• 1
  • 2
2009-03-05, 03:24
Medlem
final_cuts avatar
Ska skriva en recension för skolan och har fastnat eftersom jag har svårt att se skillnaden mellan ingress och referat? Jag läser tidningar dagligen och vet att det finns en rubrik, sedan en kort sammanfattning i fetare typsnitt, och sen kommer själva artikeln/recensionen. Vad har jag missat?
Citera
2009-03-05, 06:20
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Ska skriva en recension för skolan och har fastnat eftersom jag har svårt att se skillnaden mellan ingress och referat? Jag läser tidningar dagligen och vet att det finns en rubrik, sedan en kort sammanfattning i fetare typsnitt, och sen kommer själva artikeln/recensionen. Vad har jag missat?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Referat - Sammanfattning/Beskrivning av någon annat, tex ett skeende, händelse, artikel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ingress - Inledning till/mycket kort sammanfattning av din artikel
Citera
2009-03-05, 10:48
Medlem
core_s avatar
Övrigt --> Språk
/Mod
Citera
2009-03-05, 20:33
Medlem
final_cuts avatar
Jodå, har såklart googlat och läst på Wikipedia, men det är just det som är problemet. Känner inte igen mig trots att jag läser artiklar och recensioner. I uppgiften tipsas man om att ta sig till DN's kultursidor där man kan läsa recensioner, här är ett exempel. Vad är ingressen resp. referatet?

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensione...h-dod-1.808303
Citera
2009-03-05, 23:07
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Jodå, har såklart googlat och läst på Wikipedia, men det är just det som är problemet. Känner inte igen mig trots att jag läser artiklar och recensioner. I uppgiften tipsas man om att ta sig till DN's kultursidor där man kan läsa recensioner, här är ett exempel. Vad är ingressen resp. referatet?

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensione...h-dod-1.808303

Du har ju själv noterat att det ofta finns ”en kort sammanfattning i fetare typsnitt”. Det är ingressen.

Ett referat, som du fått en definition av, behöver inte vara typografiskt markerat eller ens samlat i ett stycke, utan det kan mycket väl vara utspritt på olika ställen i recensionen, även om det kanske oftast finns en någorlunda sammanhängande sammanfattning. I just det här exemplet skulle jag i första hand kalla följande för referat:

”Det lilla som händer inträffar under några nattliga timmar i Tel Aviv. En tydligt fyrtioårskrisande författare är inbjuden för att hålla ett föredrag om sig själv på ett kulturhus i Tel Aviv. Medan föredraget pågår roar han sig med att spinna historier kring olika personer i publiken. Andra, som den unga kvinna som läser ur hans verk, gör han ett klumpigt försök att förföra.”

(Möjligen kan man också inkludera nästa stycke.)
Senast redigerad av Kryžininkas 2009-03-05 kl. 23:09.
Citera
2009-03-06, 03:37
Medlem
final_cuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Du har ju själv noterat att det ofta finns ”en kort sammanfattning i fetare typsnitt”. Det är ingressen.

Tack, då vet man åtminstånde vad en ingress är. Vad gäller det andra så hittar jag inte referat-texten som du citerar, har läst hela recensionen om och om igen utan att hitta det. Är referat sånt man observerar i samband med att man skriver/intervjuar? Eller nåt åt det hållet...?
Citera
2009-03-06, 09:14
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Är referat sånt man observerar i samband med att man skriver/intervjuar? Eller nåt åt det hållet...?

Jag förstår inte riktigt vad du frågar, men ett referat av en text skriver man för att läsarna av den text man själv skriver snabbt ska få en överblick över vad den text man refererar handlar om.
Citera
2009-03-06, 09:14
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Tack, då vet man åtminstånde vad en ingress är. Vad gäller det andra så hittar jag inte referat-texten som du citerar, har läst hela recensionen om och om igen utan att hitta det. Är referat sånt man observerar i samband med att man skriver/intervjuar? Eller nåt åt det hållet...?
Det finns inget referat i texten, det kan vara därför du inte hittar det. Det är ju inte så att det alltid finns ett referat i varje tidningsartikel. Däremot inleds så gott som alla svenska tidningsartiklar med en ingress. Det verkar som om du eller din lärare blandar ihop lite olika kategorier när det gäller form och innehåll.
Citera
2009-03-06, 09:17
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det finns inget referat i texten, det kan vara därför du inte hittar det.

På vilket sätt misslyckas den text jag citerade med att uppfylla kriterierna för ett referat?
Citera
2009-03-06, 10:46
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
På vilket sätt misslyckas den text jag citerade med att uppfylla kriterierna för ett referat?
Genom att vara gäckande och undflyende?
Citera
2009-03-06, 10:58
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Genom att vara gäckande och undflyende?

Menar du att egenskapen att lätt kunna lokaliseras av någon som kallar sig final_cut på internet (och kanske även av en annan som kallar sig Kyrpator) är en del av definitionen av referat?
Citera
2009-03-06, 11:11
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Menar du att egenskapen att lätt kunna lokaliseras av någon som kallar sig final_cut på internet (och kanske även av en annan som kallar sig Kyrpator) är en del av definitionen av referat?
Det kanske inte är ett oavvisligt krav, men det underlättar ju. I synnerhet om man skriver sina inlägg på arbetstid och håller utkik efter chefspersoner med ena ögat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in