2009-02-24, 20:23
Medlem
Blackeneds avatar
tjena,

Det här kanske redan har frågats förut men jag hittade inget när jag sökte.
Jag undrar vad som skulle kunna hända ifall man åker fast med att använda ett utgånget lumpen-leg? alltså ifall en kontrollant eller dylikt haffar en och skriver ner uppgifterna/tar kortet.
Citera
2009-02-24, 20:27
Medlem
TröttSvensks avatar
Beror på syftet.
Gör du gällande att du är värnpliktig fast du inte är det i syfte att erhålla vpl rabatt på tåg exempelvis, så är det bedrägligt beteende.
Använder du det som ett vanligt leg så är det inte brottsligt.
Citera
2009-02-24, 20:35
Avslutad
Vad är ett "lumpen-leg"? Har det ett SIS-nummer? Är det bara för att kunna ta sig förbi vakten?
Citera
2009-02-24, 20:41
Medlem
Blackeneds avatar
Ett värnpliktsleg. man får det när man gör lumpen och får med det åka gratis i kollektivtrafiken, och ja det finns ett nummer på det, vette fan ifall det är ett SIS-nmr dock :P
Citera
2009-02-24, 20:45
Medlem
Giffoxs avatar
Om det är utgånget (och du inte har blivit tilldelad ett nytt) utnyttjar du ju en förmån du inte har rätt till och är därmed självklart inte tillåtet. Nu ska du ju iofs alltid ha ett "giltigt" kort/färdbevis för att få förmånen antar jag men då går det ju iaf oftast att lösa i efterhand (om du låt säga tog med fel kort).
Citera
2009-02-24, 20:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Om det är utgånget (och du inte har blivit tilldelad ett nytt) utnyttjar du ju en förmån du inte har rätt till och är därmed självklart inte tillåtet. Nu ska du ju iofs alltid ha ett "giltigt" kort/färdbevis för att få förmånen antar jag men då går det ju iaf oftast att lösa i efterhand (om du låt säga tog med fel kort).

Pratar vi bara att nyttja förmåner som kortet medger om det är giltigt blir det ju en intressant situation. Om man åker fast EFTER att ha nyttjat en förmån, t.ex. en resa, så är det ju ett bedrägligt beteende.

Det som är värt att notera är att bedrägligt beteende inte är straffbart på försöksstadiet, vilket innebär att du inte begått något brott om du visar det för chaffisen i syfte att denna skall ge dig gratis resa/rabatt på ett utgånget kort om denne nekar resan på grund av ogiltigheten.
Citera
2009-02-24, 20:58
Medlem
Giffoxs avatar
Jag kan ju bidra med ett eget exempel. För ett bra tag sedan snålade jag lite när jag skulle köpa SL-kort och köpte ett dagkort (gäller till 19:00). På Lidingöbanan ca 20:00 kontrollerades kortet översiktligt och accepterades. Konduktören vände efter knappt 20 sek och bad om att få kontrollera kortet igen.. Lyckades prata bort det med tanke på att det bara rörde sig om en timme så jag antar att jag begick ett brott där Nu ratihaberades visserligen överträdelsen men som jag förstår det fullbordades brottet när han sa "tack" och vände på klacken utan att jag invände..?
Citera
2009-02-24, 21:02
Medlem
Blackeneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Pratar vi bara att nyttja förmåner som kortet medger om det är giltigt blir det ju en intressant situation. Om man åker fast EFTER att ha nyttjat en förmån, t.ex. en resa, så är det ju ett bedrägligt beteende.

Det som är värt att notera är att bedrägligt beteende inte är straffbart på försöksstadiet, vilket innebär att du inte begått något brott om du visar det för chaffisen i syfte att denna skall ge dig gratis resa/rabatt på ett utgånget kort om denne nekar resan på grund av ogiltigheten.

okej, så om chaffisen i fråga nu tar uppgifterna på kortet, trots att jag blir nekad att resa, kan jag inte åka dit på det, är så du menar?
Citera
2009-02-24, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blackened
okej, så om chaffisen i fråga nu tar uppgifterna på kortet, trots att jag blir nekad att resa, kan jag inte åka dit på det, är så du menar?

Nej om du nekas resan så har du bara begått försök till bedrägligt beteende, och detta är inte straffbart.

Jag utgår från att inga rabatter överstiger 800kr, då kan det börja snudda vid bedrägeri - och i det fallet finns straffbarhet även på försöksstadiet.
Citera
2009-02-24, 21:10
Medlem
Blackeneds avatar
Citat:
Nej om du nekas resan så har du bara begått försök till bedrägligt beteende, och detta är inte straffbart.

Jag utgår från att inga rabatter överstiger 800kr, då kan det börja snudda vid bedrägeri - och i det fallet finns straffbarhet även på försöksstadiet.

Nu är det i och för sig inte fråga om rabatt eftersom man med ett värnpliktsleg åker helt gratis med SL.
Citera
2009-02-24, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blackened
Nu är det i och för sig inte fråga om rabatt eftersom man med ett värnpliktsleg åker helt gratis med SL.

Ah. Dock är summan ringa och brottet blir bedr.beteende.

Notera dock att så fort tåget/bussen rullat iväg minsta lilla har du begagnat dig av transporten, och fullbordat brottet. Blir du påkommen efter detta så sitter du mer pyrt till, och mig veteligt kontrolleras man väl under färd lite nu och då på SL?
Citera
2009-02-24, 22:12
Medlem
Blackeneds avatar
Citat:
Ah. Dock är summan ringa och brottet blir bedr.beteende.

Notera dock att så fort tåget/bussen rullat iväg minsta lilla har du begagnat dig av transporten, och fullbordat brottet. Blir du påkommen efter detta så sitter du mer pyrt till, och mig veteligt kontrolleras man väl under färd lite nu och då på SL?

Ja, var länge sen jag var med om en kontrollant dock. men om jag visar legget för chaffisen, han säger att det gått ut och jag istället betalar med exempelvis bussremsa, då har jag inte begått något brott?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in