2009-02-28, 15:25
Medlem
sebnies avatar
Vad gäller om man länkar till en produktsida på en webbshopp, och denna webbshopp även säljer piratkortsprodukter?
Är man "skyldig" att kontrollera att en webbshopp inte säljer piratkortsprodukter innan man länkar till den?

Exempel: Någon frågar var man kan köpa en Netgear <modellnummer> router.
Jag direktlänkar till en produktsida på en webbutik som kommer fram på första googlingen, och så säljer denna webbshopp även piratkortsprodukter.

Vad gäller?

Ett annat exempel: Någon frågar hur man resettar sin värmepump. Jag länkar till en tråd på ett hemelektronikforum, och detta forum även har ett delforum för piratkortsdiskussioner.

Vad gäller om man länkar till en sida som har en reklambanner för piratkortsprodukter?
Eller en sida som har reklam för en annan sida, och denna annan sida har reklam för piratkortsprodukter?
Hur många "steg" ska man behöva innan det är okej att länka?

Jag tycker reglerna borde bli tydligare på detta område. Man kan införa en "enklicksregel" eller "tvåklicksregel". Enklicksregeln innebär att man genom att klicka (eller kopiera + klistra in en adress) inte ska kunna hamna på en enskild webbsida som innehåller material som bryter mot reglerna. Däremot om man måste klicka/copypasta 2 gånger så är det tillåtet att länka.

Tvåklicksregeln är samma, fast det krävs mer än 2 klick istället, dvs en sida som kräver 3 klick för att komma fram till något förbjudet är OK.
Citera
2009-02-28, 15:47
Medlem
stilltons avatar
blir lite krångligt för mig att argumentera utan att själv bryta mot regeln..

det finns iaf en tråd på forumet där man inte diskuterar piratkort men länkar till ett forum som definitivt bryter mot 1.02, även om det inte är en direktlänk till en sådan tråd, utan endast forumet i sig.
inlägget är dessutom rapporterat, så det är inget tvivel om att det har godkänts av moderator.

problemet är att om jag länkar till tråden i det här inlägget anta jag att jag skulle bryta mot nämnda regel, eftersom jag då hänvisar till var man kan läsa om sådant.
Citera
2009-02-28, 23:21
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
inlägget är dessutom rapporterat, så det är inget tvivel om att det har godkänts av moderator.

Hur vet du att det är godkänt?
Citera
2009-02-28, 23:41
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Hur vet du att det är godkänt?
inlägget är med största sannolikhet rapporterat för flera månader sedan eftersom det inte varit någon aktivitet i tråden på flera månader, vilket gör mig helt säker att en moderator har övervägt frågan. man kan se att ett inlägg redan är rapporterat om man trycker på rapporteringsknappen.
Ett inlägg som strider mot 1.02 skulle raderas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in