2009-02-27, 18:44
Medlem
Relels avatar
Sitter och funderar över en sak, finns det NÅGOT enda sätt för att räkna ut vilken kurs man ska åka i en bana i en viss form med kurvor för att åka den snabbaste tiden runt en bana? Väldigt luddig fråga, men handlar om att jag vill tänka ut hur jag ska köra på en bana för att få snabbast möjligast tid med en bil..
Citera
2009-02-27, 19:42
Medlem
Dr. Wilys avatar
Jodå det går, men det krävs att man har lite teoretisk mekanik i bagaget. Här är ett examensarbete från Linköpings universitet där problemet behandlas ganska uttömmande:

http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:17976

Inom den mer påkostade motorsporten använder man sig av speciell programvara (t.ex. Optimica) för simulering och optimering av loppen, fast det kostar nog en slant att skaffa sig.
Citera
2009-02-27, 19:53
Medlem
rularns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
Jodå det går, men det krävs att man har lite teoretisk mekanik i bagaget. Här är ett examensarbete från Linköpings universitet där problemet behandlas ganska uttömmande:

http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:17976

Inom den mer påkostade motorsporten använder man sig av speciell programvara (t.ex. Optimica) för simulering och optimering av loppen, fast det kostar nog en slant att skaffa sig.

Det där verkar ju sjukt långsökt. TS måste ju känna sig nöjd över svaret på sin fråga i vilket fall
Citera
2009-02-27, 21:11
Medlem
Stockos avatar
Finns en artikelserie som heter the physics of racing som blanda annat behandlar racelinje: http://phors.locost7.info/contents.htm
Citera
2009-03-04, 08:58
Medlem
Relels avatar
de va rätt mycket information där, dock några små punkter som fick ett ljus att gå upp i skallen.. funderar lite mer bara på hur man helst ska ta en viss kurva, och när, för att veta hur tiden optimeras.. typ en hårnålskurva, en 90graderskurva osv osv, med optimal banplacering. men är mycket tacksam för svaren hittills!
Citera
2009-03-04, 09:27
Medlem
arbetet verkar ju lägga fram tyngden av att träffa kurvans apex för att få en optimal bana
Citera
2009-03-04, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relel
de va rätt mycket information där, dock några små punkter som fick ett ljus att gå upp i skallen.. funderar lite mer bara på hur man helst ska ta en viss kurva, och när, för att veta hur tiden optimeras.. typ en hårnålskurva, en 90graderskurva osv osv, med optimal banplacering. men är mycket tacksam för svaren hittills!
Det låter sig knappast generalisera hur mycket som helst. Olika hårnålar ser till exempel olika ut och dessutom måste man ta hänsyn till ingångar och utgångar samt hur föregående och nästkommande kurva ser ut.
Citera
2009-03-04, 13:20
Medlem
Relels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Det låter sig knappast generalisera hur mycket som helst. Olika hårnålar ser till exempel olika ut och dessutom måste man ta hänsyn till ingångar och utgångar samt hur föregående och nästkommande kurva ser ut.

ja precis,därför söker ja va som helst för att kunna räkna ut hur fan man ska köra. de bästa möjliga vore ju att kunna bara helt enkelt rita upp en bana och räknat ut snabbast rutten på nåt sätt.. men ja vet inte, har ingen kunskap om sånthär
Citera
2009-03-04, 16:24
Medlem
Jag föreställer mig att den optimala vägen genom en bana är beroende på friktion mellan fordonets hjul (eller motsvarande) och vägbanan samt fordonets hastighet.

Om vi ser till extremfallen har vi å ena sidan en traktor med mycket hög friktion mot banan och väldigt låg toppfart. Den optimala vägen för traktorn borde vara att alltid hålla innerkurva och sikta mot nästa innerkurva på raksträckorna. Detta ger ju den kortaste totala sträckan.

I det andra fallet kan man tänka sig nån standard amerikanare från ~60:talet med blankslitna däck, hög toppfart och mycket låg väghållning. Detta borde innebära att det optimala är att gena så att kurvorna blir så raka som möjligt.

Således är hastighet och friktion avgörande för vilken bana man ska välja. Jag är ingen rallyexpert men jag tänker mig att man som banförare vill lära sig att köra enligt den andra modellen och sedan pusha gränserna tills man vet hur fort man kan ta kurvorna utan att få sladd.
Citera
2009-03-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
Med risk för att verka petig - Optimica är en (ofullständig) Modelica-kompilator med vissa språktillägg för optimering (därav namnet). Optimica i sig varken simulerar eller optimerar utan är menat att göra det enklare att ställa upp optimeringsproblem. Optimeringen sköts av ett optimeringsbackend. AMPL eller IPOPT eller nåt sånt har jag för mig...
Citera
2009-03-05, 00:17
Medlem
Stockos avatar
Boken AI Game Programming Wisdom 2 innehåller en artikel som heter "Fast and Efficient Approximation of Racing Lines".
Om inte annat kan du hitta cdrom-skivan som hör till den boken på välkänd bittorrent-tracker.
Citera
2009-03-06, 17:36
Medlem
Relels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Boken AI Game Programming Wisdom 2 innehåller en artikel som heter "Fast and Efficient Approximation of Racing Lines".
Om inte annat kan du hitta cdrom-skivan som hör till den boken på välkänd bittorrent-tracker.

tack för de tipset, ska kika, påväg ner till datorn nu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in