2009-02-27, 15:57
Medlem
Tjosan (Sorry pga stavfel)

Ja har alltid trott att IQ mäter inteligens. För mig är inteligens kunnskapslös hjärnkraft, dvs man ska inte behöva kunskap för att vara inteligent.

Hur som helst, när jag för första gången gjorde ett IQ test för typ 6 månader sen så fick jag mediokra 120 poäng, vilket väll är ganska medel (för att bara få 100 måste man vara ganska korkad). Nu har jag gjort lite fler test, och på 6 månader har mitt IQ ökat från 120 till 160 (!) . Jag får nu alltså typ 160 på dom flesta IQ proven jag gör. Anledningen till detta är att genom att ha erfarenheter från alla test jag gjort den senaste tiden så har jag kommit på nya sätt att tänka, och nya möjliga lösningar på problem. Men vad är igentligen min riktiga IQ? Anledningen till att jag får så höga resultat nuförtiden är ju för att jag har erfarenhet, och inte för att min "Hjärn kraft" har ökat. Jag har inte fått en skarpare yxa, men jag har lärt mig var på trädet man ska hugga för att det ska falla lättare.

Så, hur är det igentligen? Är IQ-test bara jävla lurendrejerier eller?
Citera
2009-02-27, 16:06
Medlem
kallemedks avatar
IQ-test på nätet är väl bara humbug, pröva gör ett av Mensas test så blir det nog annorlunda.
Citera
2009-02-27, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallemedk
IQ-test på nätet är väl bara humbug, pröva gör ett av Mensas test så blir det nog annorlunda.
Har redan gjort dom, på nätet. Och även köpt lite böcker med massa IQ test i.
Citera
2009-02-27, 16:10
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Tjosan (Sorry pga stavfel)

Ja har alltid trott att IQ mäter inteligens. För mig är inteligens kunnskapslös hjärnkraft, dvs man ska inte behöva kunskap för att vara inteligent.

Hur som helst, när jag för första gången gjorde ett IQ test för typ 6 månader sen så fick jag mediokra 120 poäng, vilket väll är ganska medel (för att bara få 100 måste man vara ganska korkad). Nu har jag gjort lite fler test, och på 6 månader har mitt IQ ökat från 120 till 160 (!) . Jag får nu alltså typ 160 på dom flesta IQ proven jag gör. Anledningen till detta är att genom att ha erfarenheter från alla test jag gjort den senaste tiden så har jag kommit på nya sätt att tänka, och nya möjliga lösningar på problem. Men vad är igentligen min riktiga IQ? Anledningen till att jag får så höga resultat nuförtiden är ju för att jag har erfarenhet, och inte för att min "Hjärn kraft" har ökat. Jag har inte fått en skarpare yxa, men jag har lärt mig var på trädet man ska hugga för att det ska falla lättare.

Så, hur är det igentligen? Är IQ-test bara jävla lurendrejerier eller?
Det finns ingen vedertagen definition av intelligens till att börja med. IQ är ett försök att mäta en människas förmåga att tänka logiskt. Men det är långt ifrån perfekt.

Sen så är det skillnad på "IQ-test" och IQ-test. Det går att träna upp sig på alla tester antar jag, men vissa är rent skräp.

120 är dock inte medel. 100 är det tänkta medelvärdet. Här ser du fördelningen bland befolkningen http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:IQ_curve.png
Citera
2009-02-27, 16:11
Medlem
För att få 100 på ett riktigt test så måste man vara en snittperson.
För att få 100 på vissa onlinetester måste man vara totalt utvecklingsstörd.
Seriöst, jag har nog fått över 165 på onlinetester, men inte fan är jag nåt ultrageni för det.
Citera
2009-02-27, 16:12
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Har redan gjort dom, på nätet. Och även köpt lite böcker med massa IQ test i.
Mensas test på nätet är inte heller någonting att hänga i granen. Gå och skriv deras riktiga test om du är nyfiken. Det kostar väl dock några hundra.
Citera
2009-02-27, 16:20
Bannlyst
IQ är INTE bara fake.

Hög IQ = Hög intelligens.

Men bara för att man är smart behöver man inte göra dom bästa valen, få mest pengar eller vara lyckligast.

Kolla på "Hackers are people to." Typiskt för hög IQ.
Citera
2009-02-27, 16:28
Medlem
T-bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quit
IQ är INTE bara fake.

Men bara för att man är smart behöver man inte göra dom bästa valen, få mest pengar eller vara lyckligast.

Du missar poängen lite. Självklart är det positivt att få bra resultat på ett IQ-test. TS menar att man kan träna upp sin förmåga att lösa problemen och därmed få högre IQ. Jag tror att bästa sättet att jämföra folks IQ är att låta folk, under längre tid, träna på att lösa den här sortens tester för att så småning om nå en övre gräns där man inte förbättras mer.
Citera
2009-02-27, 16:37
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
IQ är INTE bara fake.

Vad är intelligens då? Det är mer komplext än vad du och många andra tycks tro. Ska man definiera intelligens som "förmågan att skriva bra på IQ-test"? Det är bakvänt och dumt.

Sen är det ju alltid schysst att ha ett högt IQ, det förnekar jag inte.
Citera
2009-02-27, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Vad är intelligens då? Det är mer komplext än vad du och många andra tycks tro. Ska man definiera intelligens som "förmågan att skriva bra på IQ-test"? Det är bakvänt och dumt.

Sen är det ju alltid schysst att ha ett högt IQ, det förnekar jag inte.

Ja jag skrev en stressad och dålig post, och jag läste inte hela Ts post. Bara Topicen

En bra bild hade vart att måla en person och en kub framför varran.

En person med låg IQ ser allt rakt fram, ser saker som dom är.
En person med medel IQ kan dra på vinkeln lite och se saker från lite från sidan. Ser lite mer av helheten.
Medan en person med hög IQ kan ställa sig bredvid och se kuben i alla dess former och perspektiv. Få en helt annan bild och kan därmed se lösningar.
Citera
2009-02-27, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-ben
Du missar poängen lite. Självklart är det positivt att få bra resultat på ett IQ-test. TS menar att man kan träna upp sin förmåga att lösa problemen och därmed få högre IQ. Jag tror att bästa sättet att jämföra folks IQ är att låta folk, under längre tid, träna på att lösa den här sortens tester för att så småning om nå en övre gräns där man inte förbättras mer.

Okej
Håller med på det du sa med att man inte kan träna upp IQn, bara träna på IQ tester. Gör Mensas raven test.
Du kommer aldrig ha mer än + - 5 hur mycket du än tränar.
Citera
2009-02-27, 16:52
Medlem
T-bens avatar
Citat:
Okej
Håller med på det du sa med att man inte kan träna upp IQn, bara träna på IQ tester. Gör Mensas raven test.
Du kommer aldrig ha mer än + - 5 hur mycket du än tränar.
Men gäller det verkligen för en person som aldrig har intresserat sig för den här sortens problemlösning och som ger sig i kast med IQ-test för första gången? Jag tror att inlärningskurvan är rejält brant i början, oavsett hur välgjorda testen är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in