2009-03-04, 17:23
Medlem
SureBets avatar
jag borstar aldrig mina 2 långhåriga utekatter, de får sådana tussar nån/några gånger i månaden,
jag klipper bort de en cm från huden och "gnuggar" med tummen och pekfingret så pälsen närmast huden löses ut..

de verkar inte bry sig alls, de försöker bara leka med saxen..

min systers långhåriga katt fick också tussar i pälsen men hon gjorde ingenting åt det så det blev mer och mer,
det enda som gick att göra då var att gå till veterinären så de rakade katten,
så vänta inte så halva kattens päls är full med tussar..

klipper man bort dom direkt så är det inget problem, de är små och enkla att klippa bort när de kommer..
Citera
2009-03-04, 17:26
Medlem
Mango Chutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Men för i helvete det heter SKOGKATT!!

Min SKOGKATT får aldrig tovor, borstar honom lite då och då på vårkanten när han fäller.

Skogkatt var det ja. Norsk Skogkatt.

I Sverige heter det skogskatt, vill du prata norska så gör det på ett norskt forum istället.
Citera
2009-03-04, 17:29
Medlem
SureBets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
I Sverige heter det skogskatt, vill du prata norska så gör det på ett norskt forum istället.
fel, norsk skogkatt heter det i sverige.
Citera
2009-03-04, 18:37
Medlem
Empresss avatar
Citat:

Hittar ingen skogskatt. Men däremot hittade jag Skogkatt
Så det måste var norska det pratar på SVERAK..

Citat:

Om rasen NORSK SKOGKATT

Norsk skogkatt, skogisen, är en vänlig katt som gärna småpratar - utan att vara högljudd. Skogisen passar, trots att det ibland påstås annat, alldeles utmärkt som innekatt. Den utvecklas långsamt och det kan ta flera år innan den nått full fysik.

http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_raser.htm
Senast redigerad av Empress 2009-03-04 kl. 18:41.
Citera
2009-03-04, 19:12
Medlem
Mango Chutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Hittar ingen skogskatt. Men däremot hittade jag Skogkatt
Så det måste var norska det pratar på SVERAK..

http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_raser.htm

Antagligen. De är väll bara efter i språket. Det svenska är skogskatt. Precis som att man inte säger lion på svenska, utan lejon.
Citera
2009-03-04, 20:22
Medlem
SureBets avatar
Citat:
Antagligen. De är väll bara efter i språket. Det svenska är skogskatt. Precis som att man inte säger lion på svenska, utan lejon.
norsk skogkatt är ett NAMN på rasen alltså, ska man beskriva en katt från en skog i norge kan man säga norsk skogskatt...
rasjäveln vi pratar om heter norsk skogkatt på svenska, precis som maine coon, ragdoll, perser, russian blue, sphynx, bengal etc...
det är ett namn, det har ingenting med svenska språket att göra, fatta.
Citera
2009-03-04, 21:23
Medlem
Mango Chutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SureBet
norsk skogkatt är ett NAMN på rasen alltså, ska man beskriva en katt från en skog i norge kan man säga norsk skogskatt...
rasjäveln vi pratar om heter norsk skogkatt på svenska, precis som maine coon, ragdoll, perser, russian blue, sphynx, bengal etc...
det är ett namn, det har ingenting med svenska språket att göra, fatta.

Stövare, blodhund etc... Är dessa ursprungligen från Sverige?

Bloodhound -> blodhund
Skogkatt -> skogskatt
Citera
2009-03-04, 21:44
Medlem
Empresss avatar
Citat:

Jag hur du kan var så tvärsäker på att det heter skogskatt på svenska????
Du får tänka på att norska, svensk och danska är sprungan ur samma språk..
På Vikinga tiden så pratade vi "samma" språk i Norge, Danmark och Sverige men med olika dialekter då det var uppdelat i distrikt i stället för länder..
Sedan utvecklades det till att bli tre mer eller mindre självständiga språkmed olika dialekter inom språken i stället när distrikten delades upp i tre nationer (Sverige, Norge Danmark)
Så det är inte alls konstigt att man kan ha valt att skriva "Skogkatt" även på Svenska. Då det har hetat så hos oss oxå för något sekel sedan och bakåt i tiden. Kattrasen Norsk Skogkatt är inte en "färsk" kattras precis.

Sedan så är det faktiskt inte alla kattraser som har blivit "översatta till svenska" utan vi har behållit ursprungsnamnet oöversatt även i Sverige som man ser när man kollar på olika kattraser.

P.S
Ibland har man i uttal av vissa ord en tilläggsbokstav bara för att det känns smidigare att säga på det sättet i tal än vad som är det egentliga uttalet skall vara då det känns "klumpigare" att säga.
Det var något vi gick igenom när jag läste Svenska språkmedvetenhet A parallellt med Svenska A.

P.S 2
Nu är det väl lite krystat att använda det engelska namnet för lejon? "Lion" då lejon inte är en engelsk kattras..
Men vi säger Puma i Sverige oxå sp, Amerikanarna gör Puma.
Geopard är inte heller översatt till Svenska från det engelska ordet.

Edit:
Ursäökta svenska lektionen mitt i men det var för att försöka förtyydliga över att det verkligen heter "Norsk Skogkatt" även på svenska och varför..
Senast redigerad av Empress 2009-03-04 kl. 21:51.
Citera
2009-03-04, 22:26
Medlem
Mango Chutneys avatar
Empress,
Ord förändras med tiden. Som du säger lägger man till och tar bort bokstäver för att det blir lättare att uttala. Det är mycket lättare att säga skogskatt än skogkatt(som snarare låter som sko-katt). G:et faller in mer naturligt i skogskatt och man måste inte anstränga sig för att uttala det. Jag tror att det är betydligt fler svenskar som säger skogskatt istället för skogkatt. Det finns ingen regel som säger att ett ord måste finnas kvar för alltid, språket förändras hela tiden. Skogkatt har förändras till skogskatt, även om konservatister envisas med att säga skogkatt.

P.S. Firefox står på min sida eftersom rättstavningen säger att skogkatt är fel, men inte skogskatt
Citera
2009-03-04, 23:33
Medlem
klippa lite och borsta brukar jag göra. Det tar ganska lång tid fast man behöver inte klippa bort hela tovan. testa klipp den i hälften och borsta?
Citera
2009-03-05, 00:16
Medlem
konstifiks avatar
Säger som alla andra, klipp eller raka. Låt växa ut igen och var noga med att borsta titt som tätt, gör det till en vana. Har du svårt att få bort tovorna bra själv kan du be veterinären om hjälp. Det är vanligt för katter som har lång päls och äldre katter som inte kommer åt att tvätta sig så bra som tidigare.
Min mamma har en gammal katt med halvlång päls som jämt får tovor, oavsett om det är dags för pälsbyte eller ej, så han behöver alltid hjälp, inte bara på t.ex våren.
Citera
2009-03-05, 00:32
Medlem
LadyLynxs avatar
Man kan köpa hem en trimmsax som är trubbig i toppen om man är osäker på klippandet. Sen kan man faktiskt klippa ner pälsen på magen om det inte ska ställas ut. En karda använde jag på min långhåriga skogkatt, det var det ända hon accepterade i borstväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in