2009-03-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Vet inte hur det skulle kunna vara förtal här. Du är ett nick här inget annat.
Sätt dem på din ignorelista så slipper du se dem. Uppenbarligen så tillför de ju inte tråden någonting. Det här är flashback, på gott och ont, även om jag tycker att det borde modereras lite hårdare.

Man kan ha givande diskussioner. Ett tag i alla fall innan tråden spammas sönder av de som inte fattar forumkulturen och börjar skrika efter uppmärksamhet de inte får IRL.
Jag personligen brukar få in en 3-4 givande inlägg och svar innan det spårar ur och blir en chatt från de som mer är ute efter att hävda sig själva än att diskutera. Då tar jag avbryt prenumeration och går vidare.

Bara för att man är anonym betyder det inte att man inte existerar ...

Sen tycker jag inte att man ska underskatta dessa påhopp. Jag kan exemplifiera det: Om man kallar någon "marxist" kan det vara så att man implicit anklagar någon för att vara landsförrädare/spion. När man kallar någon för "islamist" så kan man på samma sätt antyda att någon är terrorist. Och i fallet antisemit hävdar man underförstått att någon har uttryckt sig rasistiskt (HMF).

Dessa anklagelser är väldigt allvarliga eftersom det handlar om olagliga saker.
Citera
2009-03-05, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Äsch. Jag vill kunna fortsätta att kalla folk judar, SOG-teoretiker, pk-iter, folkpartister eller homos utan att behöva göra en fullständig personkontroll innan. Lite får man tåla. Folk får sedan friheten tillbaka att kalla mig vad fan de vill. Det finns betydligt större problem på fb än "förtal". Exempel: brist på objektiv moderering hos vissa moderatorer.

Jag håller delvis med dig. Jag nämnde i startinlägget att jag vet att man tolerar lite sådant och att jag inte bryr mig så mycket om det.

Jag stödjer Flashbacks yttrandefrihetsdeal fullt ut, kompromisslöst.

Men problemet för min del uppstår när man, som jag sade, systematiskt kommer med grundlösa påståenden och allvarliga lögner.
Citera
2009-03-05, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arahant
olagliga

Jaha? Det finns mycket som skulle räknas som olagligt här på Flashback. Enligt Familjeliv så är hela Flashback Forum en olaglighet och enligt andra så är något annat olagligt
Sluta klaga nu och sätt dem på ignore. Fast visst, ignorefunktionen fungerar inte på nyfikna människor
Citera
2009-03-05, 19:10
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arahant
Bara för att man är anonym betyder det inte att man inte existerar ...

Sen tycker jag inte att man ska underskatta dessa påhopp. Jag kan exemplifiera det: Om man kallar någon "marxist" kan det vara så att man implicit anklagar någon för att vara landsförrädare/spion. När man kallar någon för "islamist" så kan man på samma sätt antyda att någon är terrorist. Och i fallet antisemit hävdar man underförstått att någon har uttryckt sig rasistiskt (HMF).

Dessa anklagelser är väldigt allvarliga eftersom det handlar om olagliga saker.

Olaglig? Hur får du det till nåt olagligt att påstå att ett nick är ditt och datt?
Ingen vet, förhoppningsvis, vem du är IRL. Så vad någon skriver på ett forum om dig är bara text rent juridiskt. Visst, man blir upprörd över vissas sätt att föra debatt på, men som sagt är det bara att köra en ignore på dem och bara svara på inlägg som tillför debatten någonting. Om alla gjorde det så skulle trollen försvinna för det är genom att besvara dem som man ger dem näring att fortsätta. Så enkelt är det. Trollen är simpla varelser som reagerar på simpel stimuli.

Försök stå över uppenbart låg diskussionsnivå. Låg nivå blir det just när någon börjar kalla någon för någonting som uppenbart inte stämmer eller som han inte kan ha någon aning om.
Själv blir jag t.ex. kallad rasist titt som tätt av folk när de inte kan finna argument längre.
Citera
2009-03-05, 20:33
Medlem
chribsson2s avatar
0.09 finns väl för att i första hand skydda debatten och i andra hand debattören. När värderade debattörer blir angripna på detta vis så har ju moddarna möjligheten att börja tolka regeln lite hårdare för att stävja dessa övertramp. Att få lite nedsättande epitet får vi nog finna oss i men rena angrepp som dessutom förstör debatten måste stävjas. Jag tycker att man kan anbefalla skärpning över hela moddlinjen i denna fråga.

Ja jag har egna exempel men jag ska inte trötta ut er ytterligare.
Citera
2009-03-05, 20:43
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
0.09 finns väl för att i första hand skydda debatten och i andra hand debattören. .

Ah..ok om den är till för debattören och debatten i sig så då bör den ju utnyttjas mer. Jag tolkar förvisso det mer som för "riktiga" personer som man kan identifiera, inte anonyma sådana....men jag får väl ge mig då...
Citera
2009-03-06, 14:36
Medlem
BlizzardKings avatar
Visst är det jobbigt när man blir förföljd i trådarna av någon vars primära uppgift tycks vara att skjuta och smutskasta budbäraren och till och med kollationerar var på forumet man befinner sig och postar ett inlägg om det om man händelsevis inte har behagat svara på en post (från tredje person), och jag är av den åsikten att ett dylikt beteende bör stävjas i möjligaste mån enär det inget annat är än en hetsjakt och personförföljelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in