2009-02-25, 13:44
Medlem
Vad var det som hände?

Förut var serierna i Sverige en nagel i ögat på etablissemanget. De var politiskt inkorrekta och drev med allt, jag menar allt. Roliga, tråkiga och allvarliga spelade ingen roll. De saknade helt agenda och spretade åt alla håll. Socker Conny var en egocentrisk anarkist som slog mot allt och alla med ett järnrör.

Idag så finns en tydligare vänsterpolitisk linje i mycket som publiceras. Vissa lägger även till feminism. Jag får känslan av att det är närmast politisk propaganda som kommer ut i bokhandelns seriehyllor.

...och allt (till min fasa) hyllas av etablissemanget.

(Jag har ingen direkt politisk ståndpunkt och hade även klagat om det var mestadels högerinriktning som manglades ut till folket)

Jag vill ha spretiga serier som pissar på allt!! Jag betalar ju skatt som går till kulturbidrag som går till serieskolor och serietecknare. Jag vill inte att min skatt går mestadels till vänsterpropaganda. Vill de fortsätta rita vänsterserier kan de väl söka bidrag från vänsterpartiets, ssu's, ung vänsters etc medlemmar.

Är landets serieskolor (hofors och den i Malmö) egentligen politiska träningsläger... det känns så iaf.
Citera
2009-02-25, 13:52
Medlem
jastors avatar
Äh dom vill väl vara PK. Och då minsann är det inget fel med vänsterpolitik (trotts att kommunism dödat mer människor än vad nazisterna gjorde).
Citera
2009-02-25, 15:02
Medlem
Uncle Dukes avatar
Bamse, för att ta ett exempel, är 17 år äldre än Socker-Conny, så den senare var knappast före vänsterpropagandan

Citat:
Ursprungligen postat av jastor
Äh dom vill väl vara PK. Och då minsann är det inget fel med vänsterpolitik (trotts att kommunism dödat mer människor än vad nazisterna gjorde).

Vänsterpolitik=kommunism=folkmord? Öh, va?
Citera
2009-02-25, 16:17
Medlem
Kan du ge exempel?
Citera
2009-02-25, 16:42
Medlem
Tagelbergs avatar
Som allt annat så styrs sådant här av tillgång och efterfrågan. De traditionella serierna har fått vika undan för dataspel och TV/Film och de nya serierna skapas och efterfrågas av intellektuell vänsterungdom. Dessutom har de flesta utgivarna en ganska tydlig vänsterprofil.
Citera
2009-02-25, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Kan du ge exempel?

Läs någon av de senare Galagoböckerna (de ges väl ut med kulturstöd(?))

Ja Bamse... så sant. Men för de som är i "Bamse-åldern" är utbudet mer blandat. Bamse vägs upp av Kalle Ankas (Joakims) kapitalism. Typ.

Det är väl snarare vuxen/ungdomsserier jag åsyftar...
Citera
2009-02-25, 16:48
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anckarström
Läs någon av de senare Galagoböckerna (de ges väl ut med kulturstöd(?))

Den får inget generellt kulturstöd. Enskilda nummer har fått det. Vad jag förstår så finansieras den huvudsakligen genom att betala ut väldigt låg ersättning till serieskaparna.
Citera
2009-02-25, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Som allt annat så styrs sådant här av tillgång och efterfrågan. De traditionella serierna har fått vika undan för dataspel och TV/Film och de nya serierna skapas och efterfrågas av intellektuell vänsterungdom. Dessutom har de flesta utgivarna en ganska tydlig vänsterprofil.

Sant... tillgång och efterfrågan styr. Men jag vet många som inte är "intellektuell"vänster men ändå läser serier. De måste dock söka sig till utländska serieskapare för att hitta något de inte vill elda upp när de läst de första sidorna.

Jag läser mycket av det som den intellektuella vänstern skapar men jag börjar allvarligt tröttna på att de är så PK. Jag vill inte läsa serier som är PK. Dessutom har jag ingen lust att betala skatt som går till vänsterpropaganda trots att det är i serieform.

Edit: Ska det vara politisk propaganda i serier så ska det i alla fall vara lika åt båda hållen.
Citera
2009-02-25, 16:56
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Jag tycker dock att man måste ha en rätt selektiv blick för att få till detta förr-nu-perspektiv som trådstarten förutsätter. Det har länge funnits rätt gott om vänsterpolitiska serier både i Sverige och annorstädes, vilket man t.ex. kan konstatera i en handbok som The Penguin Book of Political Comics. Vad gäller Pirinen så är måhända Socker-Conny inte särskilt politiskt dogmatisk men slutar ju ändå i en rätt traditionell "uppgörelse" med det borgerliga familjeidealet, och i åtskilliga andra av Pirinens serier finns väl också ett - om än ofta avantgardistiskt och mångtydigt - vänsterperspektiv där borgare och särskilt moderater framställs som metafysiskt onda.
Citera
2009-02-25, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Jag tycker dock att man måste ha en rätt selektiv blick för att få till detta förr-nu-perspektiv som trådstarten förutsätter. Det har länge funnits rätt gott om vänsterpolitiska serier både i Sverige och annorstädes, vilket man t.ex. kan konstatera i en handbok som The Penguin Book of Political Comics. Vad gäller Pirinen så är måhända Socker-Conny inte särskilt politiskt dogmatisk men slutar ju ändå i en rätt traditionell "uppgörelse" med det borgerliga familjeidealet, och i åtskilliga andra av Pirinens serier finns väl också ett - om än ofta avantgardistiskt och mångtydigt - vänsterperspektiv där borgare och särskilt moderater framställs som metafysiskt onda.

Visst... Jag menar inte att vänsterserier är ett modernt fenomen jag menar att de på något sätt har intagit en dominansposition i dagens sverige.

Om det är förlagen, efterfrågan eller en kombination av båda, har jag ingen aning om.
Citera
2009-02-25, 17:19
Medlem
Tagelbergs avatar
Det som ligger lite i sakens natur är att det är mycket lättare att få medial uppmärksamhet om är ung och arg och ger ut en feministisk porrserie än om man som i mitt fall är en sunkig gråsosse i mitten av de femti.

En av de mer fascinerande exemplen var den feministiska gruppen "ink nails" som fick ett enormt genomslag i media utan att någonsin producera någonting.

Men sedan så är det faktiskt så att en hel del av de här unga arga feministerna och vänsteristerna är bra på riktigt. Vilket håller på att bli en bristvara bland mainstreamserierna.
Citera
2009-02-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anckarström
Visst... Jag menar inte att vänsterserier är ett modernt fenomen jag menar att de på något sätt har intagit en dominansposition i dagens sverige.

Om det är förlagen, efterfrågan eller en kombination av båda, har jag ingen aning om.

Du har bara nämnt ett särskilt förlag och där vet jag inte om jag håller med dig.
Sen får du komma ihåg att det produceras knappt några serier i Sverige nuförtiden, så den dominansposition du pratar om är knappast något att höja ögonbrynen åt.

Men jag fortfarande du ger alldeles för lite exempel, kan du inte berätta mer ingående vilka serier det är som är så vänstervridna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in