2009-03-04, 13:25
Medlem
Bakteriens avatar
Dom låter en hel del under en dag
Citera
2009-03-07, 23:00
Medlem
rosa_humlas avatar
De ska inte ha sand på botten, och heller inte sandpapper på pinnarna.
Kika in på http://www.undulatportalen.se/myter.html för mer info och på http://www.undulatportalen.se/fakta.htm innan du skaffar dunisar.

Lycka till!
Citera
2009-03-08, 17:31
Medlem
NEj inga erfarna undulatfolk här märker jag

Precis som människor är inte alla undulater lika gaphalisga o dylikt.

Honor är mer tystlåtna, de gillar att knaga, och leker oftast inte med speglar

hanar har förmåga att fjanta sig med spegeln om man skämmer bort dem med den.

Se till att köpa en stor bur... ha pinnar i buren som du plockat i skogen.. sen ha några pinnar utanför buren också så det kan sitta och vila på dem när det är ute..fåglar gillar egentligen inte att sitta på "galler" de vill sitta på pinnar som sina förfäder alltid gjort..

Mat uppe på buren kan vara att rekomendera också.. då de blir lättare för dem att äta eftersom de lättare kan ha uppsikt från faror.

vi har haft x antal unulater och vi måste köpa en ny varje gång de dör eftersom det blir så tyst i hemmet... skönt att ha nån att prata med

våran undulat är jämt ute förutom när han sover, han får panik inne i buren på dagarna....

om du låter de vara instängde för länge finns risk att de blir som jag säger "deprimerade" och vill inte göra nåt annat än att sitta i buren och glo..
tyvärr verkar det som de flesta som köper fåglar låter de sitta instänga i den där förbannade buren..

att det väsnas en del är bara roligt, på sommaren blir det ljust tidigt då kan de vråla ibland när de hör fåglar utanför, på vintern "sitter de o drar sig på pinnen" till 9 ibland

har du en bra bur också kommer de spändera mestadels av tiden på den då kan man lägga nån genomskinlig plast under buren får att det inte ska bli bajs på golv eller matta.

detta är mina erfarenheter av undulater i allafall
Citera
2009-03-08, 20:44
Medlem
gnaga* ska det stå på knaga
Citera
2009-03-09, 20:44
Medlem
Svidmyras avatar
Friska undulater tjafsar i stort sett hela dagarna. Efter ett tag hör man dem inte längre.

De tappar en del dun som far omkring överallt tillsammans med fröskal, fjäderdamm och småskräp... Gillar man att städa ska man absolut skaffa undulater!

Undulater gillar att flyga omkring fritt i rummen. Då passar de på att skita ner och pilla sönder tapeter, krukväxter och annat. Ibland flyger de rakt in i ett fönster och dör.

Undulater ska vara MÅNGA! I likhet med flertalet australiska papegoj- och parakitfåglar bildar de enorma flockar i det vilda, ibland på flera hundra individer.

Jag tycker att det är trevligt med andras undulater men kommer aldrig i livet skaffa egna igen!
Citera
2009-03-23, 21:02
Medlem
rosa_humlas avatar
Många känner inte till de djurskyddslagar som gäller för burfåglar och undulater i det här fallet. Här följer en kort resumé. För de fullständiga texterna besök: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurv...180008406.html samt hela lagtexten gällande smådjur, L80 http://www.sjv.se/download/18.b1bed2...FS_2005-08.pdf

Djurskyddsmyndigheten har försvunnit och istället har jordbruksverket tagit över deras ansvar. Det är deras lagtexter om burfågelhållning det är länkat till ovan.

Undulaten är ett flockdjur
Undulater ska inte hållas ensamma, utan minst två och två. Det står i lagen att de kan hållas ensamma om man som människa klarar av att ersätta en vän, d.v.s. umgås med den hela dygnet. Det är inte praktiskt möjligt, alltså måste man hålla minst två. Undulater är flockdjur och vantrivs därför mycket om de är ensamma.
Citera
2009-03-24, 12:23
Medlem
Synergys avatar
Jag växte upp med undulater och har ett särskilt starkt minne av dom: De är förjävla känsliga.

Öppnar du fönstrena så det blir lite drag så kan det mycket väl ta död på dom.

De klarar inte kyla och drag för fem öre. Vet inte riktigt vad det är med stackarna, men en gång hittade syrran en undulat stendöd på golvet utan någon synbar orsak. Fortfarande ett mysterium.

De är ganska pratglada dessutom och kvittrar och har sig. Lägger man över en handduk på buren så tror de att det är natt och blir knäpptysta.

De skall dessutom helst ha en partner så de slipper vara ensamma. Fan när jag tänker efter känns det nästan som dom kan dö av ensamhet också

De smutsar ner en del och det ligger alltid skräp runtomkring buren och man måste städa buren ofta.

Förutom att de verkar så känsliga så är dom väldigt trevliga och mysiga. Sociala som verkar gilla mys och kel.
Citera
2009-03-24, 17:08
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
man har alltid sand i botten på fågelburar ,jag tror att fåglarna äter av den också.

Min har ingen sand, utan tidning i botten.
Och han lever ännu....

En är lättare att tämja än två, då de skiter i dig när de får sällskap.
Trevliga små kryp om man tar sig tid med dem.

Edit: Och han är inte känslig ett skit.
Sätter ut buren på sommrarna så att han kan snacka med de vilda pjoddarna.
Citera
2009-04-27, 00:30
Medlem
Jag hade EN undulat när jag var liten. Den gick det ingen nöd på. Min undulat var en blå hane och blev 14 år. Den var rätt så tyst av sig vad jag kan minnas. Min undulat gillade att käka frukt så den brukade sitta på min axel eller i mitt hår och dela en banan eller ett äpple med mig. Efter 7 år så blev den lite lat av sig och flög sällan. Istället brukade den knata runt på golvet och när jag lämnade rummet så följde den efter mig som en hund. Undulatben är inte så långa så det var lätt att springa ifrån den, men hittade mig alltid.

Miin undulat kunde även prata.
Citera
2009-04-27, 14:26
Medlem
Talltitas avatar
Hade 2 st undulater förr, trevliga och relativt lättskötta. Men gör inte om mitt misstag... efter att ha städat lämnade jag buren tillfälligt med fåglarna i ovanpå en byrå och gick ut för att göra något snabbt ärende.

När jag kom hem efter 5 minuter var mina fåglar ett minne blott... min feta katt hade kommit hem och hoppat in genom det öppna fönstret, det första han fick syn på var ju förstås buren med två små läckerbitar i, helt obevakad!
Kattfan hoppade upp, baxade ner buren så den föll upp och ner på golvet och lirkade upp dörren...

Jag kom hem till en tom bur och en ännu fetare katt
Citera
2009-04-27, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amaranth
Jag har fått på tankarna att skaffa undulater. Är det nån som haft undulater själv och vet ungefär hur mycket de väsnas? Hade tänkt ha två.

Jag hade tänkt låta dem flyga fritt i lägenheten större delen av deras vakna tid. Men vet inte riktigt hur det funkar med skit och så. Blir det mycket att plocka efter? Lär dom sig att skita i buren kanske? Eller räcker det att man sätter ut några pinnar med nån sorts form av låda under?

Tack!

Kör inte på undulater,tråkigt och ..............
Citera
2010-04-27, 00:05
Medlem
Meropes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
man har alltid sand i botten på fågelburar ,jag tror att fåglarna äter av den också.
Papegojfåglar ska ALDRIG ha sand. De kan samlas i tarmarna och det är livsfarligt.
Höns har det för det har inte tillräckligt musklad mage för att smälta födan, så de äter grus för att hjälpa matsmältningen. Detta gäller alltså inte undulater.
De ska ha tidningspapper (inte längre farligt då trycksvärtan inte innehåller bly nu längre). De uppskattar också lite torra löv, hö och gräs på botten.

OT: jag har två undulater som är väldigt tama och bor fritt i lägenheten. De är väldigt "med" i mitt vardagsliv: hjälper mig skriva sms, sitter på datorn (skoj att jaga fingrarna när man skriver), knatar runt på golvet, hjälper mig borsta tänderna, badar i diskhon, klättrar på mig, kommer när man ropar (ja - de kan lära sig komma till en på kommando) etc etc.

Får man undulater tama är dom väldigt trevliga och underhållande husdjur.
Senast redigerad av Merope 2010-04-27 kl. 00:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in