Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
VARFÖR? Det finns flera hundra olika raser, men ändå måste du välja amstaff. Fattar du inte att det är bara problem? Hundarna går såklart att få pli på, men ditt problem kommer bli alla människor som klagar på att du har en mördarhund. Du kanske inte bryr dig nu, men efter att 100 människor klagat på dig kommer du bli less. Bespara dig själv från problemen, välj någon annan hund. Men med tanke på att dina tidigare hundval så verkar det som att du vill att folk ska bli skrämda av din hund... Gör dig själv en tjänst, skaffa inga mer hundar.
Detta är totalt OT men jag känner ändå att det är viktigt för mig att förklara mina val.
Jag tror du drar alderles för snabba slutsatser och har alderles för stora fördomar om mig och mina hundar. Jag är en människa som absolut inte vill att andra ska vara skrämda för mig eller mina hundard. Däremot så har du rätt i en sak: jag skiter i vad folk har för fördommar därför att jag tycker mer om sanningen än lögnen, och jag tänker inte backa för att sanningen kan ge mig "problem" i form av gnälliga gubbar+tanter med massa fördommar då jag umgås med och vistas väldigt lite runt sådana människor

Livet handlar till stor del om att övervinna problem och jag är inte rädd för det.
Folk brukar inte bli rädda för min dobbis, förutom de som är allmänt hundrädda och med dessa är jag väldigt noga med att hålla bort hunden samt visa att jag har kontroll över honom. Jag respekterar folk som är hundrädda men vill även att de ska respektera mig å mina jyckar.
Jag har nyligen upptäkt rasen och tycker den är mycket vacker och dessutom tycker jag mycket om deras positiva egenskaper(som definitivt överväger deras negativa).
Jag kommer att ha dessa fyrbenta små kärlekspaket livet ut och det finns inget någon kan göra för att stoppa min kärlek till dem.
Visste du förresten att det finns fler anmälda fall av pudlar som biter än pitbulls, dobermann, rottweiler och schäfrar tillsammans? Dessa fall uppmärksammas dock inte lika mycket bara för att de inte inte är kapabla till att göra lika allvarlig skada när de väl biter.
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att använda en hund som ett medel för självförsvar då detta kan sätta min hund i fysisk och mental fara, den stryken tar jag hellre själv.
Till sist vill jag säga att ingen av de hundar jag haft har någonsin visat tecken på aggresivitet emot människor; jag är JÄVLIGT noggrann med hur jag uppfostrar mina hundar.
Jag hoppas att du förstår lite bättre nu och kan ha lite mindre förutfattade meningar om folk med stora, vackra och grymt snälla hundar.
Det var allt.