2009-03-05, 00:40
Medlem
Regeringens alkoholutredning släpptes idag och ett av förslagen är att det ska vara slutserverat kl 03 efter påtryckningar från vår kära ordningsmakt. Sist man ville skära i öppettiderna var det lite av en konflikt mellan Sthlm och Skåne där Skånepolisen förklarade sig rätt ointresserade av att stänga kl 03 och tyckte att det hela skulle avgöras på lokal nivå.

Vet inte hur Skånepolisen ställer sig nu men finns det egentligen någon anledning att INTE bestämma öppettider lokalt? Tar man Skåne som exempel finns det ju både en stor svartklubbsscen och närheten till KBH - där man skrattar åt det här med slutserverat kl 03 och mumlar något om förbudssverige - som man måste ta hänsyn till.
Citera
2009-03-05, 00:52
Medlem
Hm? Är det inte redan lag på att allting ska stänga kl 3? Jag har, mig veterligen, aldrig varit på något ställe som stängde senare än 3.

Så... vad är grejen med stängningstiderna?

Ju fler förbud desto gladare folk, eller?
Citera
2009-03-05, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Hm? Är det inte redan lag på att allting ska stänga kl 3? Jag har, mig veterligen, aldrig varit på något ställe som stängde senare än 3.

Så... vad är grejen med stängningstiderna?

Ju fler förbud desto gladare folk, eller?

En del ställen jag varit på har det till och med varit förbud vid 01:00 och 02:00.
Citera
2009-03-05, 02:24
Medlem
Citat:

Du bor helt enkelt på landet.

Om krogarna skulle stänga senare skulle vi kanske slippa proppfulla ställen med folk som måste supa sig redlösa för strax stänger det, istället för att gå hem när man är trött. Utan bråk, som man gör i utlandet.

Staten skall ge fan i att bestämma när företagen skall vara öppna. En lada helt ensam vid en landsväg som inte stör någon skall kunna vara öppen jämt. Jävla pajasland.
Citera
2009-03-05, 07:35
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Vet inte hur Skånepolisen ställer sig nu men finns det egentligen någon anledning att INTE bestämma öppettider lokalt?

Det finns ingen vettig anledning till varför krögaren inte skulle kunna få bestämma själv när han/hon tycker att det är lämpligt att stänga.
Citera
2009-03-05, 08:20
Medlem
extrmntrs avatar
Citat:
I Göteborg finns det då ställen som stänger 4. Kl 5 har det även funnits, vet inte om det finns någon kvar. Dessa ställen som stängde kl 5 var iofs riktigt risiga.
Citera
2009-03-05, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Det finns ingen vettig anledning till varför krögaren inte skulle kunna få bestämma själv när han/hon tycker att det är lämpligt att stänga.

Klart det finns. Tänker på tex ordningsproblem utanför. Däremot har jag jävligt svårt att se vad problemet är om folk som kan sköta sig vill sitta i en bar och dricka hela natten.
Citera
2009-03-05, 09:05
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Klart det finns. Tänker på tex ordningsproblem utanför.

Dom problemen blir såklart färre om öppetiderna sätts fritt.

Citat:
Däremot har jag jävligt svårt att se vad problemet är om folk som kan sköta sig vill sitta i en bar och dricka hela natten.

Jag med.
Citera
2009-03-05, 09:07
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Klart det finns. Tänker på tex ordningsproblem utanför. Däremot har jag jävligt svårt att se vad problemet är om folk som kan sköta sig vill sitta i en bar och dricka hela natten.
Det är ingen vettig anledning. Krögaren skall inte vara ansvarig för det som händer på gatan utanför, precis som vilket annat företag som helst. Oavsett det är sprit inblandat eller inte, det är personers ansvar att sköta sig offentligt eller ta konsekvenserna.
Citera
2009-03-05, 09:13
Medlem
Jo, men det är ohållbart. Det vet både du och jag. Det är tex inte olagligt att stå och snacka och flabba utanför en bar kl 04 men om tjugo pers gör det varje natt torsdag till lördag blir det snabbt odrägligt för grannarna. Då får man helt enkelt sätta upp bestämmelser för hur det hela ska skötas - även i omedelbar anslutning till baren.
Citera
2009-03-05, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Dom problemen blir såklart färre om öppetiderna sätts fritt.

Det håller inte Stockholmspolisen med om. Däremot vet jag att Skånepolisen var inne på den linjen sist det hela var på tal. Så det kanske varierar beroende på var man är.
Citera
2009-03-05, 09:32
Medlem
Citat:
Jo, men det är ohållbart. Det vet både du och jag. Det är tex inte olagligt att stå och snacka och flabba utanför en bar kl 04 men om tjugo pers gör det varje natt torsdag till lördag blir det snabbt odrägligt för grannarna. Då får man helt enkelt sätta upp bestämmelser för hur det hela ska skötas - även i omedelbar anslutning till baren.

Eller så har dem öppet längre så sällskapen sällan fler än 6 st, som lämnar därifrån trötta(ej skråliga) istället för att skjutsa ut 150 fyllbultar på gatan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in