2009-03-05, 12:25
Medlem
netkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faroth
  • ...
  • Kan tyvärr inte ta emot 1000 lappar

Hur skall detta skriva korrekt?

Är det 1000-lappar eller tusenlappar?
Citera
2009-03-06, 04:31
Medlem
En fruktpizzas avatar
....

Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Nu ser du fel där inget finns. Så länge man har något emot diarré så vill man nog kalla en lös mage för dålig.

En farmakologiskt inducerad lös mage kan ses som motmedel om ens fetma är så grav att den förebygger användandet av lösmage.

Sant... Jag blev lite väl ivrig att skapa skojiga exempel på särskrivningar, så...ja..så blev det som det blev...

...men de andra exemplen var väl lite skojiga trots allt..?

Från ett flygblad: "Gustafsberg-dagen! En massa jätte skojiga upp tåg utlovas! Träffa WC holken och vinn produkter från vårat sortiment! Skit skoj för så väl små som stora! Vinst varge gång!"

.
Citera
2009-03-06, 09:58
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Från ett flygblad: "Gustafsberg-dagen! En massa jätte skojiga upp tåg utlovas! Träffa WC holken och vinn produkter från vårat sortiment! Skit skoj för så väl små som stora! Vinst varge gång!"

.
Hade det inte varit för alla andra särskrivningar hade man ju kunnat tro att "Skit skoj för såväl stora som små" var en medveten formulering från ett företag som tillverkar toaletter.

Everybody kiss och bajs!
Citera
2009-03-06, 21:01
Medlem
En fruktpizzas avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Hade det inte varit för alla andra särskrivningar hade man ju kunnat tro att "Skit skoj för såväl stora som små" var en medveten formulering från ett företag som tillverkar toaletter.

Everybody kiss och bajs!

Hehe... Antagligen en högst medveten formulering! Men det var ändå (ända?) skoj att se på pränt. Är dock inte alldeles säker på att det en medveten taktik med tanke på de övriga grammatiska kullerbyttorna i flygbladet...

.
Citera
2009-03-14, 23:28
Medlem
Ninja-Rubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Ja, det är en rätt svår fråga. Reflekterar också rätt ofta över det. Jag brukar använda mig av bindestreck i sådana lägen :P
Jepp, rätt säker på att det ska vara bindestreck. Kan försöka mej på en halvschaskig förklaring också

Eftersom att det i grunden är svenska och inte engelska så är det fortfarande uteslutet att bara sätta mellanrum om det är "ett" ord. Skriva ihop bägge blir svårt, eftersom att det ser helt jäkla cp ut när man väl försöker sej på det.

Bara för att jag nu måste, så kan jag fan inte komma på ett svenskt och ett engelskt som man kan sätta ihop. Hjälp mej snälla :/ Men i vilket fall så har jag uppfattat det som att OM man tar ett ord från engelskan och ska sätta ihop med ett svenskt, så brukar det engelska mera vara ett namn för nånting, och i svenskan så har man ju som bekant bindestreck om det ena ordet är ett namn. Foppa-tofflor.
Citera
2009-03-18, 14:45
Medlem
är det här verkligen ett (1) ord? temperaturavläsningsprogram

och existerar det ordet överhuvudtaget?
Citera
2009-03-18, 14:54
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
är det här verkligen ett (1) ord? temperaturavläsningsprogram

och existerar det ordet överhuvudtaget?

Ja, det är ett enda ord. Finns det ett program som avläser temperaturer så kan man kalla det för ett temperaturavsläsningsprogram.
Citera
2009-03-18, 14:57
Medlem
Fickludds avatar
Visst gör det det. Svenskan fungerar på det sättet men om man tycker att det blir för långt kan man ju alltid stuva om: program för avläsning av temperatur.
Citera
2009-03-18, 15:10
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja-Ruben
Jepp, rätt säker på att det ska vara bindestreck. Kan försöka mej på en halvschaskig förklaring också

Eftersom att det i grunden är svenska och inte engelska så är det fortfarande uteslutet att bara sätta mellanrum om det är "ett" ord. Skriva ihop bägge blir svårt, eftersom att det ser helt jäkla cp ut när man väl försöker sej på det.

Bara för att jag nu måste, så kan jag fan inte komma på ett svenskt och ett engelskt som man kan sätta ihop. Hjälp mej snälla :/ Men i vilket fall så har jag uppfattat det som att OM man tar ett ord från engelskan och ska sätta ihop med ett svenskt, så brukar det engelska mera vara ett namn för nånting, och i svenskan så har man ju som bekant bindestreck om det ena ordet är ett namn. Foppa-tofflor.

Fast man kan ju mycket väl skriva managementkonsult, Wordapplikation eller skeetskytte. I många fall ser det lite lågstadiemässigt ut att sätta in ett bindestreck.

När ett ord/uttryck väl blir vedertaget, som Foppa-toffeln eller en baseball-keps, brukar bindestrecket trilla bort av sig självt: foppatoffel, baseballkeps. Syftet med bindestrecket är ju att tydliggöra ordet, och när det inte finns någon anledning längre att vara övertydlig trillar bindestrecket bort.
Citera
2009-03-19, 03:07
Medlem
Phass avatar
Särskrivning, hursomhelst/iallafall/ivarjefall

Hur lyder den korrekta stavningen på följande ord: hursomhelst, iallafall och ivarjefall. Jag har länge tvekat på hur dessa ord stavas. Dessvärre så har jag inte vågat fråga här, då "SÖK!" verkar vara svaret på dumma frågor i detta forum. Nu har jag iallafall tagit tummen ur röven och bestämt mig för att fråga.
Så, hur lyder domen? Är jag dum i huvudet, eller har jag stavat rätt? Jag har försökt googla, försökt söka på Flashback. Men en källa säger en sak, DN en annan, Flashback en annan. Så förhoppningsvis kan ni klara upp det här, här och nu, så att jag slutligen kan somna och få mig en god natts sömn.

Herregud, efter att ha läst igenom mitt inlägg har jag fått för mig att jag särskrivit igen. "En god natts sömn."? Det känns rätt, men ändå inte.

Nu när jag ändå håller på, hur är det med ändå och enda? Visst betyder "ända" bakdel och "enda" en enstaka sak? Ändå är väl den enda korrekta benämningen av ändå/endå?

Ett lite smått vimsigt inlägg.. men innehållet borde ni ändå förstå.
Tack på förhand.

Phas.

EDIT: Efter att ha skrivit ett inlägg i en annan tråd, undrar jag även hur i och för sig stavas.
Kanske har någon tips på hemsida/program eller liknande där jag kan lära mig stava rätt.
Senast redigerad av Phas 2009-03-19 kl. 03:13.
Citera
2009-03-19, 03:32
Medlem
endå = inget riktigt ord, en felstavning av "ändå"
i och för sig = stavas så, det är fyra olika ord, ska med andra ord särskrivas
i alla fall = tre ord, ska särskrivas
hur som helst = tre ord, ska särskrivas
i varje fall = tre ord, ska särskrivas
en god natts sömn = fyra ord, ska särskrivas

För att lära dig stava rätt så föreslår jag att du läser mycket, och då menar jag böcker och inte diverse kvällstidningar, bloggar, forum etc.
Citera
2009-03-19, 03:42
Medlem
Phass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
endå = inget riktigt ord, en felstavning av "ändå"
i och för sig = stavas så, det är fyra olika ord, ska med andra ord särskrivas
i alla fall = tre ord, ska särskrivas
hur som helst = tre ord, ska särskrivas
i varje fall = tre ord, ska särskrivas
en god natts sömn = fyra ord, ska särskrivas

För att lära dig stava rätt så föreslår jag att du läser mycket, och då menar jag böcker och inte diverse kvällstidningar, bloggar, forum etc.
Att ett ord ska särskrivas, bara för att det består utav flera ord köper jag inte. Det finns mängder utav ord som sätts ihop för att bilda ett ord. Felstavning är två olika ord, särskrivning är två olika ord, kvällstidningar är två olika ord. Du ser vart jag försöker komma? Det är mycket möjligt att du har rätt, men alla ord som särskrivs består utav minst två ord. Med din teori så är lösningen alltså att alltid särskriva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in