2009-02-27, 10:20
Medlem
Belenuss avatar
Hej!
Jag har prov i Historia A nu på måndag. Jag har antecknat på lektionerna, så de flesta instuderingsfrågorna vet jag svaret på, men det är ett antal vars korrekta svar gått förbi mig på ett eller annat sätt.
Vore sjyst om någon ville hjälpa mig lite!

Frågorna lyder likt följande:

Norden under medeltiden
* Vad utförde heliga Birgitta?

Upptäckternas och enväldets tid
* Vad utförde da Gama, Columbus, Vespucci och Magellan?
* Vilka viktiga varor kom från Amerika?
* Vad hävdade Kepler och upptäckte Newton? (Jag kan delen om Kepler, tror jag; han hävdade planeternas elliptiska rörelsebana, va? Angående Newton så vet jag ju i grova drag vad han är känd för, men vet inte riktigt vilken upptäckt det syftas på.)
* Ange orsaker till att Spaniens ekonomi stagnerade.
* Hur styrde Ludvig XIV Frankrike, och hur stärkte han sin makt?

Jag nöjer mig med dessa så småningom; det kommer med allra högsta sannolikhet att tillkomma några frågor, främst angående "Norden under 1500- till 1600-talet".

Vore tacksam för hjälp!

Edit: Jag försöker så gott jag kan att hitta frågorna på egen hand, men google:andet ger inte alltid önskvärda/lättförstådda resultat.
Senast redigerad av Belenus 2009-02-27 kl. 10:44.
Citera
2009-02-27, 10:46
Medlem
ейныйs avatar
* Heliga Birgitta hade uppenbarelser och talade med änglar. Hon skrev ner dem på 1400-talet och blev därmed den första svenska kvinna som kunde skriva. Hon blev även Sveriges nationalhelgon, fast Sverige har inga helgon längre för det är ett protestantiskt land, och därför har Birgitta hamnat i evig limbo (skämt).

* De upptäckte nya kontinenter, t.ex. Australien och Amerika och Nya Zeeland. Fast Vespucci upptäckte dock ingenting, eller känner du till nån kontinent vid namn Vespuccien? Trodde inte det... Magellans expedition seglade runt jorden, fast själv blev han dödad på Filippinerna.

* Tobak, majs, potatis, tropiska träslag för skeppsbygge och kokain (skojar bara, eller?).

* Newton upptäckte derivatan och lagen om rörelsemängdens bevarande.

* De hämtade stora mängder silver från gruvan i Potosi som låg i Cuzco (eller "Tawantinsuyu" på inka-språket) vilket orsakade inflation på nåt sätt (ekonomi är inte min starka sida) som spred sig som en pest över Europa. När industrialismen började kom den först till England, eftersom de mestadels varit förskonade från inflationen eftersom England ju är skilt från övriga Europa av vatten (Engelska kanalen).

* Han var en s.k. upplyst kung, som styrde enväldigt. Dessutom var han ett kontrollfreak som behövde blanda sig i alla små beslut vilket paralyserade staten, vilket undergrävde dess legitimitet. Det var en av orsakerna till franska revolutionen.
Senast redigerad av ейный 2009-02-27 kl. 10:52.
Citera
2009-02-27, 10:56
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belenus
Vad utförde da Gama, Columbus, Vespucci och Magellan?
De la grunden till den imperialistiska utsugningen av tredje världen och dagens orättvisa världsordning.

Citat:
Ange orsaker till att Spaniens ekonomi stagnerade.
Silvret från Amerika orsakade i kombination med en snabb befolkningsökning inflation, och det är inte bra för ekonomin. Tillsammans med Karl Vs försök att skapa ett imperium i Europa (han var spansk kung och tysk-romersk kejsare samtidigt) så sänkte det Spaniens statsfinanser.
Citera
2009-02-27, 11:06
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ейный
När industrialismen började kom den först till England, eftersom de mestadels varit förskonade från [den spanska] inflationen eftersom England ju är skilt från övriga Europa av vatten (Engelska kanalen).
Nja, det skiljer trots allt 150 år mellan Spaniens nedgång och den industriella revolutionens början. Skälen till att den började i England debatteras ju fortfarande, men de viktigaste faktorerna verkar vara ökad produktivitet i jordbruket och ett relativt bra klimat när det gäller ekonomi och innovationer.

Citat:
Dessutom var Ludvig XIV ett kontrollfreak som behövde blanda sig i alla små beslut vilket paralyserade staten, vilket undergrävde dess legitimitet. Det var en av orsakerna till franska revolutionen.
Solkungen förvandlade ändå Frankrike till Europas hegemon. De ekonomiska problem som delvis låg till grund för franska revolutionen härrörde från sjuårskriget och det amerikanska frihetskriget (där Frankrike spelade en stor och helt avgörande roll, vilket en del amerikaner helst vill glömma) och uppkom alltså 40-60 år efter Ludvig XIVs död.
Citera
2009-02-27, 11:30
Medlem
ейныйs avatar
Jag erkänner att jag kan ha medvetet smugit in fel i mina svar i ett försök att vara slug och förmå TS att efterforska frågorna själv som resultat (ledsen, TS). Det är nog bäst att inte lita på något av vad jag har skrivit, för det var nämligen rena lögner och grova förenklingar som knappast duger på ett historieprov.

Ankmansdamm här ovan talar däremot sanning och det är ingen lögn.
Citera
2009-02-27, 14:09
Medlem
Squabs avatar
Citat:
Hej!

Hej!

Citat:
Vad utförde da Gama, Columbus, Vespucci och Magellan?

Du bör kolla upp denne herres förnamn. Han var inte den första med upptäcka kontinenten, men han var den första att inse att det var en ny kontinent. Du bör se till vad som tidigare trotts om kontinenten i fråga och varför Vespucci kom till sin slutsats.

Citat:
Angående Newton så vet jag ju i grova drag vad han är känd för, men vet inte riktigt vilken upptäckt det syftas på.)

Kolla upp: Principia.

Citat:
Hur styrde Ludvig XIV Frankrike, och hur stärkte han sin makt?

Detta har att göra med feodalismen och vad som fanns kvar av den.

Citat:
Edit: Jag försöker så gott jag kan att hitta frågorna på egen hand, men google:andet ger inte alltid önskvärda/lättförstådda resultat.

Har ni ingen kurslitteratur?
Citera
2009-02-27, 14:56
Medlem
Telefonverkets avatar
Citat:
Hej!
Jag har prov i Historia A nu på måndag. Jag har antecknat på lektionerna, så de flesta instuderingsfrågorna vet jag svaret på, men det är ett antal vars korrekta svar gått förbi mig på ett eller annat sätt.
Vore sjyst om någon ville hjälpa mig lite!

Frågorna lyder likt följande:

Norden under medeltiden
* Vad utförde heliga Birgitta?

Upptäckternas och enväldets tid
* Vad utförde da Gama, Columbus, Vespucci och Magellan?
* Vilka viktiga varor kom från Amerika?
* Vad hävdade Kepler och upptäckte Newton? (Jag kan delen om Kepler, tror jag; han hävdade planeternas elliptiska rörelsebana, va? Angående Newton så vet jag ju i grova drag vad han är känd för, men vet inte riktigt vilken upptäckt det syftas på.)
* Ange orsaker till att Spaniens ekonomi stagnerade.
* Hur styrde Ludvig XIV Frankrike, och hur stärkte han sin makt?

Jag nöjer mig med dessa så småningom; det kommer med allra högsta sannolikhet att tillkomma några frågor, främst angående "Norden under 1500- till 1600-talet".

Vore tacksam för hjälp!

Jag skulle tro att 95% av det du behöver finns på wikipedia på engelska..
Citera
2009-02-27, 17:18
Medlem
Marathons avatar
Jag föreslår att TS läser sin Historiabok som alla elever får... I boken finns alla svar!
Citera
2009-02-27, 22:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Marathon
Jag föreslår att TS läser sin Historiabok som alla elever får... I boken finns alla svar!

Exakt! Kan inte förstå att så många är villiga att göra andras läxor, Historia A är för fan den lättaste kursen på hela gymnasiet, läser man igenom boken och har bara lite intresse för historia så skriver man MVG på provet.
Citera
2009-02-28, 13:36
Medlem
Ankdammsmans avatar
ейныйs humor gick uppenbarligen ovanför Ankans huvud. Touché. :)
Citera
2009-02-28, 18:10
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
ейныйs humor gick uppenbarligen ovanför Ankans huvud. Touché.

Ingen skugga faller på dig. Ibland blir det för bra, det är en svår balansgång.
Citera
2009-02-28, 22:56
Medlem
InteIgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Silvret från Amerika orsakade i kombination med en snabb befolkningsökning inflation, och det är inte bra för ekonomin. Tillsammans med Karl Vs försök att skapa ett imperium i Europa (han var spansk kung och tysk-romersk kejsare samtidigt) så sänkte det Spaniens statsfinanser.
Hade inte spaniens krigsskulder någon effekt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in