, inte särskilt många. Denna uppskattning gör jag av att dömma av hur ovanligt det är med terrordåd i Usa och det faktum att några aktiva terror celler, operativa på hemmaplan, bevisligen inte existerar.

Hur vet du det och vad baserar du det på? Tror du att alla terrordåd lyckas? Det handlar fö inte bara om mellanöstern-baserad terror.

Under 1999 skedde 10 terrordåd, 2 misstänkta incidenter, och sju förhindrades.

Mellan 1980 och 1999 skedde totalt 457 terrordåd, incidenter, samt förhindrade terrordåd.

Citat:
Between 1980 and 1999, the FBI recorded 327 incidents or suspected incidents of terrorism in the United States. Of these, 239 were attributed to domestic terrorists, while 88 were determined to be international in nature. Combined, these acts resulted in the deaths of 205 persons and in the injury of over 2,037 more. During this same period, 130 planned acts of terrorism were prevented by U.S. law enforcement. Of these, 83 thwarted plots were being planned by domestic subjects; 47 plots were being planned by international extremists.

Jag tycker det är rätt mycket det.

http://www.fbi.gov/publications/terror/terror99.pdf
Citera
2009-05-04, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Hur vet du det och vad baserar du det på? Tror du att alla terrordåd lyckas? Det handlar fö inte bara om mellanöstern-baserad terror.

Under 1999 skedde 10 terrordåd, 2 misstänkta incidenter, och sju förhindrades.

Mellan 1980 och 1999 skedde totalt 457 terrordåd, incidenter, samt förhindrade terrordåd.

Jag tycker det är rätt mycket det.

http://www.fbi.gov/publications/terror/terror99.pdf

Faktum är att USA:s myndigheter, FBI/CIA, får in tusentals tips om, och hot om terrordåd och liknande varje år. Det är helt enkelt en helvetes massa som kommer in, men ytterst få som det är någon mer substans i.

Det svåra är då att på ett så vettigt och säkert sätt som möjligt sålla i alla dessa varningar tips och hot, så att man fångar upp de som verkligen är nåt att bry sig i, och inte slösa tid på falska grejor.

Dr Tinnitus
Citera
2009-05-04, 16:46
Medlem
Azzabrazzas avatar
Vad ni det ni två självgoda herrar vill ha sagt egentligen? Ta och fundera på det här istället. Hur många av dessa tips och varningar är det som gäller rikets säkerhet och kommer så långt att de briefas till absolut högsta regeringsnivå?
Citera
2009-05-04, 18:01
Medlem
Pads avatar
Citat:
Vad ni det ni två självgoda herrar vill ha sagt egentligen? Ta och fundera på det här istället. Hur många av dessa tips och varningar är det som gäller rikets säkerhet och kommer så långt att de briefas till absolut högsta regeringsnivå?

Jag har flera gånger vänt på frågan och frågat vad ni tycker vore en rimlig respons. Tyvärr har jag aldrig fått några svar.

Kort och gott, sätt på dig bestämmarslipsen, du har fått hyggligt säkra tips att något är på gång just den 11 september, du vet möjligtvis till och med att flygplatser är inkluderade i planerna. vad gör du?
Senast redigerad av Pad 2009-05-04 kl. 18:07.
Citera
2009-05-04, 18:14
Medlem
Citat:

Det är ju just det som är det stora jobbet för t ex CIA/FBI att avgöra, vilket säkert inte är så jäkla lätt alla gånger. För tips/hot kan ju vara mer eller mindre luddiga, eller så påstås det nåt konkret som ändå inte händer.

Hur många gånger tror du inte att man fått varningar, tips, hot om att någon prominent person ska råka illa ut eller mårdas? Hur många gånger har detta varit sant, eller bara bull...? Har man inte, eller inte får, mer att gå på som styrker detta hot, så är det ju inte så lätt att välja rätt sätt att agera.

Dr Tinnitus
Citera
2009-05-09, 23:22
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Jag har flera gånger vänt på frågan och frågat vad ni tycker vore en rimlig respons. Tyvärr har jag aldrig fått några svar.

Kort och gott, sätt på dig bestämmarslipsen, du har fått hyggligt säkra tips att något är på gång just den 11 september, du vet möjligtvis till och med att flygplatser är inkluderade i planerna. vad gör du?

Fortfarande inget svar?

Visst är det märkligt att det alltid blir knäpptyst hos foliehattarna så fort man ber dem leverera själva och ta beslut som man sen kan analysera effekterna av. Mycket skrik om att myndigheterna i USA minsann gjorde allt möjligt fel, men när de själva får chansen att tala om vad som skulle varit rätt så drar de snabbare än en avlöning. Och detta bara pga ett hypotetiskt resonemang... Ja tjena, intressant att de i ena stunden är kapabla att ninja ner beväpnade kapare utan problem men i nästa sekund skräms av lite eget arbete.
Citera
2009-05-13, 11:41
Medlem
Citat:

Jag vet vad jag inte skulle göra iallafall... jag skulle inte dra iväg alla jaktplan på "Terror övning" Flera hundra mil bort. Jag skulle nog vifta en liten flagga om att alla skulle va på tårna för det "kan" komma en otäck attack inom en snar framtid. När flygtornen ser att oj nu är det lite flygplan som flyger lite fel här du. öhhh är det övning?... öhhh neh det tror jag inte?... Nehe vi kanske skulle skicka upp lite jaktplan?.... ahhhhh det kanske vi skulle??.... Ajust det ja vi har ju inga här nu ja?..... Dom hade ju inget att förlora så det hade ju bara varit att kalla på planen när dom visste att det inte va en övning. Enligt källor så hade ju dom hunnit om dom hade fått ordern att komma. och neh jag är ingen foliehatt jag har bara frågor inga teorier!. Detta är ju bara en av många frågor i den frågan!.
Citera
2009-05-13, 12:52
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanyogo
Jag vet vad jag inte skulle göra iallafall... jag skulle inte dra iväg alla jaktplan på "Terror övning" Flera hundra mil bort. Jag skulle nog vifta en liten flagga om att alla skulle va på tårna för det "kan" komma en otäck attack inom en snar framtid. När flygtornen ser att oj nu är det lite flygplan som flyger lite fel här du. öhhh är det övning?... öhhh neh det tror jag inte?... Nehe vi kanske skulle skicka upp lite jaktplan?.... ahhhhh det kanske vi skulle??.... Ajust det ja vi har ju inga här nu ja?..... Dom hade ju inget att förlora så det hade ju bara varit att kalla på planen när dom visste att det inte va en övning. Enligt källor så hade ju dom hunnit om dom hade fått ordern att komma. och neh jag är ingen foliehatt jag har bara frågor inga teorier!. Detta är ju bara en av många frågor i den frågan!.

Med andra ord så skulle terroristerna kunna stoppa militära övningar bara genom att sprida rykten. Det är lite som att vinna utan att ens gå ut på planen.

Om man sen får varningar i princip varje dag, när är det rimligt att hålla sina övningar och gå ner till normalläge på säkerheten och när bör man hålla hög beredskap?

Alltså, min poäng är att det är skitlätt att i efterhand säga hur man borde agerat, men att man i en skarp situation alltid måste väga olika faktorer mot varandra. Och att hålla flygplatser öppna och kunna bestämma över sin egen planering är rätt viktigt det också.
Citera
2009-05-13, 13:11
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Med andra ord så skulle terroristerna kunna stoppa militära övningar bara genom att sprida rykten. Det är lite som att vinna utan att ens gå ut på planen.

Om man sen får varningar i princip varje dag, när är det rimligt att hålla sina övningar och gå ner till normalläge på säkerheten och när bör man hålla hög beredskap?

Alltså, min poäng är att det är skitlätt att i efterhand säga hur man borde agerat, men att man i en skarp situation alltid måste väga olika faktorer mot varandra. Och att hålla flygplatser öppna och kunna bestämma över sin egen planering är rätt viktigt det också.

Förutom att det väl mig veterligen inte pågick några flygplansinblandade terrorövningar, så blir ju faktiskt frågan när man iså fall ska hålla övningar. Militärgrensöverskridande, och nationsöverskridande, militärövningar planeras inte på en kafferast.
Citera
2009-05-13, 21:09
Medlem
Citat:

Det jag ville säga o jag kanske uttryckte mej lite fel var att man kanske inte skulle dra med alla plan på en terrorist övning utan behålla ett par plan i beredskap utifall att... Allra helst när dom har en överhängande hotbild. hur dum får man va om man inte har nån beredskap eller är det bara en i mängden av "tillfälligheter"???
Citera
2009-05-13, 21:17
Medlem
Att dom hade en övning den dan kan vi väl va ganska överens om då usas myndigheter har erkänt att dom tyvärr inte hade nåt jaktplan som stog stanby den dan dedikerad just till en sån händelse. Men enligt "experter" så hade dom ju antagligen hunnit att skjuta ner alla fyra planen om dom hade reagerat i tid och inte flamsat fram o tillbaka om man verkligen skulle skicka nåt plan. Aja frågan är om vi nånsin kommer få reda på sanningen. Jag tror alla vill veta sanningen även dom som redan tror sej veta den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in