Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Precis. Du utför en handling för att andra ska få det bra. Men VARFÖR gör du det? Det kan man ju självfallet inte veta, men mycket ligger i grund att du själv känner att du bidragit med något gott - vilket leder till inre lycka av något slag. Jag har svårt att tro att det finns "fullt hjärtesinnade" människor där ute, isånafall är det väldigt få av dem.
Det där kan man ta hur långt som helst. Till exempel, VARFÖR vill du känna att du bidragit med något gott? Det kan man inte heller veta, men eftersom vi är sociala varelser känns det troligt att du gör det för andras skull. Jag har själv svårt att tro att det finns onda varelser där ute, det vill säga att jag tror att en person gör det den tror är det bästa att göra för en person i den situation som den personen befinner sig i här och nu, oavsett om det är något som personen gör för någon annans skull eller för dess egen skull.
Men, det blir en fråga om medvetenhet. Så länge man talar om det omedvetna, att en person kanske har dolda motiv som den själv inte vet om, så har man ingen aning om varför den gör som den gör. Man kan se det från ett utanförperspektiv, och säga åt personen varför den gör som den gör, men det kan man inte veta säkert. Man får kanske lära känna personen, gör fältarbete, och förstå varför personen gör som den gör. Men egentligen får man nog lita på att personen själv vet varför den gör som den gör, och då får man gå på det medvetna, det personen själv tror är orsaken till varför den gör som den gör.
Och går man på det medvetna, då blir det samma sak som med godhet kontra ondska, att man får gå på syftet bakom handlingen istället för konsekvenserna bakom handlingen. För konsekvenserna kan man inte veta förrän efterhand, så en osjälvisk handling kan få själviska konsekvenser lika mycket som en självisk handling kan få osjälviska konsekvenser.
Om man ser på syftet bakom en handling, då blir det samma sak som Buddha menade angående upplysning, att det är bra för andra att man själv blir upplyst. Man är inte ensam, och kan man visa andra vilken som är rätt väg att gå så har man gjort en god gärning. Och enda sättet att visa det är att ha goda syften bakom sina handlingar, att vara medveten om sina handlingar. Först då kan man säga att man gjort en osjälvisk handling.