2009-02-25, 17:54
Medlem
elmaco-tacos avatar
Hej, läste förut i illustrerad vetenskap att de har kommit på ett sätt att skicka energi genom luften från ett ställe till ett annat, tror de gjorde de mellan två öar. och detta gav mig en idé skulle man teoretiskt i framtiden om de har utvecklat denna teknik så man kan skicka mycket större avstånd kunna,
låt oss säga att vi har ett kärnkraft verk som producerar el sedan så skickar de ut elen i luften och så har man byggt bilar som kan ta upp denna el som de gjorde mellan öarna och på så sätt så skulle man slippa tanka utan det görs automatiskt vid behov och fler skulle köra elbilar ( om de är relativt billiga ) så skulle detta gå att genomföra? några hål i min idé? dåliga bra saker?

hoppas ni förstår hur jag menar annars kan jag försöka att förklara en gång till
Citera
2009-02-25, 18:36
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmaco-taco
håll dig till topic tack.
haha. bra där. för att förtydliga hans OT så borde du nog förtydliga iaf vilken artikel det talas om. det är väldigt svårt att 'gissa' sig till ett 'sätt att överföra energi' då det i stort sätt bara kan vara en bättre typ av kabel. bra initiativ dock, världen behöver lekmän som diskuterar energi.
Citera
2009-02-25, 18:38
Medlem
elmaco-tacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
haha. bra där. för att förtydliga hans OT så borde du nog förtydliga iaf vilken artikel det talas om. det är väldigt svårt att 'gissa' sig till ett 'sätt att överföra energi' då det i stort sätt bara kan vara en bättre typ av kabel. bra initiativ dock, världen behöver lekmän som diskuterar energi.
Borde ha letat upp artikeln innan jag gjorde tråden så ska försöka leta efter den, men det var inte med hjälp utav en kabel utan jag har för mig att allt var trådlöst, som om det var en station på ena ön som skickade energi och den andra stationen tog upp energin som den andra skickade
ska leta efter artikeln
Citera
2009-02-25, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmaco-taco
Hej, läste förut i illustrerad vetenskap att de har kommit på ett sätt att skicka energi genom luften från ett ställe till ett annat, tror de gjorde de mellan två öar. och detta gav mig en idé skulle man teoretiskt i framtiden om de har utvecklat denna teknik så man kan skicka mycket större avstånd kunna,
låt oss säga att vi har ett kärnkraft verk som producerar el sedan så skickar de ut elen i luften och så har man byggt bilar som kan ta upp denna el som de gjorde mellan öarna och på så sätt så skulle man slippa tanka utan det görs automatiskt vid behov och fler skulle köra elbilar ( om de är relativt billiga ) så skulle detta gå att genomföra? några hål i min idé? dåliga bra saker?

hoppas ni förstår hur jag menar annars kan jag försöka att förklara en gång till
Det finns en del grejer som utnytjar trådlös överföring av eletricitet (tekniskt sett är det fel att säga så men i praktiken är det rätt typ så snälla hoppa inte på mig), till exempel har jag sett ljusslingor med dioder som inte behöver kopplas till väggen. Gemensamt för alla dessa är induktion. Du skapar antingen ett magnetfält (till exempel eltandborstar) eller radiovågor (till exempel den där diodslingan). Problemet är att verkningsgraden är låg av flera anledningar. Främst för att radiovågorna sprids och tappar väldigt mycket intensitet på längre avstånd vilket leder till att du måste skicka ut väldigt hög effekt för att få ut nåt nyttigt alls i andra ändan. Detta är väldig slöseri med energi för att inte tala om farligt för allt levande.
Citera
2009-02-25, 18:45
Medlem
elmaco-tacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Det finns en del grejer som utnytjar trådlös överföring av eletricitet (tekniskt sett är det fel att säga så men i praktiken är det rätt typ så snälla hoppa inte på mig), till exempel har jag sett ljusslingor med dioder som inte behöver kopplas till väggen. Gemensamt för alla dessa är induktion. Du skapar antingen ett magnetfält (till exempel eltandborstar) eller radiovågor (till exempel den där diodslingan). Problemet är att verkningsgraden är låg av flera anledningar. Främst för att radiovågorna sprids och tappar väldigt mycket intensitet på längre avstånd vilket leder till att du måste skicka ut väldigt hög effekt för att få ut nåt nyttigt alls i andra ändan. Detta är väldig slöseri med energi för att inte tala om farligt för allt levande.
ahh aja det var en bra idé tills den sprack tack för ditt svar

och appe- jag hittade tyvvär inte artikeln
Citera
2009-02-25, 18:51
Medlem
http://www.illvet.se/polopoly.jsp?a=1218&id=9867

Var det denna?
Citera
2009-02-25, 18:52
Medlem
elmaco-tacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptenbulldog
http://www.illvet.se/polopoly.jsp?a=1218&id=9867

Var det denna?
det där kan ha vart en del av den minns inte riktigt men artikeln var längre kanske lite mindre än en halv sida
Citera
2009-02-25, 19:13
Medlem
Jomazis avatar
http://arxiv.org/ftp/physics/papers/0611/0611063.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av 0611063.pdf
The proposed method is based on the well known principle of resonant coupling (the fact that two same-frequency resonant objects tend to couple, while interacting weakly with other off-resonant environmental objects) and, in particular, resonant evanescent coupling (where the coupling mechanism is mediated through the overlap of the non-radiative near-fields of the two objects).

Något slags elektromagnetiskt fält som pga frekvens inte gärna interagerar med saker som är "i vägen"?
Citera
2009-02-25, 20:19
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det var en bra dokumentär om Nikola Tesla för några år sedan, och hur han slösade bort sina år och sina pengar på denna fruktlösa idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in