2009-02-27, 16:26
Medlem
framtands avatar
För att göra en relativt kort historia ännu kortare har jag tagit på mig att lägga en meny med ganska speciella krav.
Det viktigaste kravet är att den måste vara oerhört enkel, amatörnivå och knappt det. Inte allt för många rätter och valmöjligheter alltså, 3-4 moment och lägg per tallrik. Och preppen måste vara ungefär lika enkel som att bre en ostmacka.

Men jag vill ju ändå att det ska vara hyfsat fräscht och roligt, och däri ligger ju utmaningen. Sen kan jag hjälpa till och preppa någon natt i veckan så grejer som kan frysas utan större kvalitetsförlust är ett plus.

Jag har tänkt lite på upplägget på menyn och tror jag vill dela in den i tre grupper där man först väljer huvudrätten/köttet eller liknande, sedan huvudtillbehöret/potatisen och sist det andra tillbehöret/såsen.

Som exempel väljer jag då kycklingklubbor (kronfågel har färdiga chilimarinerade drumsticks), klyftpotatis och tzatziki.

Allt man behöver göra vid beställning är då att värma kycklingen, doppa potatisen i fritösen och pytsa upp såsen, basic åt alla håll.

Till detta en liten korg med ett schysst bröd och en liten sallad.

Så har ni några ideér och förslag som kan höja en sådan enkel barmeny över den genomsnittliga pizzeria-carten?
Citera
2009-02-27, 17:10
Bannlyst
Gör tacos. Köttfärs, varma tacoskal. Små fina skålar med goda tillbehör såsom riven ost, gouacamole, sallad, tärnade tomater osv.. Det kan aldrig gå fel!
Senast redigerad av Paraflex 2009-02-27 kl. 17:23.
Citera
2009-02-27, 19:28
Medlem
Snövits avatar
Är inte catering ett bättre alternativ om det ska vara så enkelt som att bre en macka?
Citera
2009-02-27, 20:19
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Gör tacos. Köttfärs, varma tacoskal. Små fina skålar med goda tillbehör såsom riven ost, gouacamole, sallad, tärnade tomater osv.. Det kan aldrig gå fel!

Kan kanske köra tacopaj, lite smidigare att värma en pajbit, lite tacosås i skål och sallad brevid? Tacos är ju enkelt om man kör buffé någon gång, men det blir lite mycket att hålla i huvudet när det smäller till. Paj fungerar ju att frysa också, det skrivs upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Är inte catering ett bättre alternativ om det ska vara så enkelt som att bre en macka?

Lite överdrivet naturligtvis, själva tillagningen får vara lite mer avancerad än så. Det är under service det måste gå lätt. Det är alltså en liten pub som ska ha några rätter vid sidan av, mest för att det är ett krav men inget någon ska behöva skämmas över att servera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in