2009-03-07, 23:55
Medlem
gobbegroggs avatar
Visste fan inte hur jag skulle forma rubriken, men jag har fått glapp i mina hörlurar. det är den där piggen man sätter i datorn som har gett sig och nu undrar jag om man kunde kapa bort "piggen" och en del av sladden och sen göra desamma på några andra hörlurar, och sen tvinna ihop på något sätt?

vill gärna inte kapa på de andra hörlurarna om de inte skulle funka.
Citera
2009-03-08, 00:12
Medlem
så länge det är samma typ av sladd så är det inga problem, inte så svårt att göra heller. skala av o snurra ihop sen tejpar du ihop skarven.

edit: se till att dom inte nuddar varandra bara
Citera
2009-03-08, 00:18
Medlem
gobbegroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepOnRockinn
så länge det är samma typ av sladd så är det inga problem, inte så svårt att göra heller. skala av o snurra ihop sen tejpar du ihop skarven.

edit: se till att dom inte nuddar varandra bara

tack för snabbt svar! antar att det är 2 sladdar, ska jag tvinna ihop t.ex röd+röd och sen tejp, och proceduren på nästa? menar med att dom inte får nudda varandra.

kanske konstig fråga men jag vill inte lyckas bränna ljudkort eller dyl. åt helvete..
Citera
2009-03-08, 00:44
Medlem
Det värsta som händer vid en felkoppling är att du får left ljud i right o viseversa. Du behöver bara skarva ihop dom en och en men se till att dom inte nuddar varandra, alltså det är två sladdar och dom får inte nudda varandra så det läker ström till den andra.
Citera
2009-03-08, 00:56
Medlem
gobbegroggs avatar
tack så mkt för svar. jag tänkte på en liten sockerbit och köra ihop dom. låter det som en bra idé? blir ju lättare att byta om ljudet skulle bli fel också..

Edit: är det röda/svarta (?) sladdar i alla kablar, om det är t.ex till hörlurar?
Citera
2009-03-08, 00:58
Medlem
Trance_Nations avatar
Oftast brukar det vara en sladd med jord också. Har du jord på den ena men inte på andra så ska du strunta i att koppla jord överhuvudtaget. Ibland på lågkvalitetslurar så sitter plus i en sladd i mitten och minus i jorden.

Oftast är röd plus och svart minus, ibland byter dom ut röd mot vit. Men som sagt, det enda skillnaden på där är att du får fel ljud på fel sida
Citera
2009-03-08, 01:02
Medlem
gobbegroggs avatar
låter ju inte som så mycket kan hända. jag har en sladd som man kör förstärkare till dator så man kör ljudet därigenom, en de bör väl vara samma "innehåll"?
Citera
2009-03-08, 03:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gobbegrogg
låter ju inte som så mycket kan hända. jag har en sladd som man kör förstärkare till dator så man kör ljudet därigenom, en de bör väl vara samma "innehåll"?

Vilken sladd som helst med två kanaler bör funka, vanlig elkabel till och med.
Dock så är inte elkabeln vidare smidig pga. sin tjocklek gentemot hörlurarnas kabel... men det är en annan femma.
Citera
2009-03-08, 15:03
Medlem
gobbegroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo0ker
Vilken sladd som helst med två kanaler bör funka, vanlig elkabel till och med.
Dock så är inte elkabeln vidare smidig pga. sin tjocklek gentemot hörlurarnas kabel... men det är en annan femma.

okej, men det är inte sladden det är glapp i utan i den där pluppen man kör in i datorn/stereon/mp3n.
Citera
2009-03-08, 19:24
Medlem
gobbegroggs avatar
Det funkade inte, körde ihop sladdarna med en sockerbit.. fan, får köpa nya.

tack ändå
Citera
2009-03-08, 19:51
Medlem
pillenottens avatar
Det är väl inte helt ovanligt att hörlurskabel har isolerlackade ledare förutom plastisoleringen, vilket brukar göra det svårt att skarva/löda om dom
Citera
2009-08-08, 09:44
Medlem
nejnej!!!!!!! Fel.

Om du vill byta kontakten till hörlurarna så kan du på två olika sätt, köpa en lös 3mm kontakt och löda fast eller ta en från ett par andra lurar.

Om du tar kontakten från ett par andra lurar så klipper du av kontakten med en bit kabel på de hörlurarna som du ska plocka isär.
På hörlurarna som redan är sönder så kvittar det men det är alltid bra att behålla så mycket kabel som möjligt.

När båda kablarna är klippta så skalar du av en bit isolering från både lurarna och kontakten som du ska använda, tvinna ihop liknande färger med varandra och elda dem tills de inte ryker längre eller isoleringen börja ryka.
Detta bränner bort den isoleringen som finns eftersom de ligget intill varandra så måste de har något skydd annars skulle de vara kortslutna hela tiden.

Nu för att förhindra att kablarna säras så måste de sättas ihop på något sätt,
det räcker att tejpa fast alla kablar på varsin plats på kabels så att de inte vidrör varandra och sedan så viker man tillbaka kabeln och tejpa fast den och viket tillbaka kabeln igen så att den pekar framåt igen.

För att skydda kabel mer så kan man göra som jag, hitta ett usb tillbehör eller en söndrig PS2 kontroll som jag använde och bänd upp den ovala plastbiten som agerar som ett skydd till en magnet som avskärmar kabeln från strålning som kan störa andra grejer eller sig själv.

.Ett tips är att använda mycket tejp(kvittar vilken) och ser till att kabel ligger så klämd som möjligt där inne.Det kan vara knepigt att få det att passa men det går.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in