Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-05, 18:24
Medlem
RuFFe_SWEs avatar
Hej , har hört lite om win xp x64 men inte nog mkt

Har nyss köpt en ny dator som jag fortf väntar på, och jag är oskilljaktigt kär i wind xp. min nya dator har mer än 4 gb RAM minne och så långt jag fattar så måste jag ha ett x64 OS för att hela RAM minnet ska registreras.

Min frågor är:

1. Det finns väl win xp x64?
2. Hur stablilt e det egentligen(om det finns)?
3. Bättre lr sämre än Vista x 64?

Dela gärna med er av er vetskap om xp x 64
Egna erfarenheter lr forskning.

Hittade ingen annan tråd om det här så drf gör jag en egen
Citera
2009-03-05, 18:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Har du 6 eller 8GB så skall du ha 64bit ifall du vill utnyttja hela minnet. XP finns i 64bit inga problem, dock är det lite si och så med drivrutiner till all hårdvara så kolla först att dom finns till just din datorkonfiguration. Kör du 32bit program så räkna med att dom går långsammare under 64bit OS då dom körs i kompabilitetsläge.
Citera
2009-03-05, 18:33
Medlem
Skattesmitarns avatar
1. Jo det finns.
2. Lika stabilt som vanliga xp
3. Skillnaden är väl samma som mellan vista32 bit och xp32 bit. Dvs. mer lull-lull och snyggare.

Enda problemen med XP/Vista är att vissa drivrutiner fortfarande är svara att hitta, speciellt om du har gammal hardvara. Vissa spel kranglar med vista/xp 64 bitars. Eftersom jag spelar mycket bytte jag till slut tillbaks till 32 bitars vista. Jag kan se 3.4 GB av mina 4 GB sa jag förlorar ända inte sa mycket.
Citera
2009-03-05, 18:38
Medlem
RuFFe_SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du 6 eller 8GB så skall du ha 64bit ifall du vill utnyttja hela minnet. XP finns i 64bit inga problem, dock är det lite si och så med drivrutiner till all hårdvara så kolla först att dom finns till just din datorkonfiguration. Kör du 32bit program så räkna med att dom går långsammare under 64bit OS då dom körs i kompabilitetsläge.

Ok, egentligen så, har jag 4gb lr 4048mb. men jag fattar det så att 500 mb kmr inte att användas om jag kör med 32bit.
Men det kanske inte gör så mkt för mig, kanske lika bra att forts köra med 32bit Xp.
Citera
2009-03-05, 18:40
Medlem
Skattesmitarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuFFe_SWE
Ok, egentligen så, har jag 4gb lr 4048mb. men jag fattar det så att 500 mb kmr inte att användas om jag kör med 32bit.
Men det kanske inte gör så mkt för mig, kanske lika bra att forts köra med 32bit Xp.

Exakt hur mycket du kan använda beror pa ditt grafikminne samt vilket chipset ditt moderkort du har. Pa min X61 laptop kan jag se 3.1 GB och pa min stationära 3.4 GB sa det varierar ...
Senast redigerad av Skattesmitarn 2009-03-05 kl. 18:46.
Citera
2009-03-05, 18:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuFFe_SWE
Har du bara 4GB minne vinner du inget på att köra 64bit...
Citera
2009-03-05, 18:42
Medlem
RuFFe_SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
1. Jo det finns.
2. Lika stabilt som vanliga xp
3. Skillnaden är väl samma som mellan vista32 bit och xp32 bit. Dvs. mer lull-lull och snyggare.

Enda problemen med XP/Vista är att vissa drivrutiner fortfarande är svara att hitta, speciellt om du har gammal hardvara. Vissa spel kranglar med vista/xp 64 bitars. Eftersom jag spelar mycket bytte jag till slut tillbaks till 32 bitars vista. Jag kan se 3.4 GB av mina 4 GB sa jag förlorar ända inte sa mycket.

Okej Men då e det nog bättre att jag forts med 32bits xp, gillar som du att spela spel, gillar även retro spel som kanske kan bli lite problematiskt med 64bits. 3,4gb räcker nog bra för mina spel iaf
Citera
2009-03-05, 18:44
Medlem
RuFFe_SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du bara 4GB minne vinner du inget på att köra 64bit...

ok Bra, då vart det enkelt för mig iaf

Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in