2009-03-07, 10:29
Medlem
FMLs avatar
Som rubrik lyder är det dags att ge balkongen en sommarkänsla redan nu.
Tänkte lägga denna typ av trall http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08728121.aspx

Något tips på tillvägagångsättet?

Börjar med att bygga en "ram" av ganska tunna brädor som jag kan skurva själva trallen på. Givetvis lägger jag några tunna brädor i mitten också för mer ställen att skruva fast allt.

Sen är det väl bara att såga och skruva fast allt utan några egentliga konstigheter?

Peace
/FML
Citera
2009-03-07, 11:02
Medlem
kom ihåg att ha ett visst mellanrum mellan plankorna för dom sväller ju när dom blir fuktiga och varma osv, att använda en kartongskiva eller liknande som mellanlägg är praktiskt
Citera
2009-03-07, 11:04
Medlem
regla på 600cc och så tar du tre eller två delar av en tumstocksbredd i mellan. Jag vet inte hur det ser ut där du skall lägga trall men jag skulle göra ramen först. annars precis som du säger inge konstigheter. Men jag tycker inte om den trallen du visa speciellt när man skruvar och rännorna i trallen får smuts att trivas där. Kör med planh lärka. Gerar du ramen så skruva ramen i geren annars torkar den isär.

Lycka till!
Citera
2009-03-07, 11:28
Medlem
epost72s avatar
"rännorna" som föregående talar om vänds naturligtvis nedåt, det är där för att trallen inte ska slå sig.

jag skulle på något vis försöka skydda balkonggolvet så att det går att återställa om du flyttar, eftersom golvet kommer att röra lite på sig så kommer det bli fula märken annars.
Men om det inte är bra skick så spelar det ingen roll.

Jag skulle nog göra golvet i sektioner som går att lyfta upp för rengöring eller om man tappar ned något mellan springorna som bör vara ca 3-5 mm. Likaså behöver golvet emellanåt oljas och då är det bra om man kan göra det någon annanstans återigen för att skydda golvet under.

EDIT

Lämplig storlek vid min metod, sektioner på 60cm breda gånger längden mellan vägg och balkongräcket.
Som skydd mot golvet ev möbeltassar utan filt, eller riktigt bred gummilist.
Senast redigerad av epost72 2009-03-07 kl. 11:56.
Citera
2009-03-07, 11:50
Medlem
Snurrens avatar
Jag har inget tips om hur man lägger trall, men däremot hur man sköter den. Nu gällde det här fallet en inglasad balkong och då är det ju inte så stort problem, men vi ledsnade på att olja in och olja in vår altantrall (jo vi valde en dyr bra olja, men det räckte inte) Altangolvet blev bara tristare och tristare så vi köpte helt sonika brun trälasyr på Ö&B och målade på. Det ser mycket snyggare och fräschare ut och håller 3-4 år innan det behöver bättras på.
Citera
2009-03-07, 19:59
Medlem
nazipoliss avatar
finns att köpa färdiga trallplattor annars för enkel montering!
http://www.rusta.se/tratrall_snap_system_30x30_cm_p62951164.html
Citera
2009-03-07, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
"rännorna" som föregående talar om vänds naturligtvis nedåt, det är där för att trallen inte ska slå sig.

jag skulle på något vis försöka skydda balkonggolvet så att det går att återställa om du flyttar, eftersom golvet kommer att röra lite på sig så kommer det bli fula märken annars.
Men om det inte är bra skick så spelar det ingen roll.

Jag skulle nog göra golvet i sektioner som går att lyfta upp för rengöring eller om man tappar ned något mellan springorna som bör vara ca 3-5 mm. Likaså behöver golvet emellanåt oljas och då är det bra om man kan göra det någon annanstans återigen för att skydda golvet under.

EDIT

Lämplig storlek vid min metod, sektioner på 60cm breda gånger längden mellan vägg och balkongräcket.
Som skydd mot golvet ev möbeltassar utan filt, eller riktigt bred gummilist.

Reflorna skall vara upput på den trallen han visa!
Citera
2009-03-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
.

Säker ?
Citera
2009-03-07, 23:38
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
Säker ?
Han kanske är säker men han har fel iallafall.

Den räfflade sidan ska ligga uppåt och det ska fungera som halkskydd.

http://www.heatwood.se/files/trallfolder.pdf

För att minska risken för halt underlag finns även
räfflade trallbrädor. Det är kärndelen som är
räfflad och därför rekommenderas att den används
som ovansida.
Citera
2009-03-08, 10:30
Medlem
Skrik o Panik, Tack! kände mig ensam där..
Citera
2009-03-09, 09:44
Medlem
epost72s avatar

OK jag ger mig

Men då skulle jag föredra släta brädor, skönare yta att gå på, angående halkrisk så är det inte stor risk eftersom golvet i stort sett blir inbyggt och därmed sällan kommer vara vått.
Citera
2009-03-09, 10:15
Medlem
Jag ska använda dessa brädor till ett par trappor som går upp till min altan, där fyller de nog sin funktion bra.
Men jag kan tänka mig att brädorna blir snorhala om de inte tvättas med jämna mellanrum, speciellt om de ligger i skuggläge..utomhus naturligtvis..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in