2009-02-27, 17:50
Medlem
Lichtensteins avatar
Jag ramlade och stukade handleden för ca 10 dagar sedan. Det var svullet och gjorde rätt ont hela tiden den första dagen och en bit in på andra. Sen dess har det gått åt rätt håll hela tiden.
Svullnaden finns kvar men den är väldigt liten. Smärtan sittar kvar även den men är absolut inte lika påtaglig. Det är i vissa vridrörelser de gör lite ont och även om jag trycker på ett specellt ställe (markerat med röd prick i bifogad bild)
Det ljusblå-markerade området är där svullnaden sitter. (Inte min hand men svullnaden är knappt synbar)
Vrider jag handen åt vänster, alltså med lillfingrets utsida mot vänster utsida av underarmen smärtar det till lite också.

Min fråga är om det är okej att styrketräna. Jag jobbar inom gymbranchen och när jag har demonstrerat övningar har det inte gjort ont. (haft någon alvedon i kroppen för säkerhetsskull visserligen)

KInyter jag handen och trycker med den friska handen över knogarna och nedredelen på fingrarna, ungefär som att man skulle trycka in handen i armen gör det inte ont alls. Min fråga är nu om det skulle vara okej för mig att börja styrketräna igen. Om jag gör sånna övningar som inte gör ont över huvudtaget?

Bild:
http://www.ladda-upp.com/bilder/16739/handled
Senast redigerad av Lichtenstein 2009-02-27 kl. 18:46.
Citera
2009-02-27, 17:58
Medlem
Snurrens avatar
Det som gör ont är inte bra. Gör det inte ont så är det säkert OK. När jag har stukat foten (2 ggr) så har det varit väldigt skönt med ett stödbandage, det finns för handleder också. Men du måste vara mycket försiktigt så att du inte "river upp det". Ibland kan det vara bra att fixera leden när man sover så att man inte böjer den olämpligt i sömnen.

Min andra kommentar är att gjorde det bara ont någon dag så var det nog inte så allvarligt, om du inte har en enormt hög smärttröskel. Mina fotstukningar har gjort rejält ont i flera veckor.
Senast redigerad av Snurren 2009-02-27 kl. 18:00.
Citera
2009-02-27, 18:21
Medlem
Lichtensteins avatar
Nej jag känner knappt av det över huvudtaget när jag bara sitter stilla tex, har gjort ont närj ag i sömnen råkat lägga mig fel på armen och så dock. Kan man utesluta en spricka i benet om det inte är molande värk hela tiden?
Citera
2009-02-27, 18:53
Medlem
Snurrens avatar
Nu är inte jag läkare, men jag har haft en spricka i "ringtån" och jag lovar dig att den KÄNDES. Det var extremt foträta skor som gällde ett halvår, tur att man inte är en modenörd!!! Skolsköteskan berömde mig för mitt skoval och det värmer fortfarande, men det var ju helt nödvändigt, man kan ju inte gärna gipsa eller bandagera en tå.

Så ska man tänka positivt: själv ramlade jag rejält för några år sedan och slog mig så att metallarmbandet till klockan blev alldeles skevt. Jag fick rejäla blåmärken, men bröt ingenting. Jag är en kvinna runt 50 och kände mig smått lycklig över att jag "i alla fall inte hade benskörhet", då hade jag garanterat brutit handleden. Man ska se till att vara glad över det man INTE har, själv har jag massor med hälsoproblem men jag har vänt det tänkandet till min livsfilosofi. Jag kan gå omkring bland folk och känna mig helt svimfärdig, med blodsockret nere vid fotknölarna etc (jag vill inte plåga er med detaljer) MEN jag lider inte av benskörhet alla fall...

Nä en lindrigt stukad handled överlever du, bråkar den med dig så köp ett stödbandage, antingen från apoteket eller från en sjukvårdsbutik. Men räkna med att handleden kommer att vara lite extra känslig under en ganska lång tid.
Citera
2009-02-27, 22:37
Medlem
swedems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtenstein
Nej jag känner knappt av det över huvudtaget när jag bara sitter stilla tex, har gjort ont närj ag i sömnen råkat lägga mig fel på armen och så dock. Kan man utesluta en spricka i benet om det inte är molande värk hela tiden?

Nästan omöjligt att utesluta en spricka i benet utan röntgen! Vid den röda pricken på bilden uppstår inga "farliga" benbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in