2009-03-01, 22:34
Medlem
Skiings avatar
Jag har tänkt att skaffa en Amstaff nu så snart som jag kan. Har läst det som finns att läsa på div. hundsidor, wikipedia osv och förstår vad man på ett ungefär ska förvänta sig av dem, men nu undrar jag om era personliga erfarenheter om era Amstaffars mentalitet och beteende, så mycket info som möjligt! Tack på förhand! =)
Citera
2009-03-02, 00:02
Medlem
Marmosets avatar
Är det din första hund?
Citera
2009-03-02, 00:41
Medlem
Skiings avatar
nej verkligen inte, har haft två dobermann(ena halv rottis), en schäfer, en jack russel, en fox terrier, och just nu har jag en dobermann. Jag har haft hundar under hela mitt liv och de är bland de viktigaste "livsingredienserna" jag kan tänka mig. ingen hund, ingen jag men som sagt, bomba ut erfarenheter, åsikter mm, positiva och negativa!
Citera
2009-03-02, 00:49
Medlem
www.amstaffwebben.com
www.amstaffdogs.eu

Två sidor med massa info.

Var noga på att tänka på AD/HD Ataxi, demodex, epelepsi, allergier mm.
Citera
2009-03-02, 00:53
Medlem
Skiings avatar
tackar tackar, dock så vill jag helst ha erfarenheter från folk här, en dialog. Sidor med info finns det massor utav och de är väldigt hjälpfulla, dock lite svåra att prata med
Citera
2009-03-02, 09:47
Bannlyst
Ska se om jag kan få hit en kompis som har väldigt mycket erfarenhet(cirka 10 års erfarenhet). Han ska bara kliva upp ur sängen först:P
Citera
2009-03-02, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skiing
tackar tackar, dock så vill jag helst ha erfarenheter från folk här, en dialog. Sidor med info finns det massor utav och de är väldigt hjälpfulla, dock lite svåra att prata med

Amstaffwebben och amstaffdogs är två forum, fulla med människor som äger Amstaff och gärna svarar på frågot!

själv upplever jag att ska man skaffa amstaff ska man veta varför, vad man ska ha hunden till.
Och först och främst leta efter bra kennlar som avlar på friska och sunda föräldrar, finns allt för många skitkennlar.

Ta bara vild och vågats tex, Nyendals eller hur dom stavar osv. Skitkennlar!

Mentaliten vid amstaffarna är olika från vilka linjer dom kommer ifrån, bra är att kolla upp vilka som gjort MH och inte för att få en bra överblick över vad föräldrarna kan nedärva.
Citera
2009-03-02, 17:24
Medlem
Skiings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potatismos12
Amstaffwebben och amstaffdogs är två forum, fulla med människor som äger Amstaff och gärna svarar på frågot!

själv upplever jag att ska man skaffa amstaff ska man veta varför, vad man ska ha hunden till.
Och först och främst leta efter bra kennlar som avlar på friska och sunda föräldrar, finns allt för många skitkennlar.

Ta bara vild och vågats tex, Nyendals eller hur dom stavar osv. Skitkennlar!

Mentaliten vid amstaffarna är olika från vilka linjer dom kommer ifrån, bra är att kolla upp vilka som gjort MH och inte för att få en bra överblick över vad föräldrarna kan nedärva.

Jag har vart inne och tittat där en del nu, drog nog allderles för snabba slutsatser; amstaffwebben är kanon! Jag vet absolut varför jag vill ha en Amtaff, har länge letat efter en ny ras ett tag och har blivit totalsåld på dem. Inte en fråga om om, snarare om när tack för info!
Citera
2009-03-03, 21:27
Medlem
naganof2s avatar
Jag hade en amstaff under ett par år och min mor har haft ett par st och min personliga erfarenhet är att dom är ganska tröga hundar ganska svår lärda så man får jobba lite mer en med andra raser men i slut ändan så är dom helt underbara hundar ingen av dom som vi har haft har varigt svåra mot andra människor men där imot så har samtliga totalt hatat katter men det kan ju ha att göra med föräldrarna / stammtavla då jag inte vet hur det är med andra amstaffar
Citera
2009-03-03, 21:41
Medlem
Mango Chutneys avatar
VARFÖR? Det finns flera hundra olika raser, men ändå måste du välja amstaff. Fattar du inte att det är bara problem? Hundarna går såklart att få pli på, men ditt problem kommer bli alla människor som klagar på att du har en mördarhund. Du kanske inte bryr dig nu, men efter att 100 människor klagat på dig kommer du bli less. Bespara dig själv från problemen, välj någon annan hund. Men med tanke på att dina tidigare hundval så verkar det som att du vill att folk ska bli skrämda av din hund... Gör dig själv en tjänst, skaffa inga mer hundar.
Citera
2009-03-04, 00:36
Medlem
Skiings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
VARFÖR? Det finns flera hundra olika raser, men ändå måste du välja amstaff. Fattar du inte att det är bara problem? Hundarna går såklart att få pli på, men ditt problem kommer bli alla människor som klagar på att du har en mördarhund. Du kanske inte bryr dig nu, men efter att 100 människor klagat på dig kommer du bli less. Bespara dig själv från problemen, välj någon annan hund. Men med tanke på att dina tidigare hundval så verkar det som att du vill att folk ska bli skrämda av din hund... Gör dig själv en tjänst, skaffa inga mer hundar.

Detta är totalt OT men jag känner ändå att det är viktigt för mig att förklara mina val.

Jag tror du drar alderles för snabba slutsatser och har alderles för stora fördomar om mig och mina hundar. Jag är en människa som absolut inte vill att andra ska vara skrämda för mig eller mina hundard. Däremot så har du rätt i en sak: jag skiter i vad folk har för fördommar därför att jag tycker mer om sanningen än lögnen, och jag tänker inte backa för att sanningen kan ge mig "problem" i form av gnälliga gubbar+tanter med massa fördommar då jag umgås med och vistas väldigt lite runt sådana människor Livet handlar till stor del om att övervinna problem och jag är inte rädd för det.
Folk brukar inte bli rädda för min dobbis, förutom de som är allmänt hundrädda och med dessa är jag väldigt noga med att hålla bort hunden samt visa att jag har kontroll över honom. Jag respekterar folk som är hundrädda men vill även att de ska respektera mig å mina jyckar.
Jag har nyligen upptäkt rasen och tycker den är mycket vacker och dessutom tycker jag mycket om deras positiva egenskaper(som definitivt överväger deras negativa).
Jag kommer att ha dessa fyrbenta små kärlekspaket livet ut och det finns inget någon kan göra för att stoppa min kärlek till dem.
Visste du förresten att det finns fler anmälda fall av pudlar som biter än pitbulls, dobermann, rottweiler och schäfrar tillsammans? Dessa fall uppmärksammas dock inte lika mycket bara för att de inte inte är kapabla till att göra lika allvarlig skada när de väl biter.
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att använda en hund som ett medel för självförsvar då detta kan sätta min hund i fysisk och mental fara, den stryken tar jag hellre själv.
Till sist vill jag säga att ingen av de hundar jag haft har någonsin visat tecken på aggresivitet emot människor; jag är JÄVLIGT noggrann med hur jag uppfostrar mina hundar.
Jag hoppas att du förstår lite bättre nu och kan ha lite mindre förutfattade meningar om folk med stora, vackra och grymt snälla hundar.
Det var allt.
Citera
2009-03-04, 00:48
Medlem
Skiings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naganof2
Jag hade en amstaff under ett par år och min mor har haft ett par st och min personliga erfarenhet är att dom är ganska tröga hundar ganska svår lärda så man får jobba lite mer en med andra raser men i slut ändan så är dom helt underbara hundar ingen av dom som vi har haft har varigt svåra mot andra människor men där imot så har samtliga totalt hatat katter men det kan ju ha att göra med föräldrarna / stammtavla då jag inte vet hur det är med andra amstaffar

Tröga eller ej verkar de väldigt charmiga och snälla. Det där med katter är för det mesta en vanesak, om en hund växer upp med katter så brukar det vara lugnt. Jag har förutom vid ett tillfälle haft hund o katt samtidigt och det enda problemet jag har stött på är att hundarna älskar katterna lite väl mycket och är klumpiga när de försöker närma sig katten. De har trots allt väldigt olika språk där många positiva tecken för den ene kan vara negativa för den andre.
Tack för info!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in