• 1
  • 2
2003-10-22, 11:20
Medlem
Potrzebies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppe Soon
Om du driver ett AB så deklarerar du ju för den och därmed uppger du momsen.

Det är förstås en usel ide att regga ett AB för att tjäna pengar på moms, med tanke på vad ditt aktiekapital kostar dig....

Sen läste jag nåt om enskild firma och likvidation... Grattis till er som vill bli personligen betalningsansvariga för era lekstugebolags skatteskulder...
Citera
2003-10-22, 13:29
Bannlyst
självklart går dett att driva en enskild firma utan inkomst bara i syftet att handla prylar utan moms, hur kunde jag vara så dum och tro nåt annat. Naturligtvis säger inte sakttemyndigheten nånting. Vad ska dom klaga på?

Finns inte heller en chans att jag blir betalningsskyldig när mitt momsfiffel upptäcks, och vad händer med en enskild firman om man kursar, ingenting. hur kan man vara så dum och tro nåt annat.
lagen om att ägaren till en enskild firma är fullt betalningsansvarig är en lögn

Hur kunde jag tro nåt annat

Citera
2003-10-22, 22:57
Medlem
Milkfed 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potrzebie
Sen läste jag nåt om enskild firma och likvidation... Grattis till er som vill bli personligen betalningsansvariga för era lekstugebolags skatteskulder...

spelar det någon roll? den ansvarige i ett AB-bolag är väl också i viss mån personligt ansvarig när det gäller skatter?
Citera
2003-10-22, 23:13
Medlem
De skatterättsliga kunskaperna i tråden haltar uppenbarligen en smula.
Låt mig klargöra grunden till det sistnämnda problemet.

AB = skattesubjekt
HB, enskild firma = inte skattesubjekt
Citera
2003-10-22, 23:14
Bannlyst
Konkurs

I tidningarna kan man ibland läsa om aktiebolag som går i konkurs och slipper betala sina skulder. Men det gäller inte privatpersoner. De kan visserligen också gå i konkurs, men de har kvar skulderna efter konkursen.

Den som är på obestånd (inte kan betala sina skulder inom överskådlig tid) riskerar att försättas i konkurs av tingsrätten, om fordringsägarna begär det. Man kan också själv begära att bli försatt i konkurs. Oftast är det företag som försätts i konkurs. Mer sällan vanliga löntagare som har skulder men saknar tillgångar.

Personlig konkurs
Vid en personlig konkurs utser tingsrätten en förvaltare som tar reda på vilka tillgångar och skulder som finns. Tillgångarna ska sedan säljas, med undantag för sådant som ingår i familjens beneficium, det som anses nödvändigt i ett hushåll, och dessutom vissa arbetsredskap. Pengarna från försäljningen fördelas sedan mellan fordringsägarna.

Den som försatts i konkurs förlorar rätten att fritt förfoga över sin egendom under konkursen. Man får bara göra de utbetalningar som hushållet måste göra för sitt dagliga uppehälle.

Ansvar för skulder
Efter en avslutad konkurs har en enskild person fortfarande ansvar för alla skulder som finns kvar. Därför är en konkurs ingen utväg för en privatperson när det gäller att bli av med sina skulder. Den som har en enskild firma, eller är delägare i ett handelsbolag, har också personligt ansvar för skulderna efter en konkurs. Det är bara aktiebolag och ekonomiska föreningar som kan bli av med sina skulder, eftersom bolaget eller föreningen upplöses om det inte finns några tillgångar kvar efter konkursen.

Däremot kan en konkurs möjligen vara till viss hjälp vid en skuldsanering, eftersom ekonomin blir utredd. Nackdelen är de kostnader som en konkurs medför, och att man inte kan ta några egna ekonomiska beslut under hela den tid som konkursen pågår. Alternativet till konkurs för privatpersoner är lagreglerad skuldsanering.
http://www.ekonomi.konsumentverket.s...gArticleId=441
Citera
2003-11-12, 05:34
Medlem
Klart man kan få tillbaka moms änfast man inte betalar in

Klart man kan få ingående moms änfast man inte betalar utgående
har själv en firma som utför konsulttjänster till amerikanska kunder dvs betalar
ingen moms. Tjänster utanför EU ingen moms. Sen köper jag datorprylar osv i Sverige. får tillbaka moms. betalar inte en krona i moms varje år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in