Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Nu har jag bläddrat igenom den 800 sidors värdelöst innehållsförtecknade Franska kokbok där jag var säker på att jag hade receptet. No luck så vi skiter i den.
Min hjärna säger mig dock att det här blir en fin sås:
Fräs en skivad schalottenlök och en krossade vitlöksklyfta söta i ankfett. Tillsätt apelsinjuice från runt fem apelsiner, det yttersta på skalet från två, runt 2 dl vitt vin, lite timjan och ett lagerblad. Reducera till en simmig konsistens. Sila av och tillsätt hemgjord anksky(min är ganska kraftig så av den skulle jag köra runt ½ dl), en stadig skvätt apelsinlikör och lite rödvinsvinäger. Koka ihop och smaka av med svartpeppar och möjligen lite mer vinäger. Avsluta med att blanka av med en klick smör. Servera såsen med grenadin och sockerlagskokta skalstrimlor.
Tänk på att jag bara måttar i huvudet. Du måste smaka dig fram (som alltid)! Sötman från apelsinerna kan ju variera ganska kraftigt t.ex. Såsen ska vara söt men också något syrlig.
Måste bara säga att det här receptet ger en utomordentligt god sås. Hade ingen buljong och bor hos släktingar så får inte "skita ner" för mycket, så det fick bli köpt fond. Alla gillade det dock skarpt.
Själv tyckte jag att såsen kunde varit lite tjockare, kanske borde kokat ner den lite mer nästa gång samt använt kraftig hemgjord sky eller buljong. Passade mycket bra till anka, jag kommer träna på den här såsen många fler gånger.
Jag tycker alltid det är lika roligt när jag letar recept och hittar en post av Riddaren. Det är alltid något bra.