Citat:
Ursprungligen postat av
dawatt
Jag är medveten om att tråden kanske inte passar perfekt in under matlagning, men jag vet inte vart jag ska lägga den annars. Mod får gärna flytta.
I dessa tider när det ofta pratas om att våra sjöar och hav blir utfiskade, speciellt torsken har det ju pratats mycket om. Varför odlas det inte mer fisk?
Jag kan bara komma på en fisk som odlas i stora kvantiteter och det är lax. Är det jag som är helt bakom flötet och inte har uppmärksammat någon annan? Eller finns det någon annan förklaring?
Varför odlas inte torsk, som det är så mycket snack om att den håller på att utrotas? Förökar dom sig inte i fångenskap? Om dom inte har gjort det vid försök, hur har deras "fångenskap" sett ut? Lax vet jag att det odlas i stora pooler, hade en bekant en gång i tiden som arbetade på ett sådant ställe. Om nu torsken är så viktig, varför inte försöka göra konstgjorda "sjöar" som dom kanske har lättare att föröka sig i?
Vart ett längre inlägg än jag tänkt, men jag är tacksam för svar!
Tjenis!
Nja! det är mer än Lax som odlas.
Här i Skåne där jag bor så odlas det även typ Ål, ja det är en mal och är in i helvete så god.
Det odlar även i stor skall Rödstrimma, Svart Rödstrimma, Clarias.
Alla dessa är suveräna att äta, det lovar jag.
Alla dessa säljs av Ica, Coop osv.
Jag vet inte om man kan skriva ut vad företaget het utan det betraktas som reklam.
Men hur som helst så är det kompisar till mig som har en gård i mina trakter.
Rullkragen