2010-03-20, 10:50
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Det finns redan en sådan staty i Göteborg.
Sjömanshustrun utanför konstmuseet.

http://www.delectus.se/soren/staty/J/Sjomanshustrun_Johnsson.html

Men en större variant skulle vara något.

Dessutom kommer man ifrån västsverige så är fiskargubbar det sista man förknippar Göteborg med.

En freudiansk felskrivning.
Sjöfartsmuseet menade jag så klart.
Citera
2010-04-23, 15:23
Medlem
Kommer enligt uppgifter heta Spinning Glenny.
Citera
2010-04-23, 15:35
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajm00n
Kommer enligt uppgifter heta Spinning Glenny.

Nej det har redan fått ett namn: Göteborgshjulet.

Själv tycker jag att det är rätt fint nu när det är byggt.
Citera
2010-04-23, 19:26
Medlem
Yaos avatar
Vart var "bevara Keillers park"-folket när man behövde deras sammanlagt 31 och ½ hjärnceller?
Citera
2010-04-23, 19:55
Medlem
aceblacks avatar
Var rätt kritiskt först när jag hörde om detta. Tyckte det verkade extremt onödigt och fult. Jag tycker fortfarande att det är rätt onödigt, kommer man verkligen kunna dra in så mycket pengar på detta? Jag menar, visst mig med många Göteborgare vill nog testa att åka, men man lär ju inte dra dit varje dag direkt. Är väl mer en turistgrej I guess... är dock tveksam.

Jag måste dock säga att det blev mycket snyggare än vad jag först trott. Passar bra in där vid Operan och med läppstiftet (Skanskaskrapan) i bakgrunden. Ligger ju snyggt till också vid slutet av avenyn o vid vattnet.

Jag tror nog att jag kommer vänja mig helt vid det rätt snabbt. Undrar bara hur lönsamt det är... kostar väl en del att bygga ett sånt där jättehjul.
Citera
2010-04-24, 02:37
Medlem
Slutet vid Avenyn är väl lite fel men jag förstår vad du menar. Kungsportsavenyn börjar efter kanalen och slutar vid Götaplatsen. Men jag håller med dig om att det är vackrare än jag trodde. Däremot tror jag inte att staden tjänar något på det (den lilla turism som det lockar lär nog nätt och jämnt betala kostnaden) och framförallt tycker jag det är tråkigt att man inte siktar på en mer långsiktig lösning. Göteborg är lika mycket hamnstad som Stockholm men här bygger vi bara fabriker längs hamnen. Anledningen till att Götatunneln byggdes var ju delvis för att öppna upp dessa ytor som skulle bebyggas av lägenheter (som det är ett oerhört behov av) och affärer, inte av asfalt och ett pariserhjul... Skulle vi ha ett vackert och livligt promenadstråk längs hamnen så tror jag att vi kan räkna med betydligt fler turister än ett pariserhjul ger.
Citera
2010-04-24, 10:45
Medlem
Robertsons avatar
Det "jättelika" hjulet är pluttigt och mesigt. Om man nu var så illa tvungen att härma London så kunde väll man åtminstone gjort det med stil.
Citera
2010-04-24, 15:13
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robertson
Det "jättelika" hjulet är pluttigt och mesigt. Om man nu var så illa tvungen att härma London så kunde väll man åtminstone gjort det med stil.

Fast Göteborg har ju inte tio miljoner invånare plus så ett hundra meter högt hjul skulle väl inte tillföra så mycket... folk skulle nog mest störa sig på det. Det nuvarande hjulet är ju ändå Sverige största, det räcker väl.
Citera
2010-05-01, 10:43
Medlem
brianmolkos avatar
Kan ingen fota det så man ser hur det ser ut, hittar bara en massa manipulerade bilder, eller ja hur det är tänkt att se ut, eller bilder från London ..
Citera
2010-05-01, 10:54
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Kan ingen fota det så man ser hur det ser ut, hittar bara en massa manipulerade bilder, eller ja hur det är tänkt att se ut, eller bilder från London ..

Det är inte något speciellt, ett vitt hjul som lyser på kvällarna, slöseri med pengar!
Citera
2010-05-01, 14:38
Medlem
selvovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Finns några dag- samt nattbilder postade på sida 50 och 51 på den här sidan:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=407764&page=50
Det är rätt snygga bilder, men hjulet ser så litet ut jämte läppstiftet.
Citera
2010-05-01, 15:07
Medlem
SinkaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selvovic
Finns några dag- samt nattbilder postade på sida 50 och 51 på den här sidan:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=407764&page=50
Det är rätt snygga bilder, men hjulet ser så litet ut jämte läppstiftet.

Det där såg ju riktigt snyggt ut. Kul för Göteborg, pariserhjul är fina.
Senast redigerad av SinkaN 2010-05-01 kl. 15:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in