2009-02-25, 21:01
Medlem
Hej

Laddade ner senaste Kubuntu och brände på skiva. Installerade och starta. Inga problem.
Men när jag aktiverade visuella effekter (Systeminställningar -> Skrivbord) så blev skärmen helt svart, men man ser fortfarande muspekaren. Provade att starta om och då var skärmen tillbaka tills jag loggat in. Då blev den svart igen.

Har provat att installera om Kubuntu och då funkar det igen tills jag aktiverar visuella effekter.

Försökte mig på det som står här: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1006212
Men får bara meddelandet om att det inte går att spara.

Någon som kan hjälpa mig?

Datorspecifikationer

Processor: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+, MMX, 3DNow (2 CPUs), ~3.11GHz
Memory: 4096MB RAM Kingston/A-Data PC6400
Video Card: Sapphire Radeon HD 4850
Motherboard: Biostar MCP6P M2+

Tack på förhand

Edit:

Kan tillägga att jag aldrig använt linux tidigare.
Senast redigerad av LarryXz 2009-02-25 kl. 21:05.
Citera
2009-02-25, 21:34
Medlem
Stuuuuutes avatar
Prova restarta X.

CTRL + ALT + Backspace
Citera
2009-02-25, 21:51
Medlem
Testade det men det funkade inte. Loginskärmen kommer upp och jag loggar in och skärmen blir svart.
Citera
2009-02-25, 23:54
Medlem
Antagligen har du inte de proprietära ATI-drivrutinerna installerade. Jag vet tyvärr inte hur du får ner dom på lättast sätt till ubuntu, förhoppningsvis vet någon annan det
Citera
2009-03-01, 00:49
Medlem
även jag drabbades av samma fenomen
min är en eepc med nvidia
Citera
2009-03-01, 14:47
Medlem
BRFs avatar
Prova att gå in på grafikkortstillverkarens sida, klicka er vidare till drives och hitta ert kort. De kort jag stött på har haft Linuxstöd. Tanka hem filen, chmodda om den till a+x eller 777 (chmod 777 FILNAMN) och exikvera den som sudo (sudo ./FILNAMN). Prova sen att använda de visuella effekterna.
Citera
2009-03-01, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LarryXz
Hej

Laddade ner senaste Kubuntu och brände på skiva. Installerade och starta. Inga problem.
Men när jag aktiverade visuella effekter (Systeminställningar -> Skrivbord) så blev skärmen helt svart, men man ser fortfarande muspekaren. Provade att starta om och då var skärmen tillbaka tills jag loggat in. Då blev den svart igen.

Har provat att installera om Kubuntu och då funkar det igen tills jag aktiverar visuella effekter.

Försökte mig på det som står här: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1006212
Men får bara meddelandet om att det inte går att spara.

Någon som kan hjälpa mig?

Datorspecifikationer

Processor: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+, MMX, 3DNow (2 CPUs), ~3.11GHz
Memory: 4096MB RAM Kingston/A-Data PC6400
Video Card: Sapphire Radeon HD 4850
Motherboard: Biostar MCP6P M2+

Tack på förhand

Edit:

Kan tillägga att jag aldrig använt linux tidigare.

Ett tips, du behöver inte installera om Kubuntu, då du får detta problemet.
Ännu lättare är att göra en konsol-login och raderar KDE's konfigurationsfiler, så skapas det nya nästa gång du loggar in.

Sen är det väl KDE4.2?
Alla kosmetiska saker funkar inte ännu, lite buggar här och där.
Citera
2009-03-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Ett tips, du behöver inte installera om Kubuntu, då du får detta problemet.
Ännu lättare är att göra en konsol-login och raderar KDE's konfigurationsfiler, så skapas det nya nästa gång du loggar in.

Sen är det väl KDE4.2?
Alla kosmetiska saker funkar inte ännu, lite buggar här och där.

Hur raderar jag konfigurationsfilerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in