• 1
  • 2
2009-03-06, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frityreldarn
Kanske som nya. Mina är 16 år gamla.
Grannen hade problemet att ALLA hans kranar läckte vid pipen, alltså packningen. Hans kranar är nog 20 eller mer år.

Säkerhetsventilen skall ju lösa innan blandaren tar skada, så då fungerar DET som det skall.

Du kan ju glädja dig att du har bra tryck i lednigarna

Nog skojat, en tryckreduceringsventil kanske kan fixa det, typ en sån här:
http://www.industriarmatur.se/se/ind...&id=2&Itemid=8
Citera
2009-03-07, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Säkerhetsventilen skall ju lösa innan blandaren tar skada, så då fungerar DET som det skall.

Du kan ju glädja dig att du har bra tryck i lednigarna

Nog skojat, en tryckreduceringsventil kanske kan fixa det, typ en sån här:
http://www.industriarmatur.se/se/ind...&id=2&Itemid=8

Hjälper ju inte mig eftersom problemet är inte att det kommunala vattnet har för högt tryck, utan att vattnet expanderar vid ved-eldning och medför att trycket ökar.
Citera
2009-03-07, 09:28
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frityreldarn
Hjälper ju inte mig eftersom problemet är inte att det kommunala vattnet har för högt tryck, utan att vattnet expanderar vid ved-eldning och medför att trycket ökar.
Men alltså..

Man har 2 vattensystem i kåken.. ett slutet för värme till element...det har TS inte problem med då det har sitt expansionskärl(rött) eller ett rostfritt på vinden..
utan problemet är att inkommande vatten är slutet i båda ändar.. och vattnet inte har någonstans att ta vägen då det expanderar vid fluktuationer i uppvärmningen.. då löser det ut ja... spelar ingen roll vad övertrycksventilen är inställd på egentligen.. den kommer att lösa ur ändå pga "hydrolock" effekten... dvs. någonstans måste det ge sig.
min kåk är ansluten kommunalt.. och vi har ingen backventil (vattnet rör sig bakåt bara max en deciliter ändå)
Man kan visst sätta ett lite expansionskärl på inkommande vatten.. det har inget med varmvattnet i sig att göra.. man sätter den ju inte efter kopparslingan när vattnet blivit varmt utan framför när vattnet fortfarande är kallt.

I princip så kan det sitta var som helst i huset på vilken ledning som helst... så jämnar det ut sig, på kallvattnet till tvättmaskinen?
Senast redigerad av anordman 2009-03-07 kl. 09:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in