Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-03-01, 16:55
Medlem
Hej gott folk!

Jag fick lite problem med datorn min idag och tänkte höra mig för här om lite hjälp!

Såhär startade det: Jag satt och spelade och surfade som jag brukar göra när det helt plötsligt uppstod ett bedövande tjut från hörlurarna! Datorn frös fast i samma ögonblick och jag tryckte av på knappen.

När jag sedan försökte starta datorn får jag ingen bild, skärmen går in i "sleep mode" som den brukar göra ifall datorn är avstängd. Inte nog med det, nätaggregatet jobbar för fullt, det låter konstant som det gör när man startar datorn för första gången efter den har varit utkopplad ett tag, den brukar liksom dra ett kraftandetag för att sedan lugna ner sig. Inte nu dock, nu står den o surrar så hela tiden!

Hjälp skulle vara mycket uppskattat!
Citera
2009-03-01, 16:57
Medlem
Twitters avatar
Låter som att grafikkortet är pajj, vad har du för kort?
Citera
2009-03-01, 16:59
Medlem
Mindstormers avatar
Jag skulle gissa på att det är ett hårdvarufel verkar som om den inte bootar riktigt.

Någon som kan lite mera; kan det vara hårddisken..?
Citera
2009-03-01, 17:01
Medlem
hade ungefär samma problem med min dator, testa att öppna datorn och koppla bort fläkten från grafikkortet startar den då så är grafikkortet bränt och behövs köpa ett nytt, då du kopplar bort fläkten så känner inte grafikkortet av temperaturen så jag rekommenderar att du inte låter den stå på för länge..
Citera
2009-03-01, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitter
Låter som att grafikkortet är pajj, vad har du för kort?

Jag har ett GeForce 7900 GTX om jag inte minns fel. Verkar inte finnas några ytliga fel på det dock, inget bränt på kontakterna osv.
Citera
2009-03-01, 17:04
Medlem
Twitters avatar
men om det skulle vara hårdisken så skulle väl ändå skärmen få en input av datorn och i alla fall visa opertörsloggan. Jag hade problem med hårdisken förut och då kom en inte länge än till windows loggan och sedan så bootade den om.
Jag tror att det har något med grafikkort eller moderkort att göra eftersom att hörde tjutandet vilket kan vara att han har ett integrerat ljudkort på moderkortet eller liknande.
Citera
2009-03-01, 17:05
Medlem
Twitters avatar
ok, jag hade ett liknande problem då fläktarna snurrade och allting var som det skulle bara att den inte bootade, då visade sig det att vara processorn.
Citera
2009-03-01, 17:05
Medlem
Citat:
men om det skulle vara hårdisken så skulle väl ändå skärmen få en input av datorn och i alla fall visa opertörsloggan. Jag hade problem med hårdisken förut och då kom en inte länge än till windows loggan och sedan så bootade den om.
Jag tror att det har något med grafikkort eller moderkort att göra eftersom att hörde tjutandet vilket kan vara att han har ett integrerat ljudkort på moderkortet eller liknande.

Datorn är bara några år gammal men har faktiskt haft ett liknande fel som du beskriver för inte så länge sedan. Det löste sig till slut, hur vet jag inte dock.

EDIT: Har inte ett integrerat ljudkort utan det sitter i en slot för sig.
Citera
2009-03-01, 17:08
Medlem
Twitters avatar
Vadå felet nu eller felet förut?
EDIT:
1.Har du något integrerat grafikkort på datorn som du inte använder?
2.Testa att byta hårdisken i datorn mot en annan från en annan dator.
Senast redigerad av Twitter 2009-03-01 kl. 17:14.
Citera
2009-03-01, 17:14
Medlem
Citat:
Vadå felet nu eller felet förut?
EDIT:
1.Har du något integrerat grafikkort på datorn som du inte använder?
2.Testa att byta hårdisken i datorn mot en annan från en annan dator.

Ja alltså det du skrev om att datorn startade om sig vid windowsloggan upplevde jag för inte så länge sedan, dock är det borta nu. Det aktuella felet är det som står beskrivet i förstainlägget.

1. Nope
2. Borde man inte få bild även om hdden är kass?
Senast redigerad av Articus 2009-03-01 kl. 17:20.
Citera
2009-03-01, 17:23
Medlem
Twitters avatar
Asså jag är nästan helt hundra på att det är processorn, men fråga dom som du köpte datorn av eller något riktigt pro på datorer, btw är det du själv som har byggt datorn?
Citera
2009-03-01, 17:26
Medlem
Nope, det är ett färdigt paket så att säga. Kan man på något sätt testa för att se om det är processorn eller inte?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in