Citat:
Ursprungligen postat av
EnJobbigJavel
Jag förstår och det kan mycket väl vara så att du är en vinnare just nu, och vem vet, kanske t o m i framtiden. Själv är jag totalt omotiverad att slita och svettas och kämpa. Varnade redan när jag var 12 år gammal för vad jag än idag tror komma skall, en total kollaps, och jag kan ännu inte tänka mig något annat än att den kommer.
Total kollaps för vad?
Total total kollaps i hela ekonomin/samhället så spelar det väl inte så stor roll om du har något lån eller inte.
Om vi bara pratar bopriser, så är det väl en kalkylerad risk. Kan väl gå ner, men inflationen går också upp. Hyrorna kan också gå upp väldigt mycket. Oavsett vad lägenheten är värd så är ju mitt lån detsamma. Jag tycker inte min månadskostnad har ändrats särskilt mycket, kanske 2-3000 om man räknar lån+avgift, och då har jag ändå ett lån på nästan 3 miljoner. Min månadskostnad minskar också varje månad, gissar på att hyran har gått upp en del där jag bodde. Visst, jag hyrde en stor trea på ett fint ställe och ganska centralt (Uppsala). Bostadsrätten jag bor i är dock mer central, större, och i min mening, finare än hyresrätten. Målar man på en vägg så behöver man inte oroa sig. Borra i väggen, inga problem. Ungen repar golvet, inte heller hela världen (ok jag blir ju inte glad men det är ju mitt golv i alla fall).
Men såklart, i vissa städer kanske det är mer ekonomiskt att hyra. Men att min månadskostnad minskar i takt med att min lön ökar varje år känns ganska trevligt. Första åren kan väl dock vara lite hårt för vissa kan jag tänka mig.