2009-03-05, 04:36
Medlem
Användare som systematiskt sprider förtal borde stängas av. Inlägg som innehåller uppenbara lögner om motdebattörer borde raderas undantagslöst.

Jag har (bl.a.), låt oss kalla det, en bunt bevisligen PKK-sympatisatörer (terroristorganisation enligt EU, NATO och USA) hängandes efter mig som systematiskt sprider förtal om mig. Utan några som helst godtagbara belägg (rena lögner med andra ord) försöker man misskreditera mig genom att, t.ex. som idag (igår), stämpla mig som "teokrat" eller motsvarande (bara för att jag inte har samma åsikter i orelaterade frågor som dem). Detta har förekommit fler gånger än jag accepterar. Jag som egentligen är laïcité-ärkesekularist av kemalistisk rang, kompromisslös demokrat av liberal typ och vän av fredligt och civiliserat beteende finner detta djupt förolämpande. Sedan blir ju diskussionerna allt annat än konstruktiva.

Förtal är ett allvarligt lagbrott, men är det något man trots det har överseende med i Flashback?

Kan man skriva här och slippa sådant eller är det omöjligt? Jag vill kunna diskutera utan att hela tiden orättfärdigt bli kallad för exempelvis "islamist", "marxist", "antisemit" eller vad som helst. Det är väl rimligt?

Jag vet att man har tolerans för vissa förolämpningar sålänge som dessa inte är för grova. Det är dock inget som motsätter mig men jag tycker det jag nämner ovan är betydligt värre då det kan vara allvarliga anklagelser det handlar om (när det handlar om ideologi).

Om jag anmäler inlägg där någon ljuger om vilka åsikter jag har och lägger ord i min mun, ska jag förvänta mig att inlägget ska raderas av moderatorer och att personen bestraffas med tillsägelse/varning/avstängning?
Senast redigerad av Arahant 2009-03-05 kl. 04:59.
Citera
2009-03-05, 07:09
Medlem
Titus pollos avatar
Vet inte hur det skulle kunna vara förtal här. Du är ett nick här inget annat.
Sätt dem på din ignorelista så slipper du se dem. Uppenbarligen så tillför de ju inte tråden någonting. Det här är flashback, på gott och ont, även om jag tycker att det borde modereras lite hårdare.

Man kan ha givande diskussioner. Ett tag i alla fall innan tråden spammas sönder av de som inte fattar forumkulturen och börjar skrika efter uppmärksamhet de inte får IRL.
Jag personligen brukar få in en 3-4 givande inlägg och svar innan det spårar ur och blir en chatt från de som mer är ute efter att hävda sig själva än att diskutera. Då tar jag avbryt prenumeration och går vidare.
Citera
2009-03-05, 08:43
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Det torde vara regel 0.09 som är tillämplig i det fallet.

Citat:
0.09. Falsk ryktesspridning är förbjuden

Det är inte tillåtet att sprida uppgifter om en person i syfte att utsätta denne för andras missaktning ifall uppgifterna inte kan styrkas. Att avsiktligen förvränga eller uppdikta information i syfte att vilseleda är förbjudet.

https://www.flashback.org/rules/
Citera
2009-03-05, 09:08
Bannlyst
Vissa får förtala, andra inte... så enkelt är det! har själv fått ta emot enormt mkt skit men moderatorerna gör inte ett dugg så jag har tröttnat på att "anmäla inlägg" vid det här laget. Andra bullar blir det när man säjer nåt tebaka...
Citera
2009-03-05, 09:17
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xismxist
Vissa får förtala, andra inte... så enkelt är det! har själv fått ta emot enormt mkt skit men moderatorerna gör inte ett dugg så jag har tröttnat på att "anmäla inlägg" vid det här laget. Andra bullar blir det när man säjer nåt tebaka...
Det är en svår balans. Självklart ska grova personangrepp inte vara tillåtna, men samtidigt är FB ett forum som har högt i tak. Vi gör en bedömning från fall till fall, men det är viktigt att komma ihåg att man som användare inte har någon form av frikort att bete sig hur man vill mot någon annan användare bara för att den började med påhoppen.
Citera
2009-03-05, 13:31
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det är en svår balans. Självklart ska grova personangrepp inte vara tillåtna, men samtidigt är FB ett forum som har högt i tak. Vi gör en bedömning från fall till fall, men det är viktigt att komma ihåg att man som användare inte har någon form av frikort att bete sig hur man vill mot någon annan användare bara för att den började med påhoppen.

Nu känner jag väl till Arahant som debattör och vet att han är en av de mest seriösa, faktaorienterade, sakliga och välartikulerade som skriver regelbundet på Politik Utrikes. Jag tycker definitivt att mods bör kunna stävja sådana här trakasserikampanjer (i detta fall av en grupp kurder) som syftar till att provocera och förtala genom tillmälen ("teokrat, antisemit, marxist, islamist" är tillmälen om man inte är något av sakerna).
Citera
2009-03-05, 14:41
Medlem
EliasAlucards avatar
Utmärkt tråd av debattör Arahant. Jag har också upplevt samma trams från dessa kurder. Utöver att det är falsk ryktesspridning med "character assassination" som avsikt, så lider även debatten av att man hela tiden anklagas för anti-semit, och diskussionen fokuserar sig allt mer på att diskutera det av judechauvinister kraftigt missbrukade "anti-semit" begreppet istället för att vara on topic.
Citera
2009-03-05, 14:46
Medlem
Pratbubblans avatar
Jag tycker också det är störande och borde "straffas" när en meningsmotståndare följer efter en i trådar bara för att få säga otrevligheter och påstå en massa saker. Alltså sådana som inte är intresserad av diskussionen i tråden utan bara vill sätt dit en.

Jag var med om något liknande igår som du - om än mycket, mycket mildare. Jag har de senaste dagarna skrivit lite i I&I. Bl a har jag, i en tråd om vad man ska göra för att få invandrarbarnen att skriva bättre, sagt att jag inte hade så stort hopp om att det var möjligt eftersom vi inte klarat att lära de etniska svenska barnen uttrycka sig begripligt i skrift utan man skriver på lunarstormiska och chattiska. Det var ingen ironi från min sida utan seriöst menat. Men en I&I:are av fosterlandstyp skrev sedan följande i en tråd där jag redogjorde för en fysisk åkomma jag har:

Citat:
Det kan inte vara så att ditt undermedvetna spökar efter att du sett ett stav eller grammatikfel på något forum?

Inget mer än detta skrev han i en tråd som bl a handlade om salt smak i munnen och att jag sover mindre, men är lika pigg som vanligt. Fullständigt OT så klart och ett sätt att pika mig angående ett inlägg i en helt annan tråd. Jag har så klart RP:at det.

Om man tror jag är ett troll därför att jag i en tråd säger att jag är 19 år och pluggar och i nästa tråd är 35 år och arbetar, då kan jag förstå att man angriper mig i "fel" tråd. Men att följa med in i andra trådar bara för att sätta dit mig eller någon annan stör mig.
Senast redigerad av Pratbubblan 2009-03-05 kl. 14:49.
Citera
2009-03-05, 14:49
Medlem
Äsch. Jag vill kunna fortsätta att kalla folk judar, SOG-teoretiker, pk-iter, folkpartister eller homos utan att behöva göra en fullständig personkontroll innan. Lite får man tåla. Folk får sedan friheten tillbaka att kalla mig vad fan de vill. Det finns betydligt större problem på fb än "förtal". Exempel: brist på objektiv moderering hos vissa moderatorer.
Citera
2009-03-05, 14:54
Moderator
vfs avatar
Jag är väl medveten om att stämningen i PU stundtals kan vara
lite hätsk. Vi som moderatorer står oss dock slätt utan hjälp av
RP-skickande. Min uppmaning är att RP skickas om man misstänker
regelbrott. En del av er skickar RP vilket jag är tacksam för.

Tilläggas bör att upprepat 0.09 kan leda till varning eller avstängning.

Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Äsch. Jag vill kunna fortsätta att kalla folk judar, SOG-teoretiker, pk-iter, folkpartister eller homos utan att behöva göra en fullständig personkontroll innan. Lite får man tåla. Folk får sedan friheten tillbaka att kalla mig vad fan de vill. Det finns betydligt större problem på fb än "förtal". Exempel: brist på objektiv moderering hos vissa moderatorer.

Som en del av ett inlägg som är topic möjligen. Är det bara ett "jude" "kurd"
kan du räkna med att det raderas och ges ev tillsägelse.
Citera
2009-03-05, 15:06
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Jag tar personligen inte illa upp av att lögnaktigt bli kallad "anti-semit". Det är inte det som är problemet. Problemet är att anti-intellektuella kurder saboterar diskussionerna genom att låta som judiska papegojor mitt i en seriös debatt. Rent principiellt har jag väl inget emot att de ska få ta till personangrepp som "anti-semit"; det är trots allt (eller bör vara) en fri debatt, men debatten blir lidande av sånt här judeo-kurdiskt trams.

Men du har rätt, objektiv moderering är ett större problem, och jag tror nog att vi alla tänker på samma moderator
Citera
2009-03-05, 15:48
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Jag tycker definitivt att mods bör kunna stävja sådana här trakasserikampanjer (i detta fall av en grupp kurder) som syftar till att provocera och förtala genom tillmälen ("teokrat, antisemit, marxist, islamist" är tillmälen om man inte är något av sakerna).

Så ser ju hela I&I ut också fast andra påhittade påhopp används.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in