2009-03-07, 08:05
Bannlyst
Vilken skuld har man, till vilken, och varför har man det, om man pippar?
Citera
2009-03-07, 08:23
Medlem
Alibis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Vilken skuld har man, till vilken, och varför har man det, om man pippar?

Skulle gissa att ordet är starkt förankrat i att kristendomen ofta ser på sex som något syndigt/skamligt.
Alltså är det nog en skuld till gud vi talar om.
Varför? Det orkar jag inte ge mig in på nu.
Citera
2009-03-07, 09:15
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibi
Skulle gissa att ordet är starkt förankrat i att kristendomen ofta ser på sex som något syndigt/skamligt.
Alltså är det nog en skuld till gud vi talar om.
Varför? Det orkar jag inte ge mig in på nu.

Nja, det första påbudet till människorna i Bibeln är ju "Varen fruktsamma och föröken eder"; skall man söka bibliska samband så är nog avsnittet om kunskapens träd en bättre utgångspunkt. Begreppet oskuld har nog snarare att göra med den gamla föreställningen att barnet är rent och oskyldigt (ärligt, öppet, förtröstansfullt, reservationslöst älskande) medan vuxenblivandet - i form av tilltagande kunskap och erfarenhet - är ett gradvis förfall från detta tänkta oskuldstillstånd, varvid man blir alltmer slug och beräknande och egennyttig. Att "förlora oskulden" i sexuell mening är då bara ett av flera exempel på detta vuxenblivande, även om den i vardagsspråket blivit den dominerande och uttryck som t.ex. politisk oskuld eller religiös oskuld numera väl närmast uppfattas som skämtsamma avledningar av den sexuella innebörden.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2009-03-07 kl. 10:15.
Citera
2009-03-07, 09:45
Medlem
Alibis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Nja, det första påbudet till människorna i Bibeln är ju "Varen fruktsamma och föröken eder"; skall man söka bibliska samband så är nog avsnittet om kunskapens träd en bättre utgångspunkt. Begreppet oskuld har nog snarare att göra med den gamla föreställningen att barnet är rent och oskyldigt (ärligt, öppet, förtröstansfullt, reservationslöst älskande) medan vuxenblivandet - i form av tilltagande kunskap - är ett gradvis förfall från detta tänkta oskuldstillstånd, varvid man blir alltmer slug och beräknande och egennyttig. Att "förlora oskulden" i sexuell mening är då bara ett av flera exempel på detta vuxenblivande, även om den i vardagsspråket blivit den dominerande och uttryck som t.ex. politisk oskuld eller religiös oskuld numera väl närmast uppfattas som skämtsamma avledningar av den sexuella innebörden.

Jo, men det första påbudet känns knappast som något kyrkan varken idag eller de senaste århundradena har proklamerat, eller hur?
Isåfall måste jag säga att de suttit på två väldigt glest ställda stolar, med tanke på att sex länge varit väldigt förbjudet och syndigt.
Förvisso tror jag du kan ha en poäng, vad gäller oskuldstillståndet, men min teori låter så jävla rätt.
Citera
2009-03-07, 10:14
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibi
Jo, men det första påbudet känns knappast som något kyrkan varken idag eller de senaste århundradena har proklamerat, eller hur?
Isåfall måste jag säga att de suttit på två väldigt glest ställda stolar, med tanke på att sex länge varit väldigt förbjudet och syndigt.
Förvisso tror jag du kan ha en poäng, vad gäller oskuldstillståndet, men min teori låter så jävla rätt.

Jo, någon allmän sexualfientlighet har inte funnits inom kristendomen, allra minst under "de senaste århundradena" då ju inte minst lutheranska prästfamiljer ofta varit synnerligen barnrika. Visst har det funnits celibatära och andra asketiska ideal inom monastiska delkulturer och hos det katolska prästerskapet, men det har varit en angelägenhet för en "elit" och inte något allmängiltigt påbud (vilket naturligtvis f.ö. vore dödfött i en världsreligion). Däremot har ju kyrkan naturligtvis varit angelägen om att sexualiteten skall vara reglerad genom äktenskapet, förbundet inför Gud, men före de effektiva preventivmedlens tid - d.v.s. genom den större delen av mänsklighetens historia - har en samhälleligt kontrollerad sexualitet varit ett allmänt intresse (även om den naturligtvis kommit i smärtsam konflikt med egna drifter), för att man skulle kunna avgöra sådant som försörjningsansvar och arvsrätt. Sådant som "prydhet" och "sipphet" är snarare konsekvenser av denna form av sexuell kontroll än dess orsak.
Citera
2010-02-11, 21:53
Bannlyst
Varför heter det oskuld? Vilken skuld?

Oskuld brukar ju vara benämningen på nån som ännu inte haft sexuellt umgänge och inte sällan används termen också när en person för första gången provar på någonting här i livet.
Så det jag skulle vilja veta är vad det allt det här har med nån sorts ''skuld'' att göra?
Skuld eller oskuld för vaddå, huh?

Ja, var kommer det här uttrycket ifrån?
Citera
2010-02-11, 21:57
Bannlyst
o-skuld. Du har ingen skuld pga av din "synd".
Citera
2010-02-11, 22:09
Medlem
Troaës avatar
Kanske för att man generellt sett är mer oskuldsfull om man är oskuld än om man har knullat runt med halva stan?
Citera
2010-02-11, 22:19
Medlem
Att man inte begått den hemska synd och alltså är fri från skuld, åtminstone i just det avseendet.

Men ja, det är ett ganska förlegat uttryck.
Citera
2010-02-11, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troaë
Kanske för att man generellt sett är mer oskuldsfull om man är oskuld än om man har knullat runt med halva stan?

"Oskuldsfull" kommer ju av ordet "oskuld" så det förklarade ju ingenting..
Citera
2010-02-11, 22:27
Bannlyst
Våddå synd? Hur skulle det kunna vara en synd att
?
Då hade ju inte någon av oss ens varit här idag förutom Jesus.
Citera
2010-02-11, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balltazzar
Våddå synd? Hur skulle det kunna vara en synd att
?
Då hade ju inte någon av oss ens varit här idag förutom Jesus.
Ja, det är märkligt fast det kan väl knappast kommit som en nyhet för dig? Varför det är så är en fråga för religionsforumet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in