Citat:
Ursprungligen postat av br0ttaren
Var hittar jag ett access control program som mer eller mindre låser datorn.
Funktioner som är önskvärda:
Begränsar användandet av Cd/DVD-ROM, externa hårddiskar
Skyddar ändringar av olika Windows inställningar.
Begränsande av använding av programvara.
Lösenords skyddar och gömmer filer och mappar.
Lösenords skyddar körning och borttagning mot sig själv (man ska inte kunna ta väck programmet hur som)
Skyddar mot att andra tar bort, ändrar namn, flyttar eller ändrar viktiga filer.
Bör fungera under Windows Safe Mode
Och det ska köras på ett NTFS system.
Kör du Vista Ultimate/business eller XP Pro så använd gpedit.msc
För att ställa in vad som inte ska tillåtas.
Neka sen användare som ska vara undantagna från policyn läs-rättigheter till mappen C:Windows/System32Group\Policy, se också till att användare inte kan ta bort sina egna läs-rättigheter till mappen.
Viktigt, vill du ändra din policy igen, måste du tillfälligt ge dig själv läs-rättigheter till mappen ovan.
för att förhindra att någon raderar dina filer, så använd NTFS-inbyggda behörighetssystem, det låter dig bestämma ganska precis vad användaren får och inte får göra.
(säkerhetsinställningarna syns inte om du inte har slagit av förenklad fildelning i utforskaren, kör du home, måste du boota om datorn i felsäkert läge för att kunna ändra rättigheterna, eller alternativt krångla med cacls -men hur man gör det får du googla efter själv.)
Citat:
Ursprungligen postat av br0ttaren
Och sen skulle en ip-adress "sköld" inte vara helt fel i de här dagarna. Någon som har en ide? som inte innebär att jag kopplar upp mig mot andra.
Tack på förhand.
Personligen är jag väldigt tveksam till diverse olika IP-blockers, eftersom t ex apb bara kan ladda ner programmet och kolla vilka ip-adresser som är blockerade och annars byta, men men, det är jag det, hursomhelst googla på peerguardian