Citat:
Ursprungligen postat av -Gudfadern-
Jag tänkte nog laaajna. Har en ESP elgitarr. line6s ljudeffekter behöver ja inte då ja tänkte använda mig av typ guitar rig genom cubase. Har också en akustisk gitarr med inbyggd mick.. men de har ja hört ska vara sämre än att använda sig av en separat mick. Så jag tänkte först köpa ett billigt men ändå bra ljudkort för att spela in gitarren. och de där med kanalerna spelar ingen roll egentligen (just eftersom ja bara vill ha ner mina låtar från huvudet till mp3n).
Senare (när plånboken vill) hade ja tänkt köpa en mick som både går och köra sång med + spela in akustiskt gitarr. Men även den har ja inga höga krav på efter som sagt att ja inte ska spela in en skiva som ska säljas i affärer.
Så, nu har ja fyllt på lite mer info.. Vad anser du/ni att ja ska önska mig för ljudkort? (svara gärna varför ni rekommenderar just den produkten också)
Nja, att använda sig av separat mic för inspelning av akustiskt gitarr må va hänt bli bättre men då ska det till ett bra rum att spela in i samt en mycket bra mic, annars duger en piezomic tämligen bra. Men om du ska ha en mic så finns det numer 100-tals olika som fungerar helt ok, pröva är det enda som duger om du inte har obegränsad plånbok.
När det gäller el-gitarr eller rättare sagt användandet av gutiar-rig eller bättre, kör på ett internt kort! Osvikligen det bästa än så länge även om firewire är ett bra alternativ, du får helt enkelt söka runt på vad som kan passa dig bäst men om det räcker med endast 1 eller 2 kanaler simultant inspelande så är mitt tips fortfarande m-audio delta audiophile 24/96. PCI-kort. USB snor cpu så det avråder jag från och toneport etc... blaha, effekterna är väl ok men eftersom du kan få bättre effekter genom vst (och latencyn är densamma) så utesluter jag line6 prylar lika snabbt som en rännskita.
För nyfikenhets skull, är det en ESP eller en LTD du har? Inte för att det spelar någon roll i sammanhanget men många gör misstaget att kalla ltd för esp såsom squire för fender etc... bara nyfiken. En ltd kan vara lika bra om inte bättre än en esp (inga fördomar här inte)
EDIT: Just för att industrin gått på samma fälla som när VHS slog igenom som videostandard så har PC gått över MAC när det gäller flexibilitet så jag antar att du väljer PC, ljudkortsalternativet jag föreslog står fortfarande, skulle du ändra dig och köra firewire så är m-audio firewire 410 alternativet för budget. Glöm usb om du kan.