Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-07, 22:57
Medlem
Flickvännens dator, relativt ny C2D med gott om ram osv, har plötsligt börjat krascha vid start av iTunes. Hela Vista (home premium) låser sig och inte ens aktivitetshanteraren går att använda för att döda processen.

Själv har jag en mac sen en tid tillbaka, men minns då jag köpte min första ipod och fortfarande körde win XP och då valde att använda Winamp istället för iTunes. Testade således att installera winamp på hennes dator istället, men start av det leder också till omedelbar härdsmälta och man måste stänga av genom att hålla inne strömbrytaren...

Har googlat, kollat genom winampforum och en del andra sidor, ominstallerat båda program osv men inget hjälper. Har funkat för henne i flera månader, och enligt henne har hon inte installerat/ändrat nåt nyligen (som skulle kunnat orsaka problemet).

Nån här som har nån ide på vad man gör? Just nu kan hon varken lyssna på musik på datorn eller föra över låtar till sin ipod...trist att vara utan en sån fundamental funktion på sin dator. Hade först tänkt installera win XP på den istället för Vista ställer till med en hel del problem, men laptopen hon köpt saknar drivrutiner till XP enligt tillverkarens hemsida.

Tacksam för hjälp
Citera
2009-03-08, 01:23
Medlem
Låter ju nästan som något hårvarufel. Fungerar ljudet annars?
Funkar Media Player?
Citera
2009-03-08, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZyberZone
Låter ju nästan som något hårvarufel. Fungerar ljudet annars?
Funkar Media Player?

Ja i övrigt funkar ljudet, t ex till film
Citera
2009-03-08, 11:38
Medlem
927s avatar
kolla i windows loggbok men det är inte säkert att man det syns nått med tanke på hur datorn reagerar
Citera
2009-03-08, 12:08
Medlem
Och det här händer också efter att du har formatert, och installerat om Windows?
Citera
2009-03-08, 13:26
Medlem
Sbnr1s avatar
Det är väldigt svårt att felsöka dit problem hemifrån mig. Rekommenderar att du googlar på problemet. Fick själv upp otaliga resultat angående just detta. Hittade ca 10 lösningar att testa lite beroende på hur problemet ser ut. Din beskrivning är för vag för att hitta exakt fel + lösning.

Du har 3 olika delar som kan spöka.
1: Hårdvara (ex moderkort)
2: Vista
3: Itunes

Senaste Itunes förmodar jag att du använder då det skall rätta till ett tidigare problem liknande ditt.
Citera
2009-03-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZyberZone
Och det här händer också efter att du har formatert, och installerat om Windows?

Svar nej, var lite otydlig i tidigare inlägg. Det är alltså iTunes och Winamp som jag avinstallerat och installerat om utan att det hjälpte...att installera om Vista har jag inte orkat, hoppas det ska gå att lösa på ett mindre tidskrävande sätt...
Citera
2009-03-08, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sbnr1
Det är väldigt svårt att felsöka dit problem hemifrån mig. Rekommenderar att du googlar på problemet. Fick själv upp otaliga resultat angående just detta. Hittade ca 10 lösningar att testa lite beroende på hur problemet ser ut. Din beskrivning är för vag för att hitta exakt fel + lösning.

Du har 3 olika delar som kan spöka.
1: Hårdvara (ex moderkort)
2: Vista
3: Itunes

Senaste Itunes förmodar jag att du använder då det skall rätta till ett tidigare problem liknande ditt.

Som jag skrev så har jag googlat men inte hittat nån lösning. Tacksam om du kan skriva din söksträng så kan jag gå genom de 10 alternativen du talar om .

Förstår att det kan va svårt att hitta lösn, får ju inte ens upp nåt felmeddelande, BSOD, felkod eller annat att gå på...hela windows totalfryser direkt vid start av prog och det enda man kan göra är att döda strömmen via strömbrytaren

iTunes är senaste version, även så winamp (har även testat äldre versioner).
Citera
2009-03-08, 14:37
Medlem
kan tillägga att trots att winamp nu är avinstallerat så finns fortfarande shell-text i windows vid högerklick på mappar/filer (dvs "Enqueue in Winamp", "Play in Winamp" etc)...de borde väl försvinna när man tar bort programmet?...mappen Winamp i c:\program finns inte kvar
Citera
2009-03-08, 17:54
Medlem
Framsteg...typ

Citat:
Ursprungligen postat av kalvarnsen
Som jag skrev så har jag googlat men inte hittat nån lösning. Tacksam om du kan skriva din söksträng så kan jag gå genom de 10 alternativen du talar om .

Förstår att det kan va svårt att hitta lösn, får ju inte ens upp nåt felmeddelande, BSOD, felkod eller annat att gå på...hela windows totalfryser direkt vid start av prog och det enda man kan göra är att döda strömmen via strömbrytaren

iTunes är senaste version, även så winamp (har även testat äldre versioner).

Startade om datorn i felsäkert läge och kunde då öppna iTunes utan problem. Vet att ljuddrivrutiner inte är inlästa i felsäkert läge, så startade om i "normal"-läge och avinstallerade ljuddrivers, och då går det att öppna iTunes utan problem... ska försöka hitta uppdaterade drivers till ljudkortet nu, och se om det funkar med de installerade...konstigt bara att det dök upp plötsligt tycker jag, och att det gick att se film samt spela upp musik via VLC och mplayerclassic men inte gick att starta iTunes eller Winamp...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in