2009-03-04, 23:39
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Tar nog snarare upp det med din vårdare vilket jag förutsätter att du har om du som vuxen hejdlöst sitter och gormar på ett café. Det är precis som motvillig sa; klaga på caféägaren eller välj annat café. Jag går inte ut och äter en romantiskt middag med min fru på AIKs hemmapub och kräver att alla ska vara tysta.

Ja, jag antar väl att den typiskt svenska mentaliteten att aldrig konfrontera någon går hand i hand med den svenska kulturen att ta med skrikande barn på fik.
Citera
2009-03-05, 00:27
Medlem
<3<3<3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Spädbarn låter ibland och det är inte alltid man kan göra så mycket åt det. Passar det inte dig så får kan du dra. På samma sätt som du får dra om du stör dig på någon som är handikappad, ful, kines eller whatever. Dina personliga antipatier får du ta konsekvenserna av.

När man lever i ett samhälle måste man väl för fan ta hänsyn till vad som allmänt uppfattas som störande, det är väldigt stor skillnad på att störa sig på någon bara baserat på utseende eller etisk bakgrund och att ha en dreglande ungjävel sittande i sin lika odrägliga (och i ditt fall förmodligen även på samma mentala nivå) mammas knä.

Ditt argument att alla andra ska anpassa sig är ju så oerhört korkat att jag allvarligt börjar fundera på att spotta alla mammor jag ser på stan i hopp om att någon skulle vara just du.

Om man inte kan föra sig på ett för situationen passande sätt ger man sig inte in i en sådan situation, alltså får du antingen langa över ungen på pappan när du ska ut och trycka i dig wienerbröd, eller vänta tills ungen blir gammal nog att kunna bete sig som folk.
Varför skulle alla andra behöva få sin fikaupplevelse förstör bara för att du minsann ska ha ditt fika?
Självklart ska du förstås slippa bli störd av alla idioter som klagar på att lille Ivar har suttit och skrikit i en timme om att han vill ha en till cola. Rimligt?
Citera
2009-03-05, 01:45
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Tar nog snarare upp det med din vårdare vilket jag förutsätter att du har om du som vuxen hejdlöst sitter och gormar på ett café. Det är precis som motvillig sa; klaga på caféägaren eller välj annat café. Jag går inte ut och äter en romantiskt middag med min fru på AIKs hemmapub och kräver att alla ska vara tysta.

Du menar allmänt hyfs är inget för småbarnsföräldrar? Rimmar illa...
Citera
2009-03-05, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Då det framkommit att det är en han så får jag väl tillägga att det gäller även lattepappor med vilket det gör faktiskt.. Dumt att jag inte tog det genast bara..

Ååååå...sluta!

Går 10 lattemammor på en lattepappa, men visst, jag lovar dig att jag ska hata lattepappan på samma villkor som lattemamman! Ingen särbehandling här inte.
Citera
2009-03-05, 10:44
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av <3<3<3
När man lever i ett samhälle måste man väl för fan ta hänsyn till vad som allmänt uppfattas som störande, det är väldigt stor skillnad på att störa sig på någon bara baserat på utseende eller etisk bakgrund och att ha en dreglande ungjävel sittande i sin lika odrägliga (och i ditt fall förmodligen även på samma mentala nivå) mammas knä.

Nu är det ju så att det inte uppfattas som allmänt störande att ha med sig barn på fik, inte heller skulle majoriteten i sverige vilja ha ett förbud mot detta. Inte ens caféägarna bryr sig. Hela den här diskussionen är ett pseudoproblem som bygger på era personliga känslor och "hat" mot barn och deras föräldrar. Ditt bedrövliga språkbruk och dina förolämpningar visar med all tydlighet att det är så.

Förklara gärna varför du tycker dig ha rätt att kräva att "en dräglade ungdjävel" skall förbjudas vara på ett fik medan en dräglade utvecklingsstörd inte skall det?

Citat:
Ditt argument att alla andra ska anpassa sig är ju så oerhört korkat att jag allvarligt börjar fundera på att spotta alla mammor jag ser på stan i hopp om att någon skulle vara just du.?

Som sagt, personliga antipatier och total avsaknad av argument och verklighetsanknytning. Och förresten, lyckla till med spottandet, men du får nog sikta på snubbar med barn då jag inte är ngn mamma.

Citat:
Om man inte kan föra sig på ett för situationen passande sätt ger man sig inte in i en sådan situation...

Varför skulle alla andra behöva få sin fikaupplevelse förstör bara för att du minsann ska ha ditt fika?

Och du bestämmer vad som är att "föra sig på ett pasande sätt" då? Nej givetvis inte, utan som redan påpekats är det i slutändan caféägaren som avgör. Dock är det som jag skrev ovan bara ett problem som existerar i era huvuden. De allra flesta har en tolerans för barn och att de finns och att de ibland låter lite.
Citera
2009-03-05, 10:47
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnåmbord
Ååååå...sluta!

Går 10 lattemammor på en lattepappa, men visst, jag lovar dig att jag ska hata lattepappan på samma villkor som lattemamman! Ingen särbehandling här inte.

Men snälla, vadan detta intresse för mitt kön???!! Och hata? Kom igen, skaffa dig ett liv och våga ta bladet från munnen och säg till istället för att knyta näven i fickan och sitta anonymt och spy dina galla på nätet.
Citera
2009-03-05, 10:55
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Nu är det ju så att det inte uppfattas som allmänt störande att ha med sig barn på fik, inte heller skulle majoriteten i sverige vilja ha ett förbud mot detta.

Men du förstår, det är i din egna lilla verklighet. Och hur många signaler du än får om att du faktiskt inte har rätt, så kommer du ändå intala dig själv om att du och ditt lilla barn är mycket omtyckta på fik. Speciellt när barnet skriker.
Citera
2009-03-05, 11:03
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
Du menar allmänt hyfs är inget för småbarnsföräldrar? Rimmar illa...
Jo, ett barn som hejdlöst skriker på ett café eller restaurang skulle jag reagera på, och förutsätta att föräldern tog sitt ansvar att gå ut och vagga ungen till sömns. Så görs också i de allra flesta fall. Men jag anser fortfarande att lite får man alltid tåla.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Ja, jag antar väl att den typiskt svenska mentaliteten att aldrig konfrontera någon går hand i hand med den svenska kulturen att ta med skrikande barn på fik.
Snarare varandras antipoler. Den svenska mentaliteten kännetecknas snarare av vara alla till lags, inte sticka ut eller vara till besvär. Som att inte sätta sig bredvid någon på en buss om det skulle finnas en plats långt bak där det inte sitter någon alls.
Citera
2009-03-05, 11:06
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Men du förstår, det är i din egna lilla verklighet. Och hur många signaler du än får om att du faktiskt inte har rätt, så kommer du ändå intala dig själv om att du och ditt lilla barn är mycket omtyckta på fik. Speciellt när barnet skriker.

Jaså? Har du barn? Går du på fik med dom? Nej, trodde inte det. Du har ingen erfarenhet eller verklighetsanknytning i den här frågan. Hade du haft barn och ibland gått på fik med dom hade du vetat att det i princip aldrig händer att någon klagar, de allra flesta är som sagt toleranta och förstående.
Citera
2009-03-05, 11:10
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Jo, ett barn som hejdlöst skriker på ett café eller restaurang skulle jag reagera på, och förutsätta att föräldern tog sitt ansvar att gå ut och vagga ungen till sömns. Så görs också i de allra flesta fall. Men jag anser fortfarande att lite får man alltid tåla.

Snarare varandras antipoler. Den svenska mentaliteten kännetecknas snarare av vara alla till lags, inte sticka ut eller vara till besvär. Som att inte sätta sig bredvid någon på en buss om det skulle finnas en plats långt bak där det inte sitter någon alls.

Lite får man tåla? Jaha idoti så länge det görs av förälder är helt ok menar du nu eller? "det får man ju tåla!" Ärligt det här säger jag inte för vara elak mot nån eller dig. Men hoppas innerligt att du inte är förälder med din "låtgå" mentalitet... Ovasett du vet om det eller inte så skapar just sådana föräldra monster. som sedmera jag och resten av samhället får betala för.. flera gånger om. Jag har absolut inte emot varken barn eller deras föräldrar.. Men när deras kaffekopp eller fika stunde med sina vänninor/vänner är viktigare änn 30-50 personers personliga tid är viktigare ja då e det fanimig fel.
Citera
2009-03-05, 11:12
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Jaså? Har du barn? Går du på fik med dom? Nej, trodde inte det. Du har ingen erfarenhet eller verklighetsanknytning i den här frågan. Hade du haft barn och ibland gått på fik med dom hade du vetat att det i princip aldrig händer att någon klagar, de allra flesta är som sagt toleranta och förstående.

Nu får du ge dig... Jag har inga egna barn NEJ men dock två systrar och flertalet bekanta med barn. Och inte faan beter sig varken dom eller deras barn sig illa.. och skulle så vara fallet att barnet börjar gapa ordnar dom saken. löser dom inte det. nej då går dom därifrån.. som vanligt vettigt folk..
Citera
2009-03-05, 11:23
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
Nu får du ge dig... Jag har inga egna barn NEJ men dock två systrar och flertalet bekanta med barn. Och inte faan beter sig varken dom eller deras barn sig illa.. och skulle så vara fallet att barnet börjar gapa ordnar dom saken. löser dom inte det. nej då går dom därifrån.. som vanligt vettigt folk..

Precis. Det är som sagt inget problem. Urartar situationen så går man, dock vidhåller jag rätten att befinna mig på caféer med mitt barn även om det "dreglar" eller låter lite. Som Erik1974 uttryckte det ovan: "lite får man tåla" annars får man helt enkelt gå själv. Man kan inte kräva att alla andra skall anpassa sig efter just sina egna motviljor.

Tex har jag grymt svårt för gapiga fjortisgäng, men inte kräver jag att de skall förbjudas gå på fik. Jag ställer mig inte heller och gapar dom i ansiktet, eller kräver att dom skall stanna hemma som vissa av er tydligen gör. Jag väljer bara ett annat ställe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in