• 1
  • 2
2009-02-27, 22:54
Medlem
dawatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton

Vad ska detta inlägg betyda? Inlägg med enbart en smiley känns dessutom totalt meningslösa. Är det roligt att det var just på Åland, eller vad?!

Förstår att det kanske inte är ekonomisk hållbart, men det att dom skulle sprida sjukdomar försvinner ju åtminstone med det sättet.
Citera
2009-02-28, 08:58
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dawatt
Vad ska detta inlägg betyda? Inlägg med enbart en smiley känns dessutom totalt meningslösa. Är det roligt att det var just på Åland, eller vad?!

Förstår att det kanske inte är ekonomisk hållbart, men det att dom skulle sprida sjukdomar försvinner ju åtminstone med det sättet.
Jag tycker att det var roligt, för att du förutsatte att folk inte hört talats om Åland
Citera
2020-03-05, 21:22
Medlem
TuffRobbans avatar
Sökte efter laxtrådar och tror att denna passar bäst. Hade jag skapat en tråd skulle jag förmodligen kallat den "Den stora tråden om lax: vad är rätt vad är fel?". Kan Flashback männen skapa en sådan viktig samlingstråd?

Är själv inte fiskare och inte heller köksmästare. Har inte heller aldrig fått äran att besöka och smaka på vildlax. Anledningen av mitt inlägg är att jag en kväll i Stockholm 1999 kanske råkade hamna granne vid bardisken med en ilsken köksmästare som uttryckte med stor integritet "De vill att jag ska jobba med odlad lax!!! Aldrig i livet!!!"
Har aldrig glömt det helt enkelt och respekterar faktum att det är viktigt att åtminstone veta det rätta innan man blir billig. Är fransman, bor i Frankrike och sedan dess skäms jag varje gång som jag ibland köper skitlax, samt känner förakt och håller tyst då andra pratar om lax.

Vad ska man veta? I vilka delar av världen simmar laxar? Vad är den enda rätta lax smak upplevelsen? Vad är sanningen?
Citera
2020-03-07, 19:42
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dawatt
Jag är medveten om att tråden kanske inte passar perfekt in under matlagning, men jag vet inte vart jag ska lägga den annars. Mod får gärna flytta.

I dessa tider när det ofta pratas om att våra sjöar och hav blir utfiskade, speciellt torsken har det ju pratats mycket om. Varför odlas det inte mer fisk?

Jag kan bara komma på en fisk som odlas i stora kvantiteter och det är lax. Är det jag som är helt bakom flötet och inte har uppmärksammat någon annan? Eller finns det någon annan förklaring?

Varför odlas inte torsk, som det är så mycket snack om att den håller på att utrotas? Förökar dom sig inte i fångenskap? Om dom inte har gjort det vid försök, hur har deras "fångenskap" sett ut? Lax vet jag att det odlas i stora pooler, hade en bekant en gång i tiden som arbetade på ett sådant ställe. Om nu torsken är så viktig, varför inte försöka göra konstgjorda "sjöar" som dom kanske har lättare att föröka sig i?

Vart ett längre inlägg än jag tänkt, men jag är tacksam för svar!

Tjenis!

Nja! det är mer än Lax som odlas.
Här i Skåne där jag bor så odlas det även typ Ål, ja det är en mal och är in i helvete så god.
Det odlar även i stor skall Rödstrimma, Svart Rödstrimma, Clarias.

Alla dessa är suveräna att äta, det lovar jag.

Alla dessa säljs av Ica, Coop osv.

Jag vet inte om man kan skriva ut vad företaget het utan det betraktas som reklam.
Men hur som helst så är det kompisar till mig som har en gård i mina trakter.

Rullkragen
Citera
2020-03-07, 21:35
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban
Sökte efter laxtrådar och tror att denna passar bäst. Hade jag skapat en tråd skulle jag förmodligen kallat den "Den stora tråden om lax: vad är rätt vad är fel?". Kan Flashback männen skapa en sådan viktig samlingstråd?

Är själv inte fiskare och inte heller köksmästare. Har inte heller aldrig fått äran att besöka och smaka på vildlax. Anledningen av mitt inlägg är att jag en kväll i Stockholm 1999 kanske råkade hamna granne vid bardisken med en ilsken köksmästare som uttryckte med stor integritet "De vill att jag ska jobba med odlad lax!!! Aldrig i livet!!!"
Har aldrig glömt det helt enkelt och respekterar faktum att det är viktigt att åtminstone veta det rätta innan man blir billig. Är fransman, bor i Frankrike och sedan dess skäms jag varje gång som jag ibland köper skitlax, samt känner förakt och håller tyst då andra pratar om lax.

Vad ska man veta? I vilka delar av världen simmar laxar? Vad är den enda rätta lax smak upplevelsen? Vad är sanningen?

Du kan googla "vildfångad lax" och bilda dig en egen uppfattning. Det är inte helt lätt.
Citera
2020-03-08, 08:13
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du kan googla "vildfångad lax" och bilda dig en egen uppfattning. Det är inte helt lätt.

Jo, fast jag har själv aldrig ätit (tror jag) den finaste vildlaxen såjag undrar mest hur stor skillnaden är.
Citera
2020-03-08, 08:45
Medlem
Vildfångad lax är så mycket godare.

Odlad fisk och då speciellt lax har en enorm miljöpåverkan. Personligen undviker jag odlad lax av den anledningen att det krävs mellan 4-5 kg annan fisk för att få 1 kg odlad lax.
Idag rovfiskas haven för att tillverka fiskpellets som används både för fiskodling men även för att föda upp kycklingar.
Effekten av detta rovfiske kan vi ta i en annan tråd.
Citera
2020-03-08, 09:18
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban
Jo, fast jag har själv aldrig ätit (tror jag) den finaste vildlaxen såjag undrar mest hur stor skillnaden är.

Utan att överdriva är det skillnad som mellan natt och dag.
Citera
2020-03-09, 11:10
Medlem
TuffRobbans avatar
Men för någon som vet, måste den fiskas själv i Skottland, Alaska eller Norge för att man ska få den rätta smakupplevelsen eller kan den rätta vildlaxen hittas i till exempel Söderhallarna eller till och med klara av flygexport?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in