Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-03-06, 12:55
Medlem
ZhongNanHais avatar
Tja
jag kan absolut ingenting om nätverk och grejjer. Men situationen är som följer:

Jag har en macbook och en PC. Kan dessa kopplas ihop t.ex. med en ethernetkabel? eller måste man ha router/switch å allt vad det kallas (trådlöst går inte för jag har inte sånt kort i PCn)

Om det går hur konfigurerar man inställningarna? vilket verktyg/program används?

Det bästa vore om jag kunde få tillgång till PCn utan att använda PCns skärm och tangentbord, alltså få tillgång till filerna på PCns hårddisk, inte nödvändigtvis köra program på den....

Jag är inte helt obekant med terminalfönstret så bara jag kommer in i PCns hårddisk så jag kan kopiera över filer till Macbooken. PCn har givetvis NTFS men det går väl att kopiera över ändå?
Citera
2009-03-06, 13:06
Medlem
Buckners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
Tja
jag kan absolut ingenting om nätverk och grejjer. Men situationen är som följer:

Jag har en macbook och en PC. Kan dessa kopplas ihop t.ex. med en ethernetkabel? eller måste man ha router/switch å allt vad det kallas (trådlöst går inte för jag har inte sånt kort i PCn)

Om det går hur konfigurerar man inställningarna? vilket verktyg/program används?

Det bästa vore om jag kunde få tillgång till PCn utan att använda PCns skärm och tangentbord, alltså få tillgång till filerna på PCns hårddisk, inte nödvändigtvis köra program på den....

Jag är inte helt obekant med terminalfönstret så bara jag kommer in i PCns hårddisk så jag kan kopiera över filer till Macbooken. PCn har givetvis NTFS men det går väl att kopiera över ändå?

Att koppla ihop dom med kabel via en router är överlägset enklast då du slipper ge dom manuella IP adresser.
Citera
2009-03-06, 13:10
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckner
Att koppla ihop dom med kabel via en router är överlägset enklast då du slipper ge dom manuella IP adresser.

okej, jag råkar dock lida brist på en sådan. och jag orkar ju inte köpa en bara för att komma åt filerna EN gång...
borde det inte gå att fixa i nätverksverktyget eller nåt? eller är det väldigt krångligt?
Citera
2009-03-06, 13:18
Medlem
Citat:
okej, jag råkar dock lida brist på en sådan. och jag orkar ju inte köpa en bara för att komma åt filerna EN gång...
borde det inte gå att fixa i nätverksverktyget eller nåt? eller är det väldigt krångligt?

Det han menar är att du kopplar båda datorerna till routern och därifrån hitta dom och öppna dom. Du kan väl koppla båda datorerna till internet eller har du du bara en kabel till routern?

maccen kan ju kopplas trådlöst och pcn genom kabel. Jag har både PC och mac kopplade till internet, men vet inte hur jag ska skicka över filerna från PCn till maccen, speciellt om filerna äv över 4 gigabyte, vettefaen hur man gör detta.. hmm.
Citera
2009-03-06, 13:31
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
.. speciellt om filerna äv över 4 gigabyte..

Vad skulle det ha för betydelse?
Citera
2009-03-06, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Vad skulle det ha för betydelse?

Vad jag har hört är att mac inte läser av filer över 4gigg genom en PC dator, vet inte om jag misstolkar de hela, men de e snack om FAT32, NTFS och nått annat som mac använder som inte läser av eller kan kopiera ..ja vet inte ..

Måste hitta nånstans där de står hur man öppnar hela PC datorns mappar och genom maccen kan läsa av och kunna kopiera över..hm
Citera
2009-03-06, 14:05
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Det han menar är att du kopplar båda datorerna till routern och därifrån hitta dom och öppna dom. Du kan väl koppla båda datorerna till internet eller har du du bara en kabel till routern?

maccen kan ju kopplas trådlöst och pcn genom kabel. Jag har både PC och mac kopplade till internet, men vet inte hur jag ska skicka över filerna från PCn till maccen, speciellt om filerna äv över 4 gigabyte, vettefaen hur man gör detta.. hmm.

jamen jag äger ju inte en router! däri ligger problemet...
och meningen "maccen kan kopplas trådlöst till pcn genom kabel." makar ingen sense i min värld...endera så är det kabel, eller trådlöst? inte trådlöst genom kabel?? är nog mer förvirrad än jag var innan...
Citera
2009-03-06, 15:19
Medlem
Men om du går in i Airport menyn uppe i högra hörnet och väljer "Create Network" och skapar ett trådlöst nätverk så borde PCn kunna ansluta till det, förutsatt att din PC har stöd för Wifi.

Inte säker på att det funkar Mac till PC men Mac till Mac har jag testat detta med och funkar perfekt.
Citera
2009-03-06, 15:58
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleksnes
Men om du går in i Airport menyn uppe i högra hörnet och väljer "Create Network" och skapar ett trådlöst nätverk så borde PCn kunna ansluta till det, förutsatt att din PC har stöd för Wifi.

Inte säker på att det funkar Mac till PC men Mac till Mac har jag testat detta med och funkar perfekt.

som jag nämnde så har inte min PC nätverkskort som funkar för trådlöst... tolkar denna tråden som att problemet inte kan lösas utan router alltså?
Citera
2009-03-06, 17:26
Medlem
Citat:
Tja

Visst kan du koppla ihop dem med en korsad ethernet kabel. Sätt fasta ip adresser på macen och pcn inom samma range. Sedan bör de hitta varandra.
Citera
2009-03-06, 19:16
Medlem
Detta var de simplaste jag nånsin varit med om.
Jag hittade denna sidan, http://support.apple.com/kb/HT2518?viewlocale=sv_SE och gick ner till Nätverksanslutning.

1. Tog och högerklickade och tog egenskaper/proporties på min D: på Windows burken. Sen valde jag Sharing/Delning och sen valde jag Advanced Sharing och bockade in och tog Apply.

2. Sen gick jag till macen och på Finder uppe i hörnet finns det Gå. Där tog jag Anslut till Server.

3. Tillbaks till PC datorn, start -> kör och så skriver man CMD, går där och skriver ipconfig, längre upp på rutan står de interna ipnumret t.ex 192.168.1.3 och detta skrev jag på macen och så öppnades hela min D: där, nu kopierar jag över allt till macen.

Helt simpelt. Hoppas detta hjälpte folk ..
Citera
2009-03-06, 19:59
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Detta var de simplaste jag nånsin varit med om.
Jag hittade denna sidan, http://support.apple.com/kb/HT2518?viewlocale=sv_SE och gick ner till Nätverksanslutning.

1. Tog och högerklickade och tog egenskaper/proporties på min D: på Windows burken. Sen valde jag Sharing/Delning och sen valde jag Advanced Sharing och bockade in och tog Apply.

2. Sen gick jag till macen och på Finder uppe i hörnet finns det Gå. Där tog jag Anslut till Server.

3. Tillbaks till PC datorn, start -> kör och så skriver man CMD, går där och skriver ipconfig, längre upp på rutan står de interna ipnumret t.ex 192.168.1.3 och detta skrev jag på macen och så öppnades hela min D: där, nu kopierar jag över allt till macen.

Helt simpelt. Hoppas detta hjälpte folk ..

ja precis, jag tänkte väl att det inte kunde vara så jävla komplicerat såhär år 2009.
dock förstår jag inte riktigt din punkt 2.
var då finder uppe i hörnet finns gå?? var hittar jag detta? i finders menylist högst upp?

edit: ps. ja jag hittade gå, det fanns där uppe ja =) första man blir blind på är ögonen
Senast redigerad av ZhongNanHai 2009-03-06 kl. 20:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in