2009-02-26, 22:10
Medlem
Hej!

Ska i dagarna bestämma mig ang hur vårt låneupplägg ska se ut. Lånet är på cirka 1 300 000 kronor. Just nu är den rörliga räntan på vår bank 2,3 % och som jag har förstått det en slags bindningstid på 3 månader. Betyder det att vi inte kan binda lånet till fast ränta förrän just 3 månader har gått!? Eller kan man binda under tiden, innan 3-månadersperioden gått ut!? Snälla hjälp, jag är verkligen kass på det här med lån och ekonomi...

Funderar också på att låta halva lånet vara bundet i 5 år till en ränta på 4,32 % och andra halvan vara rörlig (2,3%) i 3 månader till och därefter ev binda. Binder man 4 år är räntan istället 3,86 %, så vad vore bättre i mitt fall - 4 eller 5 års bindningstid!? Jag uppskattar att vi kommer att bo i lägenheten i cirka 5-6 år, därav en sådan bindningstid.

Ngt annat man ska tänka på när det gäller lån just nu!? Har så ont i huvudet av dessa siffror...så jobbigt att bestämma så mkt själv, ngt ekonomhuvud som har bra tips till en sådan som mig?
Citera
2009-02-26, 22:34
Medlem
keyvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Hej!

Ska i dagarna bestämma mig ang hur vårt låneupplägg ska se ut. Lånet är på cirka 1 300 000 kronor. Just nu är den rörliga räntan på vår bank 2,3 % och som jag har förstått det en slags bindningstid på 3 månader. Betyder det att vi inte kan binda lånet till fast ränta förrän just 3 månader har gått!? Eller kan man binda under tiden, innan 3-månadersperioden gått ut!? Snälla hjälp, jag är verkligen kass på det här med lån och ekonomi...

Funderar också på att låta halva lånet vara bundet i 5 år till en ränta på 4,32 % och andra halvan vara rörlig (2,3%) i 3 månader till och därefter ev binda. Binder man 4 år är räntan istället 3,86 %, så vad vore bättre i mitt fall - 4 eller 5 års bindningstid!? Jag uppskattar att vi kommer att bo i lägenheten i cirka 5-6 år, därav en sådan bindningstid.

Ngt annat man ska tänka på när det gäller lån just nu!? Har så ont i huvudet av dessa siffror...så jobbigt att bestämma så mkt själv, ngt ekonomhuvud som har bra tips till en sådan som mig?

du kan binda lånet när du vill, behöver inte vänta 3 månader.
mitt råd är att vänta kör rörlig ränta, förmodligen kommer de gå ner mer, då kan du binda. vänta till sommaren.
Citera
2009-02-26, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keyvan
mitt råd är att vänta kör rörlig ränta, förmodligen kommer de gå ner mer, då kan du binda. vänta till sommaren.

Tack! Är du säker på det, att man kan binda när man vill? Varför står det då på t.ex. Nordeas hemsida 3 månader 2,3 %, om man ändå inte behöver vänta 3 mån?
Citera
2009-02-26, 22:42
Medlem
Rörlig

Jag har alltid haft rörlig ränta och det har lönat sig.
Gör så att du har rörlig ränta och spara mellanskillnaden upp till den fasta räntan, kanske på bank eller fonder.
Då har du ett kapital att ta av när räntan går upp, eller att du då kan amortera av en del av lånet
Citera
2009-02-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killerdick
Jag har alltid haft rörlig ränta och det har lönat sig.
Gör så att du har rörlig ränta och spara mellanskillnaden upp till den fasta räntan, kanske på bank eller fonder.
Då har du ett kapital att ta av när räntan går upp, eller att du då kan amortera av en del av lånet

Ska nog göra så... för vi förmodar väl inte att räntan en dag plötsligt har höjts drastiskt nu!? Innan man hinner binda!?
Citera
2009-02-26, 23:35
Medlem
keyvans avatar
om de höjs så kommer man märka innan, det är bara att hänga med ekonomin i nyheterna osv.
usa har sänkt styrräntan till 0% och det är inte omöjligt att sverige går i samma spår, tror att det här är bara början av själva "krisen" så någon höjning på räntan kommer man nog inte se på iallfall 2 år skulle jag tro..

någon som håller med?
Citera
2009-02-27, 00:20
Medlem
bernankes avatar
Håll rörligt. I de långa räntorna är höjningar diskonterade, så med stor sannolikhet kommer du inte tjäna någonting på det. Även om räntan sänks ytterligare under året kommer de långa inte alls sänkas i samma grad. Men, om du lever tajt har du ju en försäkring i och med att räntan är fix och gör det lättare att hålla budget. Men har du ett gott ekonomiskt flöde ska du definitivt köra så rörligt som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av keyvan
Nja, stämmer inte riktigt. Visst, du kan binda lånet precis när du vill, men kan få erlägga ränteskillnadsersättning. 3-månadersbindning är precis som vilken bindning som helst.
Citera
2009-02-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Nja, stämmer inte riktigt. Visst, du kan binda lånet precis när du vill, men kan få erlägga ränteskillnadsersättning. 3-månadersbindning är precis som vilken bindning som helst.

Mja, det beror på vilken bank det är. Där jag jobbar kan vi binda upp räntan från en 3-månaders när som helst under pågående ränteperiod. Rse på 3-månaders förekommer hos oss enbart om kunden vill flytta lånen eller rentav lösa dom.
Citera
2009-02-28, 00:29
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruzier
Mja, det beror på vilken bank det är. Där jag jobbar kan vi binda upp räntan från en 3-månaders när som helst under pågående ränteperiod. Rse på 3-månaders förekommer hos oss enbart om kunden vill flytta lånen eller rentav lösa dom.
Jahaja, där ser man. Då kan man konstatera att vi jobbar på olika banker.
Citera
2009-02-28, 11:42
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruzier
Islamic banking?

Då är det inte 3-månadersränta ni har utan o/n-ränta.
Citera
2009-02-28, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Jahaja, där ser man. Då kan man konstatera att vi jobbar på olika banker.

Så trevligt Det har tidigare inte varit aktuellt att överhuvudtaget ta RSE på 3-månadersräntan hos oss, ända tills finanskrisen klev in och gjorde att nivåerna på 3-månadersräntan pendlade friskare än en berg-och-dalbana. Anyhow, rse kommer således alltså enbart på tal om man av en eller annan anledning vill flytta lånen från oss.
Citera
2009-02-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Islamic banking?

Då är det inte 3-månadersränta ni har utan o/n-ränta.

Då ska jag springa upp till privatmarknadschefen och säga att han har fel. Nej, vi har 3-månaders bunden ränta. Men denna har tidigare felaktigt varit omnämnd som en rörlig ränta och skillnaderna mellan två ränteperioder har historiskt sett varit väldigt små, varför vi tidigare inte har tagit ut någon RSE på denna. Dagsläget är ganska annorlunda och de senaste tre-fyra månaderna har denna ränta sjunkit typ 400 punkter - varför RSE har varit blivit aktuellt i allra högsta grad. Dock så väljer vi inte att ta ut denna räntekostnad om kund väljer att binda om till längre period, utan som tidigare nämnt, enbart om denne väljer att lösa lånen från oss.

Sen har jag förstått på tidigare talare, att detta uppenbarligen skiljer sig mellan olika banker - och det skulle lika gärna kunna vara som så att vi är de enda som gör på detta viset, men det håller jag osagt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in