2009-02-26, 23:08
Medlem
Tenses avatar
Hej!

Jag letar efter en lämplig bok att ge bort i present.

Personen ifråga har inte gått en naturvetenskaplig linje på gymnasiet men tycker det är intressant att höra hur vardagsfenomen fungerar. Bland annat lös personen ifråga upp när jag sade den vedertagna liknelsen för ström, spänning och resistans: en vattenslang av en viss tjocklek och motstånd fylld med vatten som strömmar ut med en viss hastighet.

Jag tänker mig en bok som genom praktiska exempel på vardagliga ting visar vad man kan ha vetenskap till. Boken behöver dock inte sträva efter att försöka ge svar på allt utan skall helst av allt få en att ställa frågor - stimulera en nyfikenhet.

Kan ni hjälpa mig? Jag vore oerhört tacksam om jag kunde få några tips på böcker att köpa.

Med vänlig hälsning,
Fredrik
Citera
2009-02-26, 23:10
Medlem
azurwls avatar
Universum i ett nötskal av Stephan Hawking
Citera
2009-02-26, 23:10
Medlem
drvinds avatar
Prenumeration på Forskning & Framsteg?
Citera
2009-02-26, 23:19
Medlem
Dr. Wilys avatar
Fysik i vardagen : 257 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe av Patrick Norqvist och Maria Harin är en trevlig och bildande bok.

Hans-Uno Bengtsson har skrivit många läsvärda och originella populärvetenskapliga böcker; Fysik för fem sinnen - kyssar, vin och älskog ur fysikens perspektiv är en av mina favoriter ur högen.

Göran Grimwall är en annan stor folkbildare på fysikens område. Hans böcker har ofta karaktären av problemsamlingar och innehåller naturvetenskapliga tankenötter. Det verkar som att de flesta av hans böcker har gått ur tryck dock, men om du letar på antikvariat så kanske...
Citera
2009-02-27, 23:30
Medlem
Tenses avatar
Tack alla!

Jag skall titta igenom de flesta av de böcker ni föreslagit på biblioteket imorgon. Underbart att man kan göra så.

Boken Varför är himlen blå? : regnbågar, ekon, stjärnfall, gröna blixtar och andra fenomen av Grimvall var tyvärr "saknad" på mitt bibliotek :/.

Har ni mer tips så får ni gärna säga det!
Citera
2009-02-28, 00:41
Medlem
ap47s avatar
För lite mer astronomi- och filosofirelaterade frågor, fast i hyfsat lättsmält essäform, rekommenderas Peter Nilssons "Stjärnvägar", "Rymdljus" och "Solvindar". Väldigt bra böcker som iallafall gav mig en hel del att fundera över.
Citera
2009-02-28, 01:49
Medlem
Randomizers avatar
Fick läsa denna boken på gymnasiet i samband med Fysik B och tyckte den var underhållande från ett naturvetenskapligt perspektiv

"Stjärnor och äpplen som faller"
av Danielsson, Ulf

http://www.bokus.com/b/9100101389.html%5C
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in