2009-03-03, 16:29
Medlem
SinXs avatar
Som topic lyder, hur länge? Tänker främst på de smaksatta modellerna. Sprit håller väl i princip i all oändlighet, men hur är det med aromer och alkoholhalt?
Citera
2009-03-03, 17:03
Medlem
dirsps avatar
om den har åtskruvad kork, borde de väll inte göra nått?. hur länge hade du tänkt spara den då?
Citera
2009-03-03, 17:04
Medlem
Om den har kork på bör det inte vara någon större fara, speciellt inte om du lagrar den i frysen.

Står den med korken av så lär ju skiten avdunsta hyffsat snabbt.
Citera
2009-03-03, 17:06
Medlem
pang olufsens avatar
Jag tror på ungefär 1 år. Ren gissning, har du inte druckit upp den på ett år kan du ju lika gärna hälla ut den.
Citera
2009-03-03, 18:23
Medlem
hesons avatar
Mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa på ca 100år, eventuella tillsatser kan fällas ut i förtid. (oändlig tid är antagligen ett korrektare svar under förutsättning att den lagras mörkt och vid rimlig temperatur)
Citera
2009-03-03, 18:30
Medlem
Olga-Reets avatar
De hittar ju med jämna mellanrum både öl, vin och sprit av diverse slag på sjunkna båtar. Dessa är oftast i fullt drickbart skick. För ett par år sen hittades som exempel gammal öl på vraket Nicomedia, som sjönk år 1915. Den ölen gick att dricka, ska tydligen ha smakat helt okej. Ett litet bryggeri i Uppsala köpte ett par av flaskorna, analyserade innehållet och gjorde en begränsad serie Vraköl, med exakt samma ingredienser som den öl som hittats på vraket.

Om jag inte minns fel hittade de väl vin på Vasavraket också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in