• 1
  • 2
2010-02-02, 15:42
Medlem
Sam.Bogas avatar
brukar steka upp grönsakerna med lite s&p utan att ge dom färg och låta svalna då släpper dom vatten och pajen blir ej så blöt.
samzon
Citera
2010-02-03, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boga
brukar steka upp grönsakerna med lite s&p utan att ge dom färg och låta svalna då släpper dom vatten och pajen blir ej så blöt.
samzon
Precis. Grönsaker, särskilt sådana som innehåller mycket vätska, ska fräsas innan de gör entré i pajskalet.
Citera
2011-12-08, 20:34
Medlem
Lobengulas avatar
Jag kör en bump på denna:

Jag har gjort 4-5 försök nu att få till en enkel ost/skinkpaj. Den blir alltid rinnig och jag vetefan vad som är fel. Jag kör följande recept:

4 dl mjölk
4 ägg (medelstora)
200 g rökt tärnad skinka
3 dl riven lagrad ost

Pajen är inne ca 30-35 min i ugnen (200 grader) och får en fin färg, men den är rinnig och inte alls så där fast och fin som jag förväntar mig.
Citera
2011-12-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula

Jag har gjort 4-5 försök nu att få till en enkel ost/skinkpaj. Den blir alltid rinnig och jag vetefan vad som är fel. Jag kör följande recept:

4 dl mjölk
4 ägg (medelstora)
200 g rökt tärnad skinka
3 dl riven lagrad ost

Pajen är inne ca 30-35 min i ugnen (200 grader) och får en fin färg, men den är rinnig och inte alls så där fast och fin som jag förväntar mig.
Märkligt. Jag gör min på matlagningsgrädde och förgräddar pajskalet ordentligt, vet inte om det har något samband.
Citera
2011-12-08, 21:34
Medlem
FruGondols avatar
Pröva dig fram med lite vetemjöl i smeten. Grönsaker t.ex. broccoli
bör alltid förvällas/kokas och sedan ångas av ordentligt.
Citera
2011-12-08, 21:51
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula

4 dl mjölk
4 ägg (medelstora)
200 g rökt tärnad skinka
3 dl riven lagrad ost

Varför så mkt mjölk? Ta en skvätt grädde istället
Citera
2011-12-08, 22:34
Medlem
Bylines avatar
Mitt (egentligen min mors) super uber perfekta grundrecept på pajfyllning som aldrig blir rinnig lyder som så...

3 ägg
2 dl valfri vätska (grädde, mjölk, eller vad ni vill, t o m buljong funkar)
½ tsk salt
Rikligt av valfri sort mald peppar

Detta grundrecept på äggstanning funkar till allt från ostpajer (tillsätt bara 1½ dl lagrad ost och lite cayennepeppar), via köttfärspajer (lägga bara 200g valfritt kryddad och tillagad köttfärs i botten och häll äggstanningen över) till grönsakspajer med färska eller frysta grönsaker, vilket som fungerar.
Citera
2011-12-09, 10:47
Medlem
-th-s avatar
Igår gjorde jag paj, med purjolök, bacon, broccoli och ost. Jag fräste purjolöken och stekte bacon, broccolin kokades. Till äggstanningen hade jag tre ägg och tre dl mjölk. Pajskalet förgräddades på 225 grader i 15 minuter. Sedan placerade jag (i följande ordning) ingredienserna i pajen: purjolök, broccoli, bacon, ost, äggstanning. Detta gräddades på 225 grader i 40 minuter. Blev skitbra!
Citera
2011-12-11, 16:46
Medlem
Har mycket att göra med formens proportioner också. Är den mindre men djup så blir det längre tillagningstid. Jag hade satsat på att göra mindre av äggstanningen, den skall inte täcka all fyllning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in