2009-03-03, 20:51
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Ja hur funkar dom egentligen.
Jag köpte en sådan för två år sedan, hade den under en campingvistelse.

Det lät psssst.. när luften sögs in och den tunna madrassen blev någorlunda halvfull.
Men sen då?
Är den bara självuppblåsbar en enda gång? Blåser man upp den själv sen?
Hur får jag UT all luft? Hur får jag den FULL av luft?

Det undrar jag.
Citera
2009-03-03, 22:35
Medlem
gullgubbens avatar
Jag har ingen aning om hur den ser ut innuti, gissningsvis någon form av grunkor som trycker ut väggarna, men jag vet hur det funkar i alla fall. Den ska inte bli fullare än "halvfull". När du ska packa ner den skruvar du upp korken och rullar ihop den (aggressivt som fan), som en kaviartub. Man kan få hålla på och rulla flera gånger för att den ska gå ner i säcken. Sen ska de tydligen förvaras utrullade när man inte använder dem, har jag hört.
Citera
2009-03-03, 23:01
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullgubben
Jag har ingen aning om hur den ser ut innuti, gissningsvis någon form av grunkor som trycker ut väggarna, men jag vet hur det funkar i alla fall. Den ska inte bli fullare än "halvfull". När du ska packa ner den skruvar du upp korken och rullar ihop den (aggressivt som fan), som en kaviartub. Man kan få hålla på och rulla flera gånger för att den ska gå ner i säcken. Sen ska de tydligen förvaras utrullade när man inte använder dem, har jag hört.

Och sen fylls de på igen per automatic? Går det att vålds-införa-luft i dom? Jag minns inte hur jag gjorde förra året.. har för mig att jag sov på den utan luft.
Citera
2009-03-03, 23:04
Medlem
gullgubbens avatar
Det går väl, antar jag, men det ska inte behövas. Den kanske är trasig på något sätt? Annars tar det ett jävla tag för dom att blåsa upp sig, kanske någon timme eller så.
Citera
2009-03-03, 23:41
Medlem
Nr19UtanBanans avatar
...reservhjul på burk...
En vän testade detta på en mcträff. funkade tydligen perfekt. Luften gick aldrig ur...
Citera
2010-10-29, 19:39
Medlem
Kuivakangass avatar
Öppna ventilen och låt den blåsa upp sig en stund. Blås in lite extra (med munnen) sedan så blir den tjockare och goare att ligga på.

Nu har jag inte sprättat upp mina madrasser för att se hur de ser ut inuti, men gissningsvis är det bara en skiva skapligt mjukt skum med ett luftttätt fodral över och en ventil.
Citera
2010-10-30, 13:56
Medlem
Bara jag som tycker Självuppblåsbara madrasser är smått värdelösa, eller i alla fall själva funktionen? Har en som ska vara "självuppblåsbar" men man blir ju lik förbannat tvungen att blåsa om den ska vara bekväm att ligga på...

Nu har jag dock inte gett den en timme eller så som någon nämnde för då blåser jag hellre upp den själv. :P
Senast redigerad av kr0owe 2010-10-30 kl. 13:58.
Citera
2010-10-30, 17:49
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kr0owe
Bara jag som tycker Självuppblåsbara madrasser är smått värdelösa, eller i alla fall själva funktionen? Har en som ska vara "självuppblåsbar" men man blir ju lik förbannat tvungen att blåsa om den ska vara bekväm att ligga på...Nu har jag dock inte gett den en timme eller så som någon nämnde för då blåser jag hellre upp den själv. :P

Bilsemester och familjecamping i somras. Körde med sådant här uppblåsbart liggunderlag (inbyggd pump) - kan rekommenderas!

http://andersgustafsson.files.wordpress.com/2009/12/madrass.jpg
Citera
2010-10-30, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
Bilsemester och familjecamping i somras. Körde med sådant här uppblåsbart liggunderlag (inbyggd pump) - kan rekommenderas!

http://andersgustafsson.files.wordpress.com/2009/12/madrass.jpg

Såg nice ut men ser ut att vara en aning tung om man tänkt vandra men för bilsemester hade man ju helt klart kunnat tänka sig en sådan. (:

Denna är det jag har http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SNUGSLEEPINGMATMIDI
Senast redigerad av kr0owe 2010-10-30 kl. 19:26.
Citera
2010-10-30, 21:05
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Denna är det jag har http://www.addnature.com/product.asp...LEEPINGMATMIDI

Jag har ett lika tjockt (2,5 cm) självuppblåsande fast av enklare sort. Skönare dynor kan man nog hitta - det lite tjockare gröna cellgummiunderlaget från försvaret är minst lika "bekvämt", men packar inte ihop lika effektivt.

Det där liggunderlaget du har - är det skönt att sova på? Hade du önskat ett tjockare?
Citera
2010-10-30, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
Jag har ett lika tjockt (2,5 cm) självuppblåsande fast av enklare sort. Skönare dynor kan man nog hitta - det lite tjockare gröna cellgummiunderlaget från försvaret är minst lika "bekvämt", men packar inte ihop lika effektivt.

Det där liggunderlaget du har - är det skönt att sova på? Hade du önskat ett tjockare?

Jag är nöjd, bortsett från att det inte blåser upp sig ordentligt men man blåser upp den väldigt snabbt så ingen större förlust egentligen men fortfarande smått irriterat. Köpte den främst för vikt/packstorlek och ett tjockare underlag hade antagligen ökat både vikt och packstorlek en aning men jag har i alla fall inte legat obekvämt på det.

Hm fungerar inte länken i mitt förra inlägg längre? Aja det är i alla fall Snugpak Sleeping Mat (Midi) för den som undrar.
Senast redigerad av kr0owe 2010-10-30 kl. 21:26.
Citera
2010-10-30, 22:14
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Hm fungerar inte länken i mitt förra inlägg längre? Aja det är i alla fall Snugpak Sleeping Mat (Midi) för den som undrar.

Nog funkade länken. Men inte om man klickar på den i mitt citat av dig - av nån anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in