2009-03-01, 09:22
Bannlyst
Hej.

Jag har en Acer från 2006 (Vet inge mer) och hur som helst har jag fått in massa virus, trojaner och skit i den och nu skulle jag behöva hjälp med att omformatera den? Grejen är att jag inte har någon skiva.

Hjälp uppskattas verkligen.
Citera
2009-03-01, 10:34
Medlem
Titus pollos avatar
Jadu, det är inte svårt att formatera om. Låna någons skiva eller ta ner gparted bränn den och formatera om. Om du sen ska ha in windows igen så blir det ju lite knepigt, men det är ju en annan fråga.
Citera
2009-03-01, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Androoo
Hej.

Jag har en Acer från 2006 (Vet inge mer) och hur som helst har jag fått in massa virus, trojaner och skit i den och nu skulle jag behöva hjälp med att omformatera den? Grejen är att jag inte har någon skiva.

Varför vill du formatera om disken när du inte har någon skiva?
Ska du ha dator utan OS?
Isf kan du ju ladda ner någon valfri gratis linuxdist och formatera om.
Citera
2009-03-01, 10:38
Medlem
ExtraAllts avatar
Citat:
Hej.

Har inte du en annan partition som innehåller återställningsfiler?
Annars kan du ringa Acer och be om att få återställningsskivorna skickade till dig.
Citera
2009-03-01, 10:41
Medlem
På vissa datorer så kan du trycka på F9 eller F12 vid uppstart (oftast någon av dom, finns andra modeller oxå). Då får du upp som en meny, där du kan välja om du vill återställa datorn, vilket är att omformatera.

Edit: Självklart på dom som har en recoverypartion på HDDn.
Senast redigerad av LillFredde 2009-03-01 kl. 10:44.
Citera
2009-03-01, 10:44
Medlem
Numera får man inga skivor utan dator tillverkarna vill att man använder det inbyggda programmet (någonstans under Start / Alla Program) för att skapa Recovery/installerings skivor. Lätt att missa om man inte söker lugnt igen om start meny.

Det brukar också finnas en recovery partition (ibland osynlig). Man trycker något när dator startar för att komma in i den.

Du ha skapat skivorna direkt första dagen du fick datorn. Hur man skapar skivorna står i manualen eller på dator tillverkarens hemsida.
Citera
2009-03-01, 12:47
Medlem
Ladda ner windows från piratebay eller dyl och bränn ut en skiva
Citera
2009-03-02, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LillFredde
På vissa datorer så kan du trycka på F9 eller F12 vid uppstart (oftast någon av dom, finns andra modeller oxå). Då får du upp som en meny, där du kan välja om du vill återställa datorn, vilket är att omformatera.

Edit: Självklart på dom som har en recoverypartion på HDDn.

Låt bra, ska testa
Citera
2009-03-02, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Ladda ner windows från piratebay eller dyl och bränn ut en skiva

kan du skicka länk där man kan ladda ner det? Osäker på om jag laddar ner fel.
Citera
2009-03-02, 16:31
Medlem
att länka upphovsrättsskyddat material skulle bryta mot FBs regler
Citera
2009-03-02, 16:44
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
kan du skicka länk där man kan ladda ner det? Osäker på om jag laddar ner fel.
Tanka nåt som är ganska nytt och som har många seeders. Se till att storleken iaf är runt 500mb eller mer så är det säkert rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in