2012-07-06, 17:17
Moderator
v50s avatar
Kontonummer är sekretessbelagda uppgifter som endast lämnas ut till polisen efter en polisanmälan och inte till privatpersoner från bankens sida. Men det förekommer tydligen att man kan få fram vem som äger kontonumret om man går till ett bankkontor och ska sätta in en symbolisk summa och samtidigt innan transaktionen görs frågar man om det är person xxx:s konto har man tur får man ett ja eller nej samt vem som i så fall äger kontot men förmodligen så får man inget svar alls.
Citera
2012-07-06, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Kontonummer är sekretessbelagda uppgifter som endast lämnas ut till polisen efter en polisanmälan och inte till privatpersoner från bankens sida. Men det förekommer tydligen att man kan få fram vem som äger kontonumret om man går till ett bankkontor och ska sätta in en symbolisk summa och samtidigt innan transaktionen görs frågar man om det är person xxx:s konto har man tur får man ett ja eller nej samt vem som i så fall äger kontot men förmodligen så får man inget svar alls.

Nä precis det var så jag gjorde, ringde till telefonbanken och sa att jag ville sätta in 10kr på kontonr xx, som skulle tillhöra xx och då sa hon att kontot inte tillhörde den personen helt enkelt.
Citera
2012-07-06, 19:56
Medlem
TheBurdens avatar
Är man misstänksam så är det bäst att låta bli. Och man ska aldrig föra över några större summor till okända personers bankkonton. Då är det bättre att göra affären öga mot öga med kontanter. Går det inte så ska man helst låta bli, anser jag.
Senast redigerad av TheBurden 2012-07-06 kl. 20:04.
Citera
2012-07-12, 00:18
Medlem
Vill tipsa om en bedragare! Blivit kontaktad två gånger i rad nu på två lägenheter jag sökt med samma mail mall. Var bör man lägga upp sådant mer än här på flashback?

Citat:
Hej,
Nu är det så att det är många som har visat intresse för lägenheten, men jag kan hålla den till er då jag tycker att ni verkar vara det jag söker, om ni betalar en hyra i förskott på 6900kr innan visning, och en hyra i samband med visning och kontraktsskrivning.
Dvs totalt 13800kr som kommer att användas till hyran i Aug-Sept.
Anledningen till detta är att jag befinner mig i Stockholmstrakten och kommer ner på Tisdagen 17/7 för att hålla en eventuell visning och sedan åker jag tillbaka på Torsdag kväll.
Jag måste försäkra mig om att ni dyker upp då jag inte har tid att åka fram och tillbaka om ni inte skulle dyka upp, därav ena hyran innan visning.
Meddela mig om ni vill gå vidare så mejlar jag över bilder och telnr för vidare kontakt.
Lägenheten hyrs ut i minst ett år!

Första gången var det Magnus Larsson
Denna gången är det Ulf Svensson
Citera
2012-07-12, 07:14
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchito
Vill tipsa om en bedragare! Blivit kontaktad två gånger i rad nu på två lägenheter jag sökt med samma mail mall. Var bör man lägga upp sådant mer än här på flashback?

Första gången var det Magnus Larsson
Denna gången är det Ulf Svensson

Ta och lägg upp mejladressen + eventuellt telefonnummer samt kontonummer också så andra som är på väg / har blivit lurade hittar hit om de söker på dessa uppgifter, det skadar inte fast skojaren lär byta mejl och telefonnummer ganska regelbundet däremot brukar kontonumret vara det samma ganska länge då det är mer besvär med att byta/skaffa nytt.

Vet faktiskt inte vilka andra större forum som diskuterar bedragare så du får testa googla lite och se om du hittar något vettigt där du kan lägga ut uppgifterna. Fast egentligen borde forum oavsett inriktning inte ha något emot att man varnar för skojare så testa lägg ut infon på diverse forum som finns de kan på sin höjd radera inläggen.
Citera
2012-07-12, 12:58
Medlem
Japp jag har svarat positivt till han iaf, så får vi se om jag får tag i mer uppgifter än mail.
Citera
2012-07-13, 15:06
Medlem
Annons blocket - Pipersgatan

Hejsan!

Ni som letar studentbostäder i Stockholm akta er för denna annons - http://www.blocket.se/stockholm/Apartment_available_41470068.htm?ca=11&w=1

Det är en bluff!

Han begär 8000:- i deposition, betala inte! Lägenheten finns inte!

Det står Julia Stjerngren på annonsen, men när ni får svar sen så står det Peter Stjerngren. Denna person som utger sig för att vara Peter Stjerngren har tagit namn och personnummer från en Peter som tappat och anmält sitt pass.
Citera
2012-07-13, 15:10
Medlem
Engelsk text. Helt klart fejk.
Citera
2012-07-13, 18:05
Medlem
Bartiezs avatar
Schysst av dig att berätta

Jag såg nu att annonsen är borta
Citera
2012-07-15, 23:59
Medlem
Allmightyms avatar
håller jag på och bli lurad?

Hej!
jag kollade upp en lägenhet på blocket som var i Malmö, killen letade efter en till inneboende, han själv bor i England men det finns en "24 årig tjej student" där och ett extra rum.
jag visade intresse för denna lägenhet och 20 min senare fick jag ett svar.

Citat:
Hello,
Thanks for the interest in my apartment, The apartment has a
2bedrooms but a room has been rented out to a student too so i want to
rent out the other room but i am now working in the UK as that is the
reason why i want to rent the 2bedrooms, so i will send the pictures
to you now for you to have a view of how the place looks like,
Can we chat on gtalk now, i will add you.,

samt skickade han bilder som var lite.. osammanhängande bilder. var i thumbnail storlek varenda en. http://imageshack.us/photo/my-images/593/37181815.jpg/<<< där har man bilderna och deras storlek.

jag frågar ifall det finns möjlighet att se lägenheten men han svarar då.

Citat:
But i am not in Malmo now
cos i now work and live in the UK as that is why i want to rent out
the other room, but we can still proceed with the rent.
NOTE: A room has been rented already by a lady, so get back to me if
you will like to proceed with the rent.
Thanks

han går vid namn isan lopa
hittar ingen information om han alls. jag skickade nyss ett mail vart jag ville fortsätta processen med hyran som han verkade så ivrig men samt frågade den specifika adressen för att veta vilket namn adressen ligger på.

but it smells fishy!....
kan någon ge lite ljus på denna situation?
Citera
2012-07-16, 00:01
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmightym
Hej!
jag kollade upp en lägenhet på blocket som var i Malmö, killen letade efter en till inneboende, han själv bor i England

Ja, du blir blåst, har du inte läst en enda dagstidning dom senaste 3 åren?
Citera
2012-07-16, 00:03
Medlem
Noxids avatar
Känns tyvärr jävligt oseriöst. Gör som du vill MEN betala inte ut några pengar till han!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in