Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-07, 18:12
Medlem
TheCazes avatar
Då jag hade en laglig version av WS 2003 hemma så körde jag in det i min nya hemma server som jag har snickrat ihop.

Nu jag absolut ingen expert på detta, så skulle bli glad om jag kunde få lite hjälp, råd och gärna tips.

Jag installerade det igår jag så jag har inte kommit så långt.
Men dom Roles jag har installerat är:
  • File server
  • Terminal server
  • Media strem server

Lokalt i nätverket kan jag streama media.
Lokalt i nätverket ser jag dator i min Vista maskin, som precis alla andra datorer jag har hemma, och komma in på den delade disken jag har delat från serven.
Jag kan styra den som Admin från min Vista maskin.

Men det är ju bara lokalt. Hur ska jag göra för att kunna stream och strya den över nätet, om jag kanske är hos en vän?
Och FTP, hur får jag igång det över nätet?

Vilken Role ska jag köra eller vad krävs?

Andra tips som ni själva använder er av på era Windows serverar?
Saker man kan göra?

Tack på förhand!
/TheCaze
Senast redigerad av TheCaze 2009-03-07 kl. 18:33.
Citera
2009-03-08, 01:26
Medlem
Du måste publisera servern ut mot internet. Du måste öppna lite portar i din firewall, och troligtvis portforwarda.
Citera
2009-03-08, 02:01
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyberZone
Du måste publisera servern ut mot internet. Du måste öppna lite portar i din firewall, och troligtvis portforwarda.

Det där har jag tänkt på, men har inte kommit dit än. Tänkte om det kanske var nått man skulle fixa på serven först?
Vart finner jag vilka portar jag ska öppna, i routern va?

Just nu kör jag inte med nån Firewall, om inte det är inbyggt i WS 2003?

Sen har jag kopplat som så att serven går via en Switch och vidare till routern.
Förändrar det saker och ting eller bör det funger utan problem ändå?
Citera
2009-03-08, 02:29
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCaze
Men det är ju bara lokalt. Hur ska jag göra för att kunna stream och strya den över nätet, om jag kanske är hos en vän?
Och FTP, hur får jag igång det över nätet?
Låter som att du vill ha igång terminal services i adminläge. Testa properties på My Computer > fliken Remote > Allow users to connect remotely bla bla... Hos din vän kör du sedan remote desktop client (start>run>mstsc) och ansluter till ditt ip. RDP, som protokollet heter, kör över port tcp/3389, så den måste du forwarda in genom routern till din server, samt se till att ingen brandvägg blockar..

För ftp installerar du någon ftp-server typ Serv-U, FileZilla, BulletProof eller liknande, släpp in åtminstone tcp/21. För att sedan kunna köra passiv ftp mot den krävs även några höga portar (>1024) som du konfar i ftpservern och släpper in genom routern.
Citera
2009-03-08, 02:52
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Låter som att du vill ha igång terminal services i adminläge. Testa properties på My Computer > fliken Remote > Allow users to connect remotely bla bla... Hos din vän kör du sedan remote desktop client (start>run>mstsc) och ansluter till ditt ip. RDP, som protokollet heter, kör över port tcp/3389, så den måste du forwarda in genom routern till din server, samt se till att ingen brandvägg blockar..

För ftp installerar du någon ftp-server typ Serv-U, FileZilla, BulletProof eller liknande, släpp in åtminstone tcp/21. För att sedan kunna köra passiv ftp mot den krävs även några höga portar (>1024) som du konfar i ftpservern och släpper in genom routern.

Ja du, nu har jag nått att göra inatt.

Lite funderingar:
Det finns ingen chans att det krockar och strular om man forward:ar, som ex. FTP och Media Stream, till samma port?

Är inne och kikar på portforward.com just nu. Det här ska man nog kunna klara av.

Vad är det för skillnad mellan just FTP och Role:en File server?
Vad är det jag inte förstår eller har missat?
Måste jag installera, som ex. FileZilla FTP server, för att använda FTP?
Men vad är just då File server (Role:en File Server) för nytta?
Citera
2009-03-08, 03:16
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ja du, nu har jag nått att göra inatt.

Lite funderingar:
Det finns ingen chans att det krockar och strular om man forward:ar, som ex. FTP och Media Stream, till samma port?

Är inne och kikar på portforward.com just nu. Det här ska man nog kunna klara av.

Vad är det för skillnad mellan just FTP och Role:en File server?
Vad är det jag inte förstår eller har missat?
Måste jag installera, som ex. FileZilla FTP server, för att använda FTP?
Men vad är just då File server (Role:en File Server) för nytta?
Tjänsterna kan inte lyssna på samma port på servern.

File Server... jag antar att du använder den där wizarden för att konfa tjänster, den är för att sätta upp en filserver med netbios/smb, dvs windowsklienter i samma nätverk kan koppla upp serverns utdelade mappar (\\server\share) som nätverksdiskar. Avråder starkt från att släppa in netbiostrafik (port 135-139, 445 osv) från internet dock, en hel del elakheter sprids den vägen, så FTP är nog det bästa alternativet.

Windows 2003 har iofs en inbyggd ftp-tjänst i IIS som du kan använda. Den är iofs varken flexibel, särskilt konfigurerbar eller trevlig på något sätt, och för autenticering används de lokala windowsanvändarna (eller domänusers). Mig veterligen finns inga direkta möjligheter till virtuella users i iis, vilket applikationerna jag nämnde har. Kör någon av dem, Filezilla är rätt trevlig.
Citera
2009-03-08, 13:58
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Tjänsterna kan inte lyssna på samma port på servern.

File Server... jag antar att du använder den där wizarden för att konfa tjänster, den är för att sätta upp en filserver med netbios/smb, dvs windowsklienter i samma nätverk kan koppla upp serverns utdelade mappar (\\server\share) som nätverksdiskar. Avråder starkt från att släppa in netbiostrafik (port 135-139, 445 osv) från internet dock, en hel del elakheter sprids den vägen, så FTP är nog det bästa alternativet.

Windows 2003 har iofs en inbyggd ftp-tjänst i IIS som du kan använda. Den är iofs varken flexibel, särskilt konfigurerbar eller trevlig på något sätt, och för autenticering används de lokala windowsanvändarna (eller domänusers). Mig veterligen finns inga direkta möjligheter till virtuella users i iis, vilket applikationerna jag nämnde har. Kör någon av dem, Filezilla är rätt trevlig.

Internet dog inatt, så han inte börja. Men nu har man startat om hela nätverksanläggningen så nu fungerar det igen.

Så det är igentligen nästan likadant som när jag delar ut min externa hårddisk till min andra dator via nätverket?

Jag läste på den där portforward sidan att både FTP och Media Stream lyssnar(?) av samma port. Så då kommer alltså bli lite strul då om jag streamer en film till en vän samtidigt som jag kör med FTP över internet?

Ska nog testa på FileZilla Server, då jag är van med FTP clienten så kanske man är lite på hemmaplan.
Citera
2009-03-09, 00:18
Medlem
TheCazes avatar
På portforward.com så står det "Do not skip this step!
Please enter the static ip you want to forward to:"

Är det ett måste att man måste ha en statisk?
Jag kör med dynamisk (eller vad det heter på svenska) och det är ju som defult på dagens routers antar jag.
Citera
2009-03-09, 20:57
Medlem
TheCazes avatar
Blyg-Bump
Citera
2009-03-09, 22:12
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
På portforward.com så står det "Do not skip this step!
Please enter the static ip you want to forward to:"

Är det ett måste att man måste ha en statisk?
Jag kör med dynamisk (eller vad det heter på svenska) och det är ju som defult på dagens routers antar jag.
Dynamisk ip från din internetleverantör kan du inte göra mycket åt, internt kan du dock köra statiskt ip på servern. Det underlättar när du ska portforwarda eftersom du kan vara säker på att servern inte råkar få nytt ip vid nån reboot. Välj en ledig adress i samma ip-nät som nu, men som ligger utanför den range routerns dhcpserver delar ut och sätt sedan ip, mask, gateway och dns manuellt.
Citera
2009-03-10, 19:49
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Dynamisk ip från din internetleverantör kan du inte göra mycket åt, internt kan du dock köra statiskt ip på servern. Det underlättar när du ska portforwarda eftersom du kan vara säker på att servern inte råkar få nytt ip vid nån reboot. Välj en ledig adress i samma ip-nät som nu, men som ligger utanför den range routerns dhcpserver delar ut och sätt sedan ip, mask, gateway och dns manuellt.

Starting IP Address 0.0.0.0.0.1

Ending IP Address 0.0.0.0.0.50

Då kan jag alltså sätta den som 0.0.0.0.0.51 som exempel?

Men mask, gateway och DNS skrivar jag in samma sak som jag ser i ipconfig och DNS:en i routern?

Tack för hjälpen och ditt tålamod med mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in