2009-02-26, 13:58
Medlem
Tjo!

Jag tänkte uppvakta den finaste killen i världen med en riktigt mysig frukost på sängen, och lite senare mot eftermiddagen/kvällen följer en härlig middag..
Några förslag på maträtter osv? Jag har riktigt kass fantasi
Citera
2009-02-26, 14:03
Medlem
Frukosten: Äggröra+bacon, amerikanska pannkakor, våfflor, kaffe, färska frallor...

Middag: Risotto + basilikafyllda kycklingfiléer, helstekt oxfilé m potatisgratäng.... ankfilé m palsternackspuré....

Vilken dag ska jag boka in?
Senast redigerad av LukeSthlm 2009-02-26 kl. 14:04. Anledning: glömde tillägg..
Citera
2009-02-26, 14:05
Bannlyst
Oxfilé och potatis, kan lägga till lite pastasallad också. Tårta passar perfekt till efterrätt. Ta en del vin också som kan smaka gott till maten.
Citera
2009-02-26, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeSthlm
Frukosten: Äggröra+bacon, amerikanska pannkakor, våfflor, kaffe, färska frallor...

Middag: Risotto + basilikafyllda kycklingfiléer, helstekt oxfilé m potatisgratäng.... ankfilé m palsternackspuré....

Vilken dag ska jag boka in?

Låter kanonbra, du har inte något utmärkt recept på lager för dessa förslag också? ;D
Citera
2009-02-26, 14:32
Medlem
blåljuss avatar
Come naked, bring beer. Nuff' said.
Citera
2009-02-26, 15:13
Medlem
Snövits avatar
Ni ska ju ha en romantisk frukost inte en jättebakisfrukost så jag tycker du ska välja lite mindre stabbig mat.Baka eget bröd och ha en god ost och någon delikatesskinka eller korv, ställ fram det och även paprika eller gurka. Till det fixar du färskpressad apelsinjuice, kaffe eller the.

Sen tycker jag också att du gör en liten fruksallad som du toppar med vanlijkesella och hackade hasselnötter.

Citat:
Kuvertbröd
2 dl vatten(30 grader), 25 g jäst jobbas ihop . Tillsätt 5,5 dl vetemjöl, 0,5 dl olivolja, arbeta tio minuter. tillsätt 2 tsk salt och utvälda kryddor.(exempelvis, fänkålsfrö, kummin…)

jäs över natten i kylskåpet. Ta fram på morgonen forma bullar och grädda 20-30 minuter eller tills de fått fin färg i 200-220 grader.

Man kan också pensla bullarna med ägg och ha på frön.
Citera
2009-02-26, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av superkid
Oxfilé och potatis, kan lägga till lite pastasallad också. Tårta passar perfekt till efterrätt. Ta en del vin också som kan smaka gott till maten.

Väljer du detta tips visar du, jag har ingen fantasi så därför gör jag samma sak som alla andra...
Citera
2009-02-26, 17:24
Medlem
Tjohildas avatar
Hm, nu är det ju inte säsong så det kan bli dyrt, men champagne och chokladdoppade jordgubbar är ju inte fel (även om vinsnobbarna här i forumet förkastar jordgubbar till skumpa).

Å andra sidan kan du byta ut jordgubbarna mot Physalis, de där små gula frukterna med ett tunt hölje. Smält mörk blockchoklad i vattenbad, vrid upp "höljena" på frukten, funkar som handtag, och doppa sedan frukten försiktigt i chokladen och lägg på smörpapper. Ställ kallt.

Eller kanske nybakad scones med jordgubbssylt och vispgrädde vore nåt, ihop med en kopp fint te? Sen kan du ju råka spilla på dig lite vilket kan leda till diverse skojsigheter i sängen...
Citera
2009-02-26, 17:36
Medlem
Gautamas avatar
Sushi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in