2010-05-03, 13:00
Medlem
fluff995s avatar
Stör mig lite grand på det, åtminstone när man kommer över bron från Hisingen. Ser fruktansvärt plottrigt ut, och gör inte direkt operans läge mer attraktivt.
Från Avenyn stör den inte något speciellt. Känns nästan bra att ha ett blickfång vid slutet av gatan, innan slutade den bara i tomma intet. Trodde innan hjulet sattes upp att den skulle stå med bredsidan mot Avenyn, inte kortsidan.

Tror dock fortfarande inte att det kommer gå med vinst. Är överhuvudtaget inte särskilt förtjust i att Göteborg konsekvent håller på att förvandlas till en turistjippo-och evenemangsstad.
Citera
2010-05-03, 22:05
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Stör mig lite grand på det, åtminstone när man kommer över bron från Hisingen. Ser fruktansvärt plottrigt ut, och gör inte direkt operans läge mer attraktivt.
Från Avenyn stör den inte något speciellt. Känns nästan bra att ha ett blickfång vid slutet av gatan, innan slutade den bara i tomma intet. Trodde innan hjulet sattes upp att den skulle stå med bredsidan mot Avenyn, inte kortsidan.

Tror dock fortfarande inte att det kommer gå med vinst. Är överhuvudtaget inte särskilt förtjust i att Göteborg konsekvent håller på att förvandlas till en turistjippo-och evenemangsstad.

Men är inte det något av ett måste nu när industrier och företag läggs ner och sparkar folk. Det är ju ganska vanligt att städer som huserat tung industri går över till att försöka bli turist och evenemangs städer.
Citera
2010-05-05, 05:14
Medlem
Marviils avatar
Angående kostnader kan jag nämna att intäkterna också kan bli stora. Kapaciteten är 1300 åkande per timma. Om bara vuxna åker (85 kr/person) innebär detta intäkter på 110.500 kr varje TIMME, eller 1,2 miljoner per dag.

Jag undrar förståss precis som andra hur många som kommer åka det. Lär vara långa köer i början, men sen då? Känns som att hjulet ligger i fel del av stan. Promenerar/passerar verkligen folk förbi där nere vid operan i nån större omfattning? Slottskogen däremot hade varit klockrent.
Citera
2010-05-05, 22:16
Medlem
Hjulet kallas i folkmun för "svindeln".
Senast redigerad av WikiLeaks 2010-05-05 kl. 22:20.
Citera
2010-05-06, 06:14
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Men är inte det något av ett måste nu när industrier och företag läggs ner och sparkar folk. Det är ju ganska vanligt att städer som huserat tung industri går över till att försöka bli turist och evenemangs städer.

Vet ej, kanske. Tror Göteborg satsar en del på IT och liknande högteknologi också. Men visst, staden måste utvecklas åt något håll när de gamla industrierna försvinner. Dock behöver jag ju inte gilla det.
Citera
2010-05-06, 20:21
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995

Visste faktiskt inte att den syntes från Avenyn. Jag har inte varit på avenyn sedan i vintras.
Citera
2010-05-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Visste faktiskt inte att den syntes från Avenyn. Jag har inte varit på avenyn sedan i vintras.

Det kan den ju inte gärna göra, Avenyn och Östra hamngatan går ju ut från Kungsportsplatsen i olika riktningar. Tror att fluff995 blandat ihop Östra hamngatan och Avenyn, eller helt enkelt inte har koll på att namnet ändras efter Kungsportsplatsen.
Citera
2010-05-09, 19:55
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojke
Det kan den ju inte gärna göra, Avenyn och Östra hamngatan går ju ut från Kungsportsplatsen i olika riktningar. Tror att fluff995 blandat ihop Östra hamngatan och Avenyn, eller helt enkelt inte har koll på att namnet ändras efter Kungsportsplatsen.

Ja det är ju ett misstag som många gör.
Citera
2010-05-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren

Den synts från Kungsportsplatsen. Längre upp på Avenyn ser man den inte eftersom vägen svänger.
Man kan även skymta den på Drottningtorget över nordstan.
Citera
2010-05-10, 09:05
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marviil
Angående kostnader kan jag nämna att intäkterna också kan bli stora. Kapaciteten är 1300 åkande per timma. Om bara vuxna åker (85 kr/person) innebär detta intäkter på 110.500 kr varje TIMME, eller 1,2 miljoner per dag.

Jag undrar förståss precis som andra hur många som kommer åka det. Lär vara långa köer i början, men sen då? Känns som att hjulet ligger i fel del av stan. Promenerar/passerar verkligen folk förbi där nere vid operan i nån större omfattning? Slottskogen däremot hade varit klockrent.

Ur turistsynpunkt så ligger det perfekt! De flesta besökare brukar ju häcka runt Avenyn åtminstone till en början. Kommer man med bil eller tåg så är läget bra. Slottskogen är ju mer off då det bara är nära till Botaniska som också är ett populärt turismål. Om man är en barnfamilj som ska till liseberg är det också enkelt att via Avenyn med restauranger och affärer röra sig ned mot hjulet
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in