2015-05-19, 19:13
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MotherfuckingMetal
Men för i helvete finns det inte fler ICED EARTH fans här på flashback?????

Vilket är erat favoritalbum?

Favoritvokalist?

Favoritlåt???

Måste säga att jag föredrar Stu Block över Matthew alla dagar i veckan. Favoritlåten måste vara Dystopia.

Fyll på förfan!

Favoritalbum: Horror Show. Jag köpte den skivan på Sweden Rock 2001(har jag för mig) och tycker att det är deras odiskutabelt bästa platta. Och ja, jag är medveten om att jag är ganska ensam om att tycka så.

Favoritvokalist: Matt Barlow. Han har en pipa som inte är av denna värld. Jag blev riktigt vresig när han bestämde sig för att lämna bandet för andra gången.

Favoritlåt: Wolf och The Phantom Opera Ghost. Båda låtarna är med på Horror Show.

Favoritlåten med Stu Block på sång? Days Of Rage! Jag älskar hans insats i den låten! Skivorna med Ripper är bra, men jag får erkänna att jag tycker att han är en ganska usel sångare, och att han absolut inte passade in i Iced Earth.
Citera
2015-05-20, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Favoritalbum: Horror Show. Jag köpte den skivan på Sweden Rock 2001(har jag för mig) och tycker att det är deras odiskutabelt bästa platta. Och ja, jag är medveten om att jag är ganska ensam om att tycka så.

Favoritvokalist: Matt Barlow. Han har en pipa som inte är av denna värld. Jag blev riktigt vresig när han bestämde sig för att lämna bandet för andra gången.

Favoritlåt: Wolf och The Phantom Opera Ghost. Båda låtarna är med på Horror Show.

Favoritlåten med Stu Block på sång? Days Of Rage! Jag älskar hans insats i den låten! Skivorna med Ripper är bra, men jag får erkänna att jag tycker att han är en ganska usel sångare, och att han absolut inte passade in i Iced Earth.

Fan vad kul att höra att det finns fler Iced Earth fans i Sverige. Trodde fan det knappast fans någon. Verkade inte så iaf!

Matt Barlow är ju grym men ibland kan ju hans high pitch röst bara bli för mycket. Samma med Stu också egentligen, och powermetal för övrigt då det är just det jag inte står ut med ibland när det kommer till powermetal. Men annars är båda grymma vokalister.

Måste dock säga att Stu Block inte bara är min favoritvokalist inom Iced Earth utan min favoritvokalist genom tiderna faktiskt. Hans röst är så jävla bad ass speciellt när han sjunger refrängerna. I låten Dystopia är hans refräng så in i helvete bra. Tyvärr verkar dom inte lika bra live dock?
Har aldrig varit på en livespelning med dom men när jag kollar på youtube låter det lite sisådär. Skulle ändå jävligt gärna vilja gå på deras konserter.

BTW vad tycker du om 'hich pitch' vokalerna i Dystopia till exempel? Jag älskar den låten som in i helvete men just delarna där de pitchar med rösten har jag aldrig lyckats vänja mig vid 100% tyvärr. Tycker det inte passar jätte bra i sången.
Citera
2015-05-20, 11:52
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MotherfuckingMetal
Fan vad kul att höra att det finns fler Iced Earth fans i Sverige. Trodde fan det knappast fans någon. Verkade inte så iaf!

Matt Barlow är ju grym men ibland kan ju hans high pitch röst bara bli för mycket. Samma med Stu också egentligen, och powermetal för övrigt då det är just det jag inte står ut med ibland när det kommer till powermetal. Men annars är båda grymma vokalister.

Måste dock säga att Stu Block inte bara är min favoritvokalist inom Iced Earth utan min favoritvokalist genom tiderna faktiskt. Hans röst är så jävla bad ass speciellt när han sjunger refrängerna. I låten Dystopia är hans refräng så in i helvete bra. Tyvärr verkar dom inte lika bra live dock?
Har aldrig varit på en livespelning med dom men när jag kollar på youtube låter det lite sisådär. Skulle ändå jävligt gärna vilja gå på deras konserter.

BTW vad tycker du om 'hich pitch' vokalerna i Dystopia till exempel? Jag älskar den låten som in i helvete men just delarna där de pitchar med rösten har jag aldrig lyckats vänja mig vid 100% tyvärr. Tycker det inte passar jätte bra i sången.

Iced Earth är kända för att vara ett liveband av högsta klass, men de har på senare år blivit lite sämre. Jon har ju opererat sig och allt sådant där. Med det sagt, säger jag inte att det inte är ett bra liveband - för det är det.

Jag tycker ju om hans high pitch, så jag klagar inte. Har du hört skivorna där Ripper Owens står för de vokala insatserna? Han ligger ju generellt i ett högre tonläge än såväl Matt som Stu. Låtmaterialet är bra men Owens är helt enkelt inte en sångare som passar i Iced Earth.

Iced Earth är nog förhållandevis stora i Sverige, vad jag vet. Jag minns när bandet var här i samband med Horror Show-turnén(har jag för mig att det var), då var det riktigt mycket folk på spelningen.

Har du hört Demons & Wizards? Det är bandet som Jon Schaffer har tillsammans med Hansi Kürsch från Blind Guardian. Deras debutskiva är otrolig och den låter som ett mörkare och dystrare Iced Earth. Deras andra skiva finns på Spotify, så den kan du lyssna på där. Den är inte riktigt lika bra som debuten dock.
Senast redigerad av 2anRules 2015-05-20 kl. 11:59.
Citera
2019-12-05, 21:31
Avstängd
OliverCromwells avatar
Ja, Matt Barlow är en bra sångare. Men jag gillar faktiskt bandets första platta där Gene Adam sjunger. Jag lyssnar på låtar som Colors och When the Night Falls och jag gillar verkligen bandets mer thrashiga rötter. Med tiden har bandet blivit allt mer power, i synnerhet under Ripper. Numera låter Iced Earth mer som klassisk metal, men Jon Schaffers riffar känner man igen rakt igenom.
Citera
2019-12-07, 04:53
Medlem
Autumnals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Ja, Matt Barlow är en bra sångare. Men jag gillar faktiskt bandets första platta där Gene Adam sjunger. Jag lyssnar på låtar som Colors och When the Night Falls och jag gillar verkligen bandets mer thrashiga rötter. Med tiden har bandet blivit allt mer power, i synnerhet under Ripper. Numera låter Iced Earth mer som klassisk metal, men Jon Schaffers riffar känner man igen rakt igenom.

Gillar också första skivan men tycker att Matt Barlow är bäst. Men håller inte med om att det är så mycket mer power än thrash nu för tiden. Fast om någon skulle fråga så skulle jag nog beskriva IE som ett power metal-band ändå...
Citera
2019-12-07, 04:56
Medlem
Kanske den mest ojämna discografin av något metalband någonsin
Citera
2019-12-08, 07:16
Medlem
Autumnals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodlessBastard
Kanske den mest ojämna discografin av något metalband någonsin

Vilka skivor tycker du är ojämna respektive jämna, och varför?
Citera
2019-12-10, 12:39
Medlem
EGFCCXVIIIs avatar
Iced Earth är sorgligt underskattade. Plattorna "Night of the Stormrider" och "Burnt Offerings" är larvigt bra.

Tycker de har en riktigt stark diskografi där de enda egentliga bottennappen(i min mening) är systerskivorna "Framing Armageddon (Something Wicked, Part 1)" och "The Crucible of Man (Something Wicked, Part 2)
Citera
2020-04-24, 00:31
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autumnal
Gillar också första skivan men tycker att Matt Barlow är bäst. Men håller inte med om att det är så mycket mer power än thrash nu för tiden. Fast om någon skulle fråga så skulle jag nog beskriva IE som ett power metal-band ändå...

Tror att det skulle ha att göra med Iced Earths tidigare samarbete med Blind Guardian under tidig 2000-talet som gjorde att med tiden Iced Earth blev lite mer influerad av Power Metal. Detta trots att Jon Schaffers riff är ganska lik och känns igen från de gamla thrash-dagarna.
Citera
2021-01-10, 00:52
Medlem
Autumnals avatar
Jon Schaffer är med på FBI:s lista efter stormningen av den där byggnaden, vad heter den, i USA. Får väl hoppas han inte åker i fängelset i evigheter för annars blir det inte någon mer skiva
Citera
2021-01-12, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Autumnal
Jon Schaffer är med på FBI:s lista efter stormningen av den där byggnaden, vad heter den, i USA. Får väl hoppas han inte åker i fängelset i evigheter för annars blir det inte någon mer skiva

Ja risken är nog stor nu att han får se till att inte tappa tvålen i duschen ett tag framöver. Dock inget större fan av I.E. Generell hårdrock, varken bättre eller sämre än nåt annat.
Citera
2021-03-11, 02:09
Medlem
Rebali179s avatar
Tror ni att bandet kommer lägga av helt sedan Jon Schaffer stormade Capitolium
Eller ersätter de Jon Schaffer ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem