2009-02-27, 00:46
Medlem
Wsters avatar
Jag hade tänkt att ta körkort helst inom en månad men max två.

Jag anser mig att köra rätt bra, skulle väl vara att köra miljövänligt jag inte riktigt har koll på (har inte direkt tränat på det). Vet ändå ungefär hur man kör miljövänligt, lågt varvtal, hoppa över växlar, köra mjukt, motorbromsa.. Jag har övningskört rätt kontinuerligt under två år. Det jag undrar är alltså hur många lektioner jag egentligen borde ta.

Hur många lektioner tog ni som har klarat det? Reflektera lite över hur bra du ansåg dig att vara på köra.

Hur mycket ger en timmas lektion? Hur mycket hinner man lära sig?

Fråga på bara om det är nåt ni måste veta för att reda ut mitt fundering
Citera
2009-02-27, 00:47
Medlem
Ephedrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wster
Jag hade tänkt att ta körkort helst inom en månad men max två.

Jag anser mig att köra rätt bra, skulle väl vara att köra miljövänligt jag inte riktigt har koll på (har inte direkt tränat på det). Vet ändå ungefär hur man kör miljövänligt, lågt varvtal, hoppa över växlar, köra mjukt, motorbromsa.. Jag har övningskört rätt kontinuerligt under två år. Det jag undrar är alltså hur många lektioner jag egentligen borde ta.

Hur många lektioner tog ni som har klarat det? Reflektera lite över hur bra du ansåg dig att vara på köra.

Hur mycket ger en timmas lektion? Hur mycket hinner man lära sig?

Fråga på bara om det är nåt ni måste veta för att reda ut mitt fundering

INGEN!
Citera
2009-02-27, 00:50
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Ta en och hör vad läraren säger. Om det verkar absurt, överväg att ta en till på annan skola utan att berätta att du testat på den förra skolan.
Samma svar där så kanske det är rätt, annat svar där kanske du ska stanna.

Förstås kan du ju testa en uppkörning direkt.
Citera
2009-02-27, 00:51
Medlem
Wsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ephedrine
INGEN!

Oj, det kanske är värt att testa göra en uppkörning innan jag tar nån lektion för att se hur det går.

Bokade idag en tid med en bilskola för att kolla hur många lektioner dom tycker att jag ska ta (lär väl bli minst 10 xD). Det ska jag göra på tisdag.
Citera
2009-02-27, 00:51
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ephedrine
INGEN!
Smartare att boka uppkörning genom körskola. Man får köra körskolans bilar, som man kan vara van med - även om man bara kört med den någon gång.

Jag skulle säga att om du anser dig köra bra, och vill ta körkort och boka uppkörning genom körskolan - så är en, alternativt två lektioner och sen en "låtsasuppkörning" bra. Låtsasuppkörningen är för att körskolan ska se att du verkligen är redo för en uppkörning. Om de tycker att du ska träna mer, så får du ingen bokad tid hos Vägverket.
Men, as said: 1-2 lektioner. Det finns säkerligen saker som du inte tänker på som de kan lära dig.
Citera
2009-02-27, 00:52
Medlem
Wsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Ta en och hör vad läraren säger. Om det verkar absurt, överväg att ta en till på annan skola utan att berätta att du testat på den förra skolan.

Aa tack, att testa på en till bilskola kan ju vara en bra idé.
Citera
2009-02-27, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)

lärarna försöker dock alltid luras och säga "aa men du behöver nog 3 lektioner till osv" det är precis vad dom sagt till en vän till mig och min broder. båda två klarade uppkörningen galant utan de extra lektionerna.
Citera
2009-02-27, 00:54
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Försök att öva hemma så mycket du kan.Helst med en väldigt tålmodig person.

Jag övade med min pappa och vi blev snabbt ovänner.

Annars med lektioner så ligger dom väl på runt tio,nått sånt skulle jag gissa på.Det är/var satans dyrt,tror jag fick betala runt 230kr/tim.
Citera
2009-02-27, 00:56
Medlem
Wsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Försök att öva hemma så mycket du kan.Helst med en väldigt tålmodig person.

Jag övade med min pappa och vi blev snabbt ovänner.

Annars med lektioner så ligger dom väl på runt tio,nått sånt skulle jag gissa på.Det är/var satans dyrt,tror jag fick betala runt 230kr/tim.

230kr timmen låter skitbilligt. Där jag ska provköra kostar det 575kr timmen. På andra bilskolor jag kollat runt på har det legat på ungefär samma bara att de kört med kanske 325kr för en halvtimma.
Citera
2009-02-27, 01:00
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontknowtomuch
lärarna försöker dock alltid luras och säga "aa men du behöver nog 3 lektioner till osv" det är precis vad dom sagt till en vän till mig och min broder. båda två klarade uppkörningen galant utan de extra lektionerna.
Oftast är man ju helt 100% säker på att man klarar uppkörningen när de ser vad du kan och din inlärningskurva, så vet de hur mycket de kan göra.

Min lärare rekommenderade 5 lektioner (dubbel), vilket det blev, + 4x60 minuter som jag fick genom skolan. Så jag var ganska helgarderad, men uppkörningen gick galant, felfritt o enkelt som fan.
Fattar inte hur folk kan faila på första, det är ju lekande lätt.
Citera
2009-02-27, 01:00
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wster
230kr timmen låter skitbilligt. Där jag ska provköra kostar det 575kr timmen. På andra bilskolor jag kollat runt på har det legat på ungefär samma bara att de kört med kanske 325kr för en halvtimma.

Skulle kanske nämnt att det var ett par år sen.

Jag ogillade min första som jag fick övningsköra med,en surkärring som trodde man skulle förstå allt från dag ett.Jag bytte efter en lektion.
Citera
2009-02-27, 01:01
Medlem
Wsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4283
Smartare att boka uppkörning genom körskola. Man får köra körskolans bilar, som man kan vara van med - även om man bara kört med den någon gång.

Jag skulle säga att om du anser dig köra bra, och vill ta körkort och boka uppkörning genom körskolan - så är en, alternativt två lektioner och sen en "låtsasuppkörning" bra. Låtsasuppkörningen är för att körskolan ska se att du verkligen är redo för en uppkörning. Om de tycker att du ska träna mer, så får du ingen bokad tid hos Vägverket.
Men, as said: 1-2 lektioner. Det finns säkerligen saker som du inte tänker på som de kan lära dig.

Ja det där låter iofs rätt bra. Tackar.

Vad kör man med för bil om man kör upp via vv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in