2007-10-22, 02:10
Medlem
Flytande_argots avatar
Problemet med särskrivningar blir väldigt tydligt när man ska söka efter en mening eller fras som innehåller sammansatta ord på t.ex. Google.

Ponera att jag av någon outgrundlig anledning vill hitta något på nätet som innehåller föjande tre ord "ljuddämpare flaskpost vinkällare" (kanske från en film eller liknande). Då måste jag för att vara säker på att täcka upp alla särskrivningsvarianter söka på följande:

ljuddämpare flaskpost vinkällare (så som det borde vara om man var säker på att folk fortfarande hade lite kontroll på svenska språket)
ljud dämpare flaskpost vinkällare
ljuddämpare flask post vinkällare
ljuddämpare flaskpost vin källare
ljud dämpare flask post vinkällare
ljuddämpare flask post vin källare
ljud dämpare flaskpost vinkällare
ljud dämpare flask post vin källare

Umm, tror det var alla?
Citera
2007-10-22, 02:12
Medlem
NoTruces avatar
En gång skulle jag kränga den nyare varianten av XBOX på blocket. Först satte jag in en annons med en rubrik i stil med "XBOX360 säljes ..." Sedan kom jag på att de flesta nöt antagligen särskriver där och följdaktligen skulle söka på "XBOX 360", varpå jag fick sätta in en ny annons. Fast det kanske ÄR så att det skrivs isär i detta fall. Men principen hade gällt vilken pryl som helst.
Citera
2007-10-22, 02:15
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
En gång skulle jag kränga den nyare varianten av XBOX på blocket. Först satte jag in en annons med en rubrik i stil med "XBOX360 säljes ..." Sedan kom jag på att de flesta nöt antagligen särskriver där och följdaktligen skulle söka på "XBOX 360", varpå jag fick sätta in en ny annons. Fast det kanske ÄR så att det skrivs isär i detta fall. Men principen hade gällt vilken pryl som helst.

Haha! Jag tror det kanske särskrivs ja, men Blocket är rena skandalen när det kommer till språkbruk.

Om man lever i tron att Sverige har en bra skola så är det bara att titta på Blocket för att få ett grymt uppvaknande!
Citera
2007-10-22, 02:16
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Haha! Jag tror det kanske särskrivs ja, men Blocket är rena skandalen när det kommer till språkbruk.

Om man lever i tron att Sverige har en bra skola så är det bara att titta på Blocket för att få ett grymt uppvaknande!

Man skulle ju kunna tro att man vill uppfattas seriöst när man vill vittja folk på pengar. Eller åtminstone någorlunda seriöst. Men icke.
Citera
2007-10-22, 02:22
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Man skulle ju kunna tro att man vill uppfattas seriöst när man vill vittja folk på pengar. Eller åtminstone någorlunda seriöst. Men icke.

Eller hur! Jag blir även förvånad över den nästan aggressiva ton många har. Läste nyligen en annons av en säljare som avslutade sin annons med:

"JAG ÄR INTE DIN VÄN!!"

Liksom, jag vet det... En sådan avslutning gör ju inte direkt att jag kastar mig på telefonen för att köpa det han säljer...

Nåja, det är en annan historia!
Citera
2007-10-29, 00:08
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz

Är inte inne på Blocket, men det räcker med att surfa runt här på Flashback för att börja undra vad fan som försigår på skolorna nuförtiden.

Inför landsförvisning på livstid för de som särskriver säger jag!
Citera
2007-10-29, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Är inte inne på Blocket, men det räcker med att surfa runt här på Flashback för att börja undra vad fan som försigår på skolorna nuförtiden.

Jag trodde det var på Blocket man fick en aning om vad som "försig går" (*fniss) nuförtiden.

Ditt straff-förslag (*fniss) är utmärkt... dessutom betalar de bättre i Norge.
Citera
2007-11-09, 01:11
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune

Ja, det är många som misshandlar det skrivna språket. Bilannonser på Blocket är extremt, man blir fan mörkrädd när man läser dem.

Jag har dessutom den inställningen att jag känner att jag helst inte skulle köpa en bil av en annonsör som stavar som en idiot, för jag tänker att om han/hon inte tar sig tid att se till att annonsen är korrekt skriven så har han/hon kanske inte heller skött om bilen.

Vet inte om det finns någon naturlig logik i det resonemanget, men så tänker jag.
Citera
2007-11-10, 06:32
Medlem
gersmans avatar
Jag håller inte med. Som särskrivningspolitruk och språkpolis kollade jag upp saken. Endast för att få bekräftelse på mina fördomar.
Döm om min förvåning!
Allt jag trodde var sant kom på skam!
Runstenar, medeltids-, och till och med 1700-tals -svenska vimlar av särskrivningar.
Citera
2007-11-10, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Jag håller inte med. Som särskrivningspolitruk och språkpolis kollade jag upp saken. Endast för att få bekräftelse på mina fördomar.
Döm om min förvåning!
Allt jag trodde var sant kom på skam!
Runstenar, medeltids-, och till och med 1700-tals -svenska vimlar av särskrivningar.

Självklart. Språket standardiserades inte förrän långt senare. Det är samma fenomen som att samma ord kunde ha flera olika stavningar utan att nån var mer "rätt" vid en viss tid, eller att man lånade in utländska ord och uttryck (franska och tyska, t.ex.) hejvilt. En del fastnade och har blivit "svenska" medan andra var mer kortlivade.
Citera
2007-11-10, 13:10
Bannlyst
Särskrivningar

Så vad finns det för ord som används ofta som särksrivs och varför, vad finns det för ord som borde särskrivas? Hur kommer det sig att att vissa ord skall sitta ihop medans vissa särar man på?
Citera
2007-11-10, 13:27
Medlem
Shrink in spes avatar
www.skrivihop.nu

Det skulle Batman ha gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem