• 1
  • 2
2009-03-02, 14:22
Medlem
DenGrönes avatar
Använd Ubuntueee eller Easypeasy som det heter nu. Bara ett namn byte och uppdatering.

Jag har en Asus EEE 900 och allt funkar efter installattionen. Visa nätverks krypteringar kan vara att knepiga att koppla upp sig på eller att hitta. Men Easypeasy funkar super bra för mig. Jag kommer åt dom nätverken och routerar jag haft att göra med förtillfället, netgear och belkin. På min netgear router var jag tvungen att byta till 128 bits WEP istället för 64 bitar som funkade bättre för min kompis med Vista. Men det är OT.

När du känner dig lite mer hemma i linux så är det lätt att byta nätverks hanterare. Det finns en uppsjö av program för allt möjligt. Som du sen kanske kommer gilla bättre än det redan förvalda.

Såg att nån redan postat guide för hur man installerar annars kan du kolla easypeasy's forum. Har du en annan dator som kan använda för att förbredda ett usb minne med? Då går allt som allt på cirkus 40 minuter sen har du en fungerande dator du kommer älska.

http://www.geteasypeasy.com/
Citera
2009-04-03, 14:42
Medlem
Imass avatar
Om du behöver en cdromläsare så finns det att koppla in till Asusen.
Citera
2009-04-04, 00:29
Medlem
ja, folk var tydligen snabba på att döma... men tyvärr är ju läget som sådant att windows är ett fördummande operativsystem - det gör allting åt dig... kommer säkert ge sig i lag med apb installera loggfiler som skickas direkt till dem... skulle inte förvåna mig. fan.
tillbaka till ämnet...
som tidigare nämnts: har du xandros-systemet (vilket följer med datorn), byt gärna till easy peasy 1.0 och häng på http://forums.geteasypeasy.com/
det kan vara bra att finjustera datorn lite och det finns how-to:s om hur du t ex får igång webcamen med bara något klick...
vill du fortfarande använda xandros, klicka på fliken "internet" och sen på "trådlöst nätverk"... jag har för mig att, när du anslutit, kan du högerklicka på nätverket och typ välja "default"... dock tyckte jag att detta var enklare i easy peasy... vilket kanske berodde på att jag använt ubuntu innan... men som sagt: http://forums.geteasypeasy.com/
go for it
Citera
2009-04-04, 22:04
Medlem
Howlin Albins avatar
Linux kan te sig skrämmande för en nybörjare och tillika windows-van!
Men lugn, alla terminaler och kopierande och klistrande av kommandon är helt ofarligt! Ger du det en chans, kommer du upptäcka att det är ett mycket bra sätt att hantera sin dator på!

Windows sköter allt åt dig, vare sig du vill det eller inte, utan att du själv behöver göra annat än att peka och klicka.

Linux däremot låter dig välja själv! Linux kan du anpassa, ner i minsta detalj! Om du vill, annars kör du bara med det vanliga standardutförandet.

Men ge inte upp! Se dig om i linux-världen och läs några nybörjarguider så får du snart lite mer inblick i vad det handlar om. Du kommer inte bli besviken och du kommer kunna effektivisera ditt datoranvändande nått aldeles otroligt!

Så, som svar på din fråga; googla!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in