Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Jodå, har såklart googlat och läst på Wikipedia, men det är just det som är problemet. Känner inte igen mig trots att jag läser artiklar och recensioner. I uppgiften tipsas man om att ta sig till DN's kultursidor där man kan läsa recensioner, här är ett exempel. Vad är ingressen resp. referatet?
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensione...h-dod-1.808303
Du har ju själv noterat att det ofta finns ”en kort sammanfattning i fetare typsnitt”. Det är ingressen.
Ett referat, som du fått en definition av, behöver inte vara typografiskt markerat eller ens samlat i ett stycke, utan det kan mycket väl vara utspritt på olika ställen i recensionen, även om det kanske oftast finns en någorlunda sammanhängande sammanfattning. I just det här exemplet skulle jag i första hand kalla följande för referat:
”Det lilla som händer inträffar under några nattliga timmar i Tel Aviv. En tydligt fyrtioårskrisande författare är inbjuden för att hålla ett föredrag om sig själv på ett kulturhus i Tel Aviv. Medan föredraget pågår roar han sig med att spinna historier kring olika personer i publiken. Andra, som den unga kvinna som läser ur hans verk, gör han ett klumpigt försök att förföra.”
(Möjligen kan man också inkludera nästa stycke.)